Turbobygge ZX9R

trywall

Maxstyrka Radio
Gick med
6 May 2009
Ort
Tenhult
Hoj
1998, Kawasaki ZX9R
Hallå där.
Jag sitter på en zx9r från 1998.
144 hk på typ 200kg fulltankad.
Det går utav bara attsingen.
MEN, nu vill jag ha tips och bra beskrivning på hur jag montar en turbo, tanken är att turbon syns först vid noggran granskning.
Dvs hojen ska se orörd ut.
Hur ser bakreceptet ut?
Hur mkt brukar sluteffekten bli med typ 0,5-0,7 bars ladd och dynojet kit??

a36eededfaace34d8b77d871abca9ddd.jpg
 
Hej Trywall, Du behöver åtminstone följande:
Tankanslutning med både tillopp och retur (egen tillverkning?), Bränslepump med högre tryck och flöde (tex Walbro gsl 392), Malpassi bränsletrycksregulator (MCXpress), Plenum med pitotrör och trattar ner till förgasarna (MCXpress?), intercooler (MCXpress?), kort grenrör (MCXpress?) så du kan montera turbon högt, hårdare kopplingsfjädrar (mcx hayabusafjädrar), 2 mm spacerplatta till cylinderraden (såga ut en ur dural aluminium likadan som cylinderfotspackningen).
Nästan alla delar borde finnas hos mcxpress, tel 0911-202005.
Kanske inte plenumet, jag har ritning på håldelningen till förgasarbryggan så du kan laserskära ut en bottenplatta och tillverka en själv.
Zx9 brukar ha ca 135 hk på hjulet original så det kan bli ca 190-200 hk@0,5bar och ca 230 hk@0,7bar (hjulhästar). Förutsatt att du har valt tillräckligt stor turbo, Mitsubishi TD04HL-16 ellet 19t är bra prisvärda aggregat.
Med 2 mm spacer tål den 1 bar med IC, förutsatt att lambdavärdet ligger under 0,85.
Skippa dynojetkittet, om den går bra som den är nu. Bluddrar den vid pådrag nu som sugmotor så kan du sänka eller byta nålarna så den går bra först. Sen bygger du turbo.
MVH
 
Ett annat tips är att det är trångt framför kylaren och på min zx9 Turbo så ficka jag kapa bort 2-3 celler av vattenkylens underkant för att få plats med turbon så det blev självretur på oljan.

Ibörjan hade jag också intercooler monterad framför kylaren men efter något år och små problem med värme så tillverkade mcxpress en ny intercooler som var monterad i toppkåpan vilket fungerade helt suveränt.

Alltså orginal coolern hade 7 celler och det vi gjorde var att montera 3+3 celler efter varandra under lyset och precis där luftintagen på toppkåpan är, lite svårt att förklara men det var det bästa uppdateringen jag gjorde under dom 6500 mil med Turbo på den hojen. Den lämnade 254hk hos mcxpress vid 0,9bar i laddtryck.
Lycka till :)
 
6500 mil med turbo, bra livslängd på bitarna :) Men ska väl till att man inte kör livet ur den varenda gång man åker också..
 
Mycket bra tips ramlar in här ser jag. Mkt tacksam för det. Fortsätt och kom med tips och trix. Man vänjer sej ganska fort med originaleffekten. Även om den går bra.
 
Ja verkligen det var både bandagar och semester turer till ringen osv, men sen tog det slut med ett brak..

Vevstaken rätt ut genom blocket i full gas 5 växel lyckades nätt och jämt hålla mig kvar på vägen då det blev olja överallt plus att staken mosade sönder även växellådan och låste upp hjulet ett par gånger innan jag fick stop på eländet.:tummenupp
 
Porting av topp samt 1000cc gir ca 165 hk på bakhjulet.... morro det også og mye billigere :)
 
Nyheter
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Back
Top