Turbo proplem med GSX1100rw-93 nyinstallation

Steen

Mer hk än kg
Gick med
15 May 2004
Hoj
-
Går bra ända tills den ska börja ladda då den dör
det är som den stryper sig själv har gjort allt som står i min makt men nu
är det slut på ideer.Turbo(mit 16t) bränslepump reg mm är nytt
är osäker på vacumslangar mellan pleneumkammare och förgasare är det någon som har några bilder eller förslag?
Tacksam för svar. Patrik.

Låter som att du får laddtryck så att trottlarna trycks ner istället för upp.Kolla om du har nån slang som kan ge laddtryck på "fel" ställe.

Du borde kontakta Andersson Turbo här på forumet han är en guru i turbotrimmning....Han har säkert massor med goda råd till dig.....

Lycka till.

gsxr1200 skrev:
är osäker på vacumslangar mellan pleneumkammare och förgasare är det någon som har några bilder eller förslag?

Hur har du trycksatt dina förgasare? Beskriv gärna i detalj.

Vanligaste "felet" är att man inte trycksätter trotteldiafragmat på rätt sätt. Undersidan på diafragmat ska trycksättas från "bellmouthen". Man får plugga eventuella befintliga luftningar och borra ett hål snett uppåt från insugstratten upp till undersidan av diafragmat.

Hur trycksätter du flottör och bränsletrycksregulator? Med pitotrör i röret till plenumet eller med "inbyggda" pitotrör vid plenumanslutningen eller på nåt annat sätt? Enklast att få att funka bra brukar vara enskilda pitotrör i tryckröret på väg till plenumet.

vad ska du med turbo till i en 1100 gixxer??? dom drar ju allt annnat ändå :) okej lungna er jag skojade

gsxr1200 skrev:

Hej
Kolla på min hemsida, så kanske du kan få en uppfattning om vad som behövs för att trycksätta förgasarna. Bilderna är på en R1, så det ser inte likadant ut som på din, men några ideer kanske du kan få.

http://www.turbo-bike.net

R1 T

har ej något pitorör har trycksatt allt till plenumkammaren troligen är detta felet eller? kan detta rör ha så stor betydelse var ut och tittade på R1T länk prövar att svetsa i ett rör enligt hans modell har trycksatt de övre luftrören till trottlarna + dom rören under menbranet är det dit jag ska dra slang från pitoröret? +tryck till reg från plenum,mitt första turbo bygge så det blir ju lite fel Tacksam för svar

Last edited:
gsxr1200 skrev:
har ej något pitorör har trycksatt allt till plenumkammaren troligen är detta felet eller? kan detta rör ha så stor betydelse var ut och tittade på R1T länk prövar att svetsa i ett rör enligt hans modell har trycksatt de övre luftrören till trottlarna + dom rören under menbranet är det dit jag ska dra slang från pitoröret? +tryck till reg från plenum,mitt första turbo bygge så det blir ju lite fel Tacksam för svar

Hej

Har ingen aning om hur det ser ut på din hoj. Pitotröret använder du för att trycksätta flotörhusen, på det sättet får du lite högre tryck i flotörhusen, vilket gör att soppan pressas upp ( istället för att sugas upp som på en sug motor).
Var noga med att få det lilla hålet på pitotröret i mitten, och att tryckröret är rakt där du sätter pitotröret, (Sätt inte pitotröret i en böj). Anledningen är att när det blir övertryck i röret så skapas det värme och den värmen centreras till mitten på röret, därför är det lite högre tryck i mitten. (Rätta mig om jag har fel)

Kolla även den här länken han har byggt turbo på samma hoj som du http://www.turbogsxr.tk/
Klicka på Techinfo så hittar du hur han har gjort för att trycksätta sina förgasare.

R1 T
http://www.turbo-bike.net/

Ska det vara pitorör till regulatorn och trotteldiafragmatet också och hur stort hål ska man borra till bellmouthen

gsxr1200 skrev:
Ska det vara pitorör till regulatorn och trotteldiafragmatet också och hur stort hål ska man borra till bellmouthen

Ska du borra hål för diafragmat kan du inte ha ett pitotrör då det "normala övertrycket" då kommer från bellmouthen. Hålet ska vara ungefär lika stort som din gamla (nu pluggade) avluftning var. Gör det så stort du kan utan att vara på gränsen att förstöra någonting annat.

Regulatorn och flottörerna bör ha ett lite högre tryck än vad som finns i plenumet. Lämpligvis tar man det från inloppet till plenumet eller någonstans på vägen från intercoolern till plenumet.

gsxr1200 skrev:

Nej pitotröret går endast till flotörhusen. Bellmounthen vet jag inte om, på R1:an behöver man inte borra något, man ansluter till avluftningen för undersidan av membranet.

R1 T

Ville bara tacka för hjälpen har fått den att gå bra på laddtryck går lite dåligt på låga varv istället men det ska väll inte vara några problem

gsxr1200 skrev:
Ville bara tacka för hjälpen har fått den att gå bra på laddtryck går lite dåligt på låga varv istället men det ska väll inte vara några problem

Om du har lyckats med trycksättningen av förgasarna så bör original bestyckningen funka ganska bra. Jag har original bestyckning på min R1:a och den går lite fett men helt ok. Sätt på en lambdasond och mätare, så hittar du rätt snabbare.

R1 T

gsxr1200 skrev:

Eftersom kompressorhuset, turborör, plenum och intercooler "chokar" lite vid noll laddtryck kan du sänka trottelnålen ett hack eller två. Blir det bättre men inte riktigt bra kan du även prova att minska lågfartsmunstycket från t.ex. 32.5 till 30.0 (de finns i steg om 2.5). Men innan du gör något alls, kolla först flottörnivån så att den inte är för hög.

Det kanske beror på att förgasarna är dynojet kittade får leta rätt på orginal.
skulle ha tag på en uppsättning org förg som jag kunde borra bellmouthen på har ej gjort det nu.
Vad är lämpligt bränsle tryck har ca 2,5psi på tomgång?

gsxr1200 skrev:
Det kanske beror på att förgasarna är dynojet kittade får leta rätt på orginal.
skulle ha tag på en uppsättning org förg som jag kunde borra bellmouthen på har ej gjort det nu.
Vad är lämpligt bränsle tryck har ca 2,5psi på tomgång?

Kolla även att flotörnålarna ok. Läcker dom så får den för mycket soppa, märks specielt på tomgång och lågavarv
Jag har 0.3 bar på tomgång. ca:4.3 psi.

R1 T

Har varit ut och kört en längre sträcka går jävligt bra när jag har laddtryck körde med 0,9bar men den vill missa lite i över gången mellan sug och tryck och som sagt på låga varv

vad kostade bygget,och hur mkt har du gjort själv och har du kompsänkt något?
hemsida? :)

gsxr1200 skrev:
Har varit ut och kört en längre sträcka går jävligt bra när jag har laddtryck körde med 0,9bar men den vill missa lite i över gången mellan sug och tryck och som sagt på låga varv

Om den går bra på tomgång, så prova med det Anders sa, sänka nålen och eller sänka flotörnivån. Anledningen till att det blir problem mellan sug och tryck kan vara att plenumburken är för liten, har jag fått för mig.

R1 T

låDan skrev:
vad kostade bygget,och hur mkt har du gjort själv och har du kompsänkt något?
hemsida? :)

Totalt drygt 15000kr inkl turbo.Intercooler köpte jag av marklund,avgas o grenrör plenum mm har jag gjort själv.Komp har jag sänkt genom en hem gjord cylinderfot packning av 2mm aluminium

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...