Turbokonvertering förgasare??

rrp

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En sån där svart sak
Har en cbr900 som jag sja konvertera till turbo.Nån som har gjort detta på forumet eller har någon kompis som kan..
Frågan är vad som måste göras med fuggarna för att kunna överladda genom dessa?
Vad händer om man laddar utan att gör ett dyft..
Kan tänka mig att trottlarna inte funkar som dom sak när det är övertryck i dom istället för undertryck..All hjälp är tacksam.../jimmy

rrp skrev:
Har en cbr900 som jag sja konvertera till turbo.Nån som har gjort detta på forumet eller har någon kompis som kan..
Frågan är vad som måste göras med fuggarna för att kunna överladda genom dessa?
Vad händer om man laddar utan att gör ett dyft..
Kan tänka mig att trottlarna inte funkar som dom sak när det är övertryck i dom istället för undertryck..All hjälp är tacksam.../jimmy

Fråga Anders Brink jag har förpestat honnom med en massa turbofrågor!.

http://www.turbo-bike.net/ står det grundläggande tips och tricks.

För att bygga ett eget turbo-kit bör du sätta dig in i vad som sker, var,
när och varför. Blir så mycket enklare att felsöka på så vis.

Förgasarna är inte speciellt märkvärdigt att trycksätta.
Vad man egentilgen gör är ju att höja både det invändiga OCH utvändiga "atmosfärstrycket",
så att förgasaren inte vet om att den jobbar med ett högt laddtryck.
Det enda den vet om är att du skickar igenom en himla massa mer luft än normalt.
Det är den enda grundprincipen du behöver veta egentligen för att göra
ett perfekt turbosystem. Ha bara i minnet att trycket i både flottör och bränsle
ska vara högre än den inkommande luften (mätt i "bell-mouth'en").

RG500-Johannes skrev:

Precis, man lär klura och fundera på vad det är som gör att det funkar... sen är det bara att öka lufttrycket lika mycket på in- och ut-sidan av färgasarna. :brynad

Principen är enkel, realiseringen svårare.

andersbrink skrev:
Principen är enkel, realiseringen svårare.

Jag tänkte mest tråka dig för att du skrev att "tryckbalanseringen" av förgasarna var den enda grundprincipen man behöver veta för att bygga ett perfekt turbosystem... :whip

Men det bara rann av då alltså. Typiskt.

Anders, spontan fråga: hur många turbotrimmare ändrar på sina kammar? Har Marklund något kit som inkluderar andra kammar?

/J

RG500-Johannes skrev:
Jag tänkte mest tråka dig för att du skrev att "tryckbalanseringen" av förgasarna var den enda grundprincipen man behöver veta för att bygga ett perfekt turbosystem... :whip

Men det bara rann av då alltså. Typiskt.

Anders, spontan fråga: hur många turbotrimmare ändrar på sina kammar? Har Marklund något kit som inkluderar andra kammar?

/J

Jag hugger inte på VAD som helst! :1pajas

Kamaxelvalet beror ju på tillämpningen. För en gathoj duger standardkamaxlarna och standardinställningen väldigt långt. En dragbike med hög uteffekt bör välja längre kamtider på avgassidan samt att samtidigt minimera överlappet. I extrema fall kan man välja högre lyft på insuget, men det hjälper så pass lite att det inte är värt bekymret man får med vassa lyft och korta öppettider. Allt går ju att kompensera med lite högre laddtryck... och lite högre oktantal.

Marklund sänder inte med några kammar i sina köpe-kit. Trimmarna vill gärna flytta upp vridet i varvtalsområdet så att det inte blir en hiskelig ketchup-effekt vid maxvridet. Dvs man lägger insug och avgas på runt 110 grader lobcenter och relativt korta kamtider, runt 220 grader vid 1 mm lyft.

Last edited:
Om du lägger i dubbla topplockspackningar måste du "tajma" rätt kammarna med hjälp av ställbara drev. Lätt att fräsa upp org.dreven.

/Peter

Sök här. Det har varit en hel del vettigt uppe om turbo o sånt. T.ex. trycksättning av förg.
/u

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...