TURBO TILL R-1(vad bör jag tänka på)

Thomas_34

4 Q
Gick med
28 May 2004
Hoj
Ridley!?
Jag funderar på att sätta på en turbo på min r-1 -01. så nu undrar jag om kostnader med montering och inställningar?,,är det en stor omkostnad att ta bort inför besiktning? livslängd?hur ofta bör jag serva hojen? hur mkt bör jag bygga om dvs bromsar?förlänga swing? etc etc tack på förhand//Thomas

Köper du färdigt plenum, IC och avgasrör och fixar resten själv landar du nåstans runt 25k. Inställning? Rätt monterad turbo-setup kräver bara ett par snäpp större huvudmunstycken, inget annat.

Livslängd? Well... den blir som du kör. Räkna med att livslängden på växellåda och koppling minskar i kvadrat med effekthöjningen.

Lämna in för service? Mja, då är nog inte turbo det rätta valet för dig.

Bromsar? Bromsa gör man i dynobänken. :D

Förlängd sving ska du ha om du ska åka på klistrad strip. På gatan räcker det med sänkt chassi.

Plocka bort turbo vid besiktningen? Spendera istället 950 spänn på att registreringsbesikta den med turbon monterad så att det står "Motor med turbo" vid uppgiften "övrigt" i registreringsbeviset.

Thomas_34 skrev:
Jag funderar på att sätta på en turbo på min r-1 -01. så nu undrar jag om kostnader med montering och inställningar?,,är det en stor omkostnad att ta bort inför besiktning? livslängd?hur ofta bör jag serva hojen? hur mkt bör jag bygga om dvs bromsar?förlänga swing? etc etc tack på förhand//Thomas

Kostnaderna beror på om du skall bygga själv eller köpa ett färdig turbo-kit
mc-xpress tar ca: 38000 - 40000 :- för ett kit. Skall du bygga själv så kostar det mellan ca. 15000 - 30000:- beroende på hur mycket du kan göra själv.

Skall du lämna in den för att ta bort turbon m.m. så kan det nog bli dyrt.
Det är ganska enkelt så det brukar nog de flesta göra själva.
Livslängd är det nog ingen som vet, men ligger du på fullt laddtryck hela tiden (vilket inte är möjligt) så lär den slitas ganska hårt, men kör du "normalt" så skall det inte vara någon större fara haverier.

Jag byter olja och filter var 300 mil

Förlänga swingen är ingen dum ide, då den blir väldigt bakhjuls villig med turbo
Dreva upp den några kugg

Bytta bromsar är väll iof kul men det behövs inte pga. turbon

Lite mer info om R1 Turbo kan du hitta på min hemsida http://www.turbo-bike.net

jag måste nog omformulera mig det jag menade är underhåll på den. det räcker med att jag får runt 220 hp jag vill ju köra lite mer än 1 säsong.
andersbrink skrev:
Köper du färdigt plenum, IC och avgasrör och fixar resten själv landar du nåstans runt 25k. Inställning? Rätt monterad turbo-setup kräver bara ett par snäpp större huvudmunstycken, inget annat.

Livslängd? Well... den blir som du kör. Räkna med att livslängden på växellåda och koppling minskar i kvadrat med effekthöjningen.

Lämna in för service? Mja, då är nog inte turbo det rätta valet för dig.

Bromsar? Bromsa gör man i dynobänken. :D

Förlängd sving ska du ha om du ska åka på klistrad strip. På gatan räcker det med sänkt chassi.

Plocka bort turbo vid besiktningen? Spendera istället 950 spänn på att registreringsbesikta den med turbon monterad så att det står "Motor med turbo" vid uppgiften "övrigt" i registreringsbeviset.

Att förlänga svingen är båda bra och dåligt, d som talar för är att då får en längre hävarm dvs mindre bakhjulsbenägen, nackdelen är att den blir mer svårkörd, tyngre att bryta ned när du ska svänga osv.

personligen så tycker jag att förlängda svingar hör hemma på dragracing banorna.

Det har gått lite troll i förlängda svingar. Tävlar du inte på bana med mjukaste däcksblandingen kan du gott och väl förlänga den till 1500 mm hjulbas utan att den blir speciellt seg i kurvorna. V-Max'en har 1550 mm hjulbas. Honda Goldwing 1720 mm. På en vanlig kurvig landsväg har du iaf ingen direkt nytta av "sportigheten" i din hoj. Inte ens om du skrapar knäpuckarna i den lokala rondellen gör den förlängda svingen så mycket negativt med körbarheten. Mer än 1500 mm ska du dock inte ha, iaf inte om du ska köra på gatan - det finns inte grepp nog i asfalten för mer hjulbas än det.

Jag kör iofs med 1670 mm hjulbas, men då sitter jag rakt upp i sadeln och har väldigt mycket tyngd på bakhjulet när jag ska iväg snabbare än normalt.

andersbrink skrev:
... Jag kör iofs med 1670 mm hjulbas, men då sitter jag rakt upp i sadeln och har väldigt mycket tyngd på bakhjulet när jag ska iväg snabbare än normalt.
Vilket kan tolkas som att herr Brink utan vidare fyller upp sitt skinnställ. :D
Sorry men du bjöd ju på´t.

Allvarligt talat:
andersbrink skrev:
... Plocka bort turbo vid besiktningen? Spendera istället 950 spänn på att registreringsbesikta den med turbon monterad så att det står "Motor med turbo" vid uppgiften "övrigt" i registreringsbeviset.
Har du gjort det och hur mycket trassel är det för att komma genom?
Själv har jag planerat nån form av spoiler som "bygger in" turbon vid bes av min Kat men det vore ju onekligen enklare (och lagligare) att rega om den.

Iofs står ju knarren och den lär den väl göra ett tag till. På nåt vis räcker inte timmarna till. Har era dygn också helt plötsligt bara 24 timmar? :D

Sorry Thomas om jag lånar tråden men du får tillbaks den. :tummenupp :)

Edit om långa hjulbaser:
Jag har till och med åkt bana med en EF -84. Över 1500 mm hjulbas och 265 kilo. Så en retta med 1500 mm hjulbas går garanterat att åka gata med.
Sen skulle iofs inte jag bygga turbo på en retta, jag skulle satsat på en knarr som är längre från början men det är ju jag det.

Last edited:
Robban_C skrev:
Vilket kan tolkas som att herr Brink utan vidare fyller upp sitt skinnställ. :D
Sorry men du bjöd ju på´t.

Ha! Jag har gått ned 10 kilo sen i våras. Springer 2 kvällar i veckan i terräng och power-walk'ar de andra för att spara på knäna. Käkar å käkar å käkar...

Robban_C skrev:
Har du gjort det och hur mycket trassel är det för att komma genom?
Själv har jag planerat nån form av spoiler som "bygger in" turbon vid bes av min Kat men det vore ju onekligen enklare (och lagligare) att rega om den.

Jag registreringsbesiktade min 1990 gsxr-1100 för en månad sen med turbo monterad (TAN 271), numera står det "motor med turbo" i registreringsbeviset och effekten är uppgiven till 110 kW, dvs 20% över originaleffekten. Ca 950 kostade reg-besiktningen. Hjulbasen inskriven som 1520 mm - med justermån från 1420 till 1670 mm. Inget effektintyg behövdes.

Inga som helst problem att reg-besikta med turbo och långsving. De ville inte ens provköra den. Inga dumma påpekanden - utom om att mina blinkers fram satt lite väl tätt ihop.

andersbrink skrev:
... Inget effektintyg behövdes...
Åfan. Effektintyg trodde jag var ett minimikrav.
Jaja, då ska jag sikta på en regning när jag nån gång får tummen ur att sätta ihop liket.
Tack för info! :tummenupp

1500mm är segt i kurvorna, ingen kan påstå annat.
Förstör inte hojen med långsving om du ska åka gata, vad gör det att den blir lite lätt på framhjulet, dreva upp den en del bara.

Sen ser det för taskigt ut när hjulet bak hamnar längre bak i förhållande till övriga delar tycker jag.

Vill du ha valbar inställning, montera sving med justerbar hjulbas och prova dig fram. Torbjörn Granered i Ume (eller var det Lule) fixar sånt, dvs svingförlängare/förkortare från -xx till +xx mm. Om den ska vara kort eller lång är nog upp till dig själv att avgöra beroende på körstil.

Nu ska jag sticka ut hakan lite, det finns ingen registreringsbesiktad och laglig gathoj i Sverige som kör ifrån min 1670 mm långa och 100% lagliga Bandit vid rödljuset. :D

8.60 och 263 km/h på klistrad 402. 9.09/250 på helt oklistrad bana. Det finns naturligtvis andra trimmade och förlängda gathojar som är snabba, men de är inte registreringsbesiktade i det skicket.

Ska tilläggas, min hoj går JÄKLIGT sakta igenom rondellerna. He he...

Håller med Poacher....en gathoj har INTE långsving. Absolut inget illa menat AndersBrink :)

heliac skrev:
Håller med Poacher....en gathoj har INTE långsving.

En gathoj med kort sving blir förödmjukad inför alla fjortisar utanför McDonalds vid rödljuskörningar, för det är ju där pozers med miniskylt, kolfiberdämpare och blank lack håller till. Ute på de krokiga småvägarna med väldigt få vittnen är det ju bara att blåneka - "Näe, han körde inte ifrån mig!". :näsblod

Hur visste du att jag har miniskylt...haha. Nä hänga med en långsving e bara att glömma. Jag vore nöjd om jag kunde köra 10 blankt medmin "kortsving" :yoparty

andersbrink skrev:
Jag registreringsbesiktade min 1990 gsxr-1100 för en månad sen med turbo monterad (TAN 271), numera står det "motor med turbo" i registreringsbeviset och effekten är uppgiven till 110 kW, dvs 20% över originaleffekten. Ca 950 kostade reg-besiktningen. Hjulbasen inskriven som 1520 mm - med justermån från 1420 till 1670 mm. Inget effektintyg behövdes.

Inga som helst problem att reg-besikta med turbo och långsving. De ville inte ens provköra den. Inga dumma påpekanden - utom om att mina blinkers fram satt lite väl tätt ihop.

Inte för att jag är så hemma på gamla gsxr-1100 maskiner, men är inte den på 150 hk original :confused:

Har precis hört med Besiktningen i Örebro, och dom godkänner inga effekt ökningar utan intyg från tillverkare eller importör. Så det verkar vara lite olika, vilken regelbok :fakta dom läser i.

Har bråkat rätt mycket med bilprovningen när jag skulle besikta min Volvo med en v8 i, och egna hjulupphängningar,mm och det fanns en regel skrivet nånstans att det var upp till den enskilde besiktningsmannen om ändringen var godkänd om erfoderliga förstärkningar/förbättringar var godtyckligt utförda eller nått sånt...

R1 T skrev:
Inte för att jag är så hemma på gamla gsxr-1100 maskiner, men är inte den på 150 hk original :confused:

Effektuppgiften på reg-beviset är bakhjulseffekten. Är besiktningen gnälliga KAN dom begära in effektuppfgift från auktoriserad dynobänk. Då är det bara att åka till kompisen i Enköping och få den effekttypad - på halvgas. Effektuppgiften anser jag vara lite av färguppgiften på reg-beviset... den varierar ju från gång till gång man besiktar. Däremot chassiändringar är ju lite mer uppenbara och iögonfallande, t.ex. en 30 cm längre sving. :D

...vad det nu har med turbo till R1'a å göra. :tomten hehe...

Följande recept gäller:

Årsmodell 98 eller 99 krävs. Modell 00 och senare brukar ha COC-intyg (EU) och då får inget ändras om det inte finns intyg på den varianten.

- Skaffa intyg från Yamaha & Jörgen Henriksson (om det nu är en Yama det gäller) på att ram / bromsar m.m. tål 165 - 170 hk.
- Justera ner turbon till den effekten och kör fram ett intyg i Dynojet-bänken.
- Skaffa intyg på ljudnivån (förbifartsprov) hos någon av de få Bilprovningar som utför den testen (800:- kostade det -00). Ev. behövs lite extra insatser i ljuddämparen och isolering på kåpans insida och avskärmning runt luftfiltret.
Besiktiga på en inte alltför petig station. Se till att de anger i regbeviset att den är utrustad med turbo.
- Plocka bort extrainsatser och skruva upp laddtrycket till önskad nivå.

Nu blir det inga bekymmer vid kommande besiktningar om de upptäcker turbon. Vad försäkringsbolagen säger...he he....mmm...vet ej...Någon annan som har pejl på detta....?

*/ ?>
Nyheter
Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Back