Turbo tryck utan kompsänka

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Hur mycket laddetryck kan man ha om man inte kompsänker och inte har intercooler ?
Budget bygge med andra ord.
Polarn kör en gsxr 1100-91 och han tänker montera en kkk 03 turbo
 
Last edited:
Laddtrycket är nästintill oväsentligt, uteffekten på bakhjulet är det man går efter. Mer än ca 180 hästar på slangen med 98 oktan utan IC lär inte funka speciellt bra. Med E85 som bränsle, kanske 250 hästar. Maximalt laddtryck beror på hur många parametrar som helst. För att svara kort på din fråga, allt från 0.2 till 1.5 Bar, beroende på hur mycket tur eller otur du har. Mycket mottryck och/eller mycket kompression = brända kolvar.

Men lixom, lyfta på toppen och cylinder och montera spacer är ju det minst jobbiga med ett turbobygge. Med 8:1 i komp kan man ladda på 300 hästar med E85 som bränsle utan intercooler.
 
Men lixom, lyfta på toppen och cylinder och montera spacer är ju det minst jobbiga med ett turbobygge. Med 8:1 i komp kan man ladda på 300 hästar med E85 som bränsle utan intercooler.[/QUOTE]


Är det helt onödigt att köra med ic och e85 om jag bara tar ut mellan 200-250 häst ur min 810cc
 
bobcat skrev:
Är det helt onödigt att köra med ic och e85 om jag bara tar ut mellan 200-250 häst ur min 810cc

1 Bar laddtryck (hyffsat dimensionerat) med komp < 10:1 utan IC med E85 ger dubbla effekten. Med 8:1 i komp kan du ladda ca 1.5 Bar utan IC och E85. 1 Bar är ca dubbla effekten, 1.5 Bar ger således 250 hästar om du hade 100 från början, på ett ungefär. Varje motor och motortyp är unik, därför går det inte att säga mer exakt än så.
 
Nu är det så att han inte vill öppna motor då den funkar perfekt.
Så med andra ord är 180hp på bakhjulet möjligt, det är inte fy skam :hihi .
Den är bänkad till 136hp som den står idag med orginal motorn i.
 
För att spinna vidare på denna tråd.

Så håller jag på att renoverar en gammal Honda, inkl motorn. Har funderingar på att turbokonvertera den, mest för att jag är nyfiken och vill lära mig.

Med tanke på att motorn är gammal (men nyrenoverad), så hade jag tänkt att ladda ganska lågt, och med siktet inställt på att få en fungerande turbo-hoj, utan inriktning på prestanda. Eller, inte i dagsläget i alla fall. :banana

Om man nu bara ska ladda mellan 0,2 - 0,5 bar, räcker det med ett mindre/klenare turbo-agg, från exempelvis en volvo 460 TIC !?

Man måste ju börja nånstans, för att lära sig!
 
Ugglan skrev:
volvo 460 TIC !?
Det sitter Garrett T2 på dom. Verkar som att dom räcker till ca 150-160 hk på bilen, men turbinen är ganska liten, så det är säkert högre mottryck än laddtryck då.
 
Bearing skrev:
2087262 Det sitter Garrett T2 på dom. Verkar som att dom räcker till ca 150-160 hk på bilen, men turbinen är ganska liten, så det är säkert högre mottryck än laddtryck då.

Det stämer, 155 hk efter chippning.
Turbon i volvon har ett elektroniskt styrt laddtryck som styrs av gaspådraget, och orginal så laddar den 0,45 bar som max, (något mera vid belastning) som då ger 122 hk. Och efter chippning/trimmning så laddar den ca 0,7 bar. Men turbon ska i alla fall kunna ladda till 1,0 bar.

Jag tänker på att volvons motor är ju på 1'750 cc, eller så.
Och min honda på 750 cc.

Så även om jag ska ha ett lågt tryck (0,2-0,5), så behöver jag ha större aggregat? ...förslag?
 
Jag råkar ha just en 440 turbomotor hemma. Jag har tagit loss turbon och ska sätta den på en liten motor med ca 50 hk orginal och har tänkt använda 1 bars laddtryck så att den får ca 100 hk. Om det kommer funka med mottryck o.s.v. vet jag inte eftersom Garrett vägrar ge mig de uppgifter om turbon jag vill ha (mappar). Ska testa ändå.
Ugglan skrev:
2087286Så även om jag ska ha ett lågt tryck (0,2-0,5), så behöver jag ha större aggregat? ...förslag?
Enkelt förklarat beror mottrycket på vilken effekt motorn får med det laddtryck du använder. Hög effekt och högt laddtryck=högt mottryck.
 
Bearing skrev:
2087307 Jag råkar ha just en 440 turbomotor hemma. Jag har tagit loss turbon och ska sätta den på en liten motor med ca 50 hk orginal och har tänkt använda 1 bars laddtryck så att den får ca 100 hk. Om det kommer funka med mottryck o.s.v. vet jag inte eftersom Garrett vägrar ge mig de uppgifter om turbon jag vill ha (mappar). Ska testa ändå.
Enkelt förklarat beror mottrycket på vilken effekt motorn får med det laddtryck du använder. Hög effekt och högt laddtryck=högt mottryck.

Jag plockar ut 120hk vid 1.2 bar ur en 900cc Bonnie med ett T2 agg
 
Bearing skrev:
2087307 Jag råkar ha just en 440 turbomotor hemma. Jag har tagit loss turbon och ska sätta den på en liten motor med ca 50 hk orginal och har tänkt använda 1 bars laddtryck så att den får ca 100 hk. Om det kommer funka med mottryck o.s.v. vet jag inte eftersom Garrett vägrar ge mig de uppgifter om turbon jag vill ha (mappar). Ska testa ändå.
Enkelt förklarat beror mottrycket på vilken effekt motorn får med det laddtryck du använder. Hög effekt och högt laddtryck=högt mottryck.

Ok, då börjar det klarna lite.
CB-motorn ger ca 77 hästar. Så motorn är förhållandevis effektsvag om man jämför med andra 750-motorer. Om jag laddar t.ex 0,7 bar så har jag "teoretiskt" ca 130 hästar.

...fast det där med mottryck greppar jag inte riktigt. ÄR det så att snurran som avgaserna går igenom, är underdimensionerad så att avgaserna inte kommer ut. Eller är det så att turbon är förliten för att orka bygga upp ett tryck, och då bromsas flödet upp för att turbon inte kan snurra tillräckligt fort?
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top