turbo på vevhuset?

kamikaze

Nu laddas det igen
Gick med
6 May 2003
Hoj
CB1000Turbo -97
Svårt att sova och ligger och blir lite djup.. En tanke slår mej.. Under kolvarna på vevhus sidan, flyttar inte kolvarna runt lika mycket luft där som ovan kolvarna?

Om så är fallet, vad skulle hända om man satte dit två vevhusventilationer och satte backventiler på dem, den ena kan bara suga och den andra kan bara blåsa ut ur vevhuset. Den som bara kan blåsa ut luft kopplas till en turbo. Eller som ett komplement till en befintlig turbo.

Vad är det som jag har missat? Är volymen för stor i vevhuset eller varför är det inte redan gjort?

Svårt att sova och ligger och blir lite djup.. En tanke slår mej.. Under kolvarna på vevhus sidan, flyttar inte kolvarna runt lika mycket luft där som ovan kolvarna?

Om så är fallet, vad skulle hända om man satte dit två vevhusventilationer och satte backventiler på dem, den ena kan bara suga och den andra kan bara blåsa ut ur vevhuset. Den som bara kan blåsa ut luft kopplas till en turbo. Eller som ett komplement till en befintlig turbo.

Vad är det som jag har missat? Är volymen för stor i vevhuset eller varför är det inte redan gjort?

Det är ju så en 2-taktare fungerar. :)

hade kanske kunnat funka om du har en förbränning under kolven, men det turbons uppgift är att tillföra syre tillförbränningen...övertrycket ser man nog bara som en nackdel?! tror jag

1bars ladd så har man i princip dubbla mängden lufft i förbränningsrummet när det skall till att brinna = Mera Mos =)

Okej, på en radfyra flyttar det inte mycket luft i den bemärkelsen men en stånka då?

Verkar enklare att skicka den luften direkt in i insuget än gå via en turbo.
Det stänker ju omkring olja i vevhuset så det bli ju ingen ren luft direkt.

Verkar enklare att skicka den luften direkt in i insuget än gå via en turbo.
Det stänker ju omkring olja i vevhuset så det bli ju ingen ren luft direkt.

Den går att rena enkelt!

PÅ en stånka borde det ju kunna jämna ut pulerna till turbon något? Vet att jag förmodligen är ute och cyklar....men har man blivit djup och enkelspårig så har man:D

Men varför använda turbo?
Turbinen omvandlar värme till mekanisk rörelse. Det kan inte bli särskillt varmt p.g.a den lilla kompressionen som sker i vevhuset. Verkningsgraden är mindre än 50%.

En kolvmotor är ju egentligen inget annat än en pump. En 1000cc 4-t pumpar ju som bekant 500cc luft per varv.

Om vi tänker oss en 1-cyl. motor och tänker oss undersidan av kolven och dess volym som ett slutet system så sker ju ingen pumpverkan i ordets rätta bemärkelse eftersom vi inte tillåter någon luftvolym att vare sig komma in i- eller ut ifrån volymen. Det som då uppstår är ju tryckskillnader relativt omgivningen. Om vi monterar ihop denna motor med kolven i topp kommer det således bildas ett övertryck i vevhuset när kolven är nere. Nu är det ju så att vevhuset oftast inte är en egen sluten/tät volym utan andra delar av motorn påverkas också av tryckförändringen. Om man istället tänker sig en 4-cyl. motor så är det (oftast) så att kolvarna inte rör sig likadant. När en kolv är på väg upp är en annan på väg ned. Detta gör ju att den delta-V = 0. Dvs vevhusluftvolymen ändras inte när motorn roterar.

På de flesta motorer uppstår ändå tryckskillnader pga kolven/arnas rörelse. Detta vill man så klart eliminera för att minska de så kallade pumpförlusterna vilket löses med att låta vevhuset "andas". Även kännt som vevhusventilation.

Rent teoretiskt har du ju rätt i att man skulle kunna få ett bidrag från tryckskillnaden för att tex driva en turbin. Problemet är dock att täta vehuset från övriga motorn samtidigt som rörliga delar skall få fullgod smörjning och även lyckas ta hand om tryckskillnaden via nån slags ventil utan att suga med någon oljedimma.

Hör av dig om du lyckas!!:tummenupp

Jag lär inte ge mig på att försöka med nåt sånt i praktiken :rolleyes: Har projekt så att det räcker redan...:)

En kolvmotor är ju egentligen inget annat än en pump. En 1000cc 4-t pumpar ju som bekant 500cc luft per varv.

Om vi tänker oss en 1-cyl. motor och tänker oss undersidan av kolven och dess volym som ett slutet system så sker ju ingen pumpverkan i ordets rätta bemärkelse eftersom vi inte tillåter någon luftvolym att vare sig komma in i- eller ut ifrån volymen. Det som då uppstår är ju tryckskillnader relativt omgivningen. Om vi monterar ihop denna motor med kolven i topp kommer det således bildas ett övertryck i vevhuset när kolven är nere. Nu är det ju så att vevhuset oftast inte är en egen sluten/tät volym utan andra delar av motorn påverkas också av tryckförändringen. Om man istället tänker sig en 4-cyl. motor så är det (oftast) så att kolvarna inte rör sig likadant. När en kolv är på väg upp är en annan på väg ned. Detta gör ju att den delta-V = 0. Dvs vevhusluftvolymen ändras inte när motorn roterar.

På de flesta motorer uppstår ändå tryckskillnader pga kolven/arnas rörelse. Detta vill man så klart eliminera för att minska de så kallade pumpförlusterna vilket löses med att låta vevhuset "andas". Även kännt som vevhusventilation.

Rent teoretiskt har du ju rätt i att man skulle kunna få ett bidrag från tryckskillnaden för att tex driva en turbin. Problemet är dock att täta vehuset från övriga motorn samtidigt som rörliga delar skall få fullgod smörjning och även lyckas ta hand om tryckskillnaden via nån slags ventil utan att suga med någon oljedimma.

Hör av dig om du lyckas!!:tummenupp

Det är intressant teori! Man kan teoretiskt sett pumpa två gånger så mycket luft med vevhuset som vad en 4-taktsmotor gör. För många år sedan var det ett reportage i Bike om en kille som överladdade sin stånka med vevhuset. Problemet är all oljadimma i vevhuset...

För en bra funktion behöver man göra ett vevhus ungefär som på en två-taktare för att bli av med oljan. En två-cylindrig med 360 graders tändföljd är ju en idealisk motor för en sån konstruktion.

Det blir en kompressor med få förluster för kolvarna jobbar ju ändå på.

Att blanda in en turbo som mellansteg kostar mer energi än vad man kan stoppa in i den. Och en turbo drivs i första hand av värmen i avgaserna...

Som jag tänker kan det endast fungera om man har åtskillda kammare vevhuset, mellan varje cylinder om jag är tydlig nog?
Eftersom en fyrcylindrig motor har ett gemensamt vevhus tas övertrycket från de neråtgående kolvarna ut utav de uppåtgående kolvarna och det är ett förhållande som är omöjligt att ändra på, ens med backventiler.
När ettan och fyran går ner (skapar förutsättning för övertryck) går tvåan och trean upp ( skapar förutsättning för undertryck) och rörelserna tar helt enkelt ut varandra.

Det som uppfattas som övertryck när man känner på det som kommer ur vevhusventilationen är enbart blowby, alltså det som läcker förbi kolvringarna samt en mindre del som består av expanderande luft.
Eftersom varm luft tar större plats än kall luft, den expanderande luften måste ta vägen någonstans och då blir det ut i fria luften men den expansionen blir mindre efterhand som motorn uppnår driftstemperatur.
Blowby ökar efterhand som kolvar och ringar slits men det är som att pinka i byxorna...

I en stånka kan man ta tillvara på övertrycket som kolvens rörelse ger med hjälp av ett par backventiler men frågan är hur pass mycket övertryck det kan ge?
Kolvens rörelse transporterar lika mycket på undersidan som på översidan och det borde inte bli särskilt mycket över till övertryck.

Om detta vore möjligt skulle nog bilfabrikanterna ha plockat upp dessa ritningar från soptunnan för länge sedan...:D

...lite grova siffror :)

Siffror på stånka 590 kubik centimeter.
Luftbehov ~1,7 kubikmeter/min vid 6000 rpm vid atm.
Vevluft ~ 0,59 * 6000 / 1000 = 3,5 kubikmeter/min vid 6000 rpm.

Luftbehov ~ 0,55 kubikmeter/min vid 2000 rpm vid atm.
Vevluft ~ 0,59 * 2000 / 1000 = 1,18 kubikmeter/min vid 2000 rpm.

Så veluften är ca 1 ggr så mycke som motorns luft behov. Räknar man bort div så kanske ~0,3-0,5 bar i överladd + ett kul projekt...undra dock vad motorn tycker om att få ett övertryck i vevhuset för att trycka in luften i motorn...:va :gnissla

...lite grova siffror :)

Siffror på stånka 590 kubik centimeter.
Luftbehov ~1,7 kubikmeter/min vid 6000 rpm vid atm.
Vevluft ~ 0,59 * 6000 / 1000 = 3,5 kubikmeter/min vid 6000 rpm.

Luftbehov ~ 0,55 kubikmeter/min vid 2000 rpm vid atm.
Vevluft ~ 0,59 * 2000 / 1000 = 1,18 kubikmeter/min vid 2000 rpm.

Så veluften är ca 1 ggr så mycke som motorns luft behov. Räknar man bort div så kanske ~0,3-0,5 bar i överladd + ett kul projekt...undra dock vad motorn tycker om att få ett övertryck i vevhuset för att trycka in luften i motorn...:va :gnissla

Ok, låter bra, men hur kom du fram till de här sifrorna?!

Ok, låter bra, men hur kom du fram till de här sifrorna?!

..tänkte slippa oh plita ned formler men men :rolleyes: ..ah få se om jag orkar räkna på det klokare i den senare delen av veckan & slänga upp beräkningar om ingen annan känner för det :D ..tenta på ons = ej tid innan, allt e grovt räknat, nu mat äta.

..äh lite snabbt bland makaronerna…
Behöverligt luft flöde (CFM, kubikfot per min) vid givet varvtal.

CFM = ((D*CID*max rpm) / 1728) * VE * DR.

D = Deplacement faktor, 0,5 för 4 takt.
CID = deplacement motorn (kubik tum).
VE = volymisk effektivitet.
DR = Lufts densitet förhållande.

På DRen, stånka, 589 cc. =>

((0,5*35,9*6000) / 1728) * 0,75 * 1,3 = 61 kubikfot luft/ min behövs vid 6000 rpm.

Delar 38,21 för att få kubikfot till kubikmeter.

~ger 1,6 kubikmeter luft / min vid 6000 rpm, varierar på temp, luft densitet ect så ~1,7 kubikmeter luft...ser vettigare ut.

Och vevluft, deplacement motorn i kubikmeter 0,00059 * rpm = kubikmeter luft/min vid givet varvtal.

..låter vettigt? ..men frågan e ju om man kan låta kolven funka som luft pump...

På V8 racer masikner som dom åker rundbana med i USA, vacumpumpar dom vevhuset medhjälp av torrsumpssmörjningen. (Vacum är nog att ta i, men under tryck i alla fall) Det lägre luftmostånd som blir på vevaxel och vevstakar ger en effektökning på 20-30 hk på en sådan motor.

Om man vänder på problemet. Ska du använda vevhuset att pumpa luft med så har du en effektåtgång på kanske 30 hk istället.

..äh lite snabbt bland makaronerna…
Behöverligt luft flöde (CFM, kubikfot per min) vid givet varvtal.

CFM = ((D*CID*max rpm) / 1728) * VE * DR.

D = Deplacement faktor, 0,5 för 4 takt.
CID = deplacement motorn (kubik tum).
VE = volymisk effektivitet.
DR = Lufts densitet förhållande.

På DRen, stånka, 589 cc. =>

((0,5*35,9*6000) / 1728) * 0,75 * 1,3 = 61 kubikfot luft/ min behövs vid 6000 rpm.

Delar 38,21 för att få kubikfot till kubikmeter.

~ger 1,6 kubikmeter luft / min vid 6000 rpm, varierar på temp, luft densitet ect så ~1,7 kubikmeter luft...ser vettigare ut.

Och vevluft, deplacement motorn i kubikmeter 0,00059 * rpm = kubikmeter luft/min vid givet varvtal.

..låter vettigt? ..men frågan e ju om man kan låta kolven funka som luft pump...

ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ :va :confused: Okay jag tror dig :tummenupp

På V8 racer masikner som dom åker rundbana med i USA, vacumpumpar dom vevhuset medhjälp av torrsumpssmörjningen. (Vacum är nog att ta i, men under tryck i alla fall) Det lägre luftmostånd som blir på vevaxel och vevstakar ger en effektökning på 20-30 hk på en sådan motor.

Ett undertryck i vevhuset, borde inte det leda till större läckage av förbränningsgaser in till vevhuset? Kanske inga oerhörda mängder, men nog lär man behöva skifta oljan oftare? Inget för gathojen...

Om man vänder på problemet. Ska du använda vevhuset att pumpa luft med så har du en effektåtgång på kanske 30 hk istället.

...mjaa..luftmotståndet blir inte betydligt lägre pga det vacum dom pumpar...

Det dom leker lite med är gaskraften som påverkar kolven & sedan vidare. Gaskraften = skillnaden i tryck mellan kolvens översida och dess undersida gånger arean.

Insugningstakten i en 4 takts motor är den som har sämst förhållande med aspekt på motorns tänkta funktion, ge kraft. Under insugningstakten blir trycket i cylindern under atm tryck ~dvs vacum i cylindern, ovan kolven(sugmotor).
När kolven är på väg ned(mot ND) i insugstakten så skapar den även övertryck i övriga motorn genom deplacement(kolvens slagvolym)...summa sumarum insugningstakt; kolven e pest :D den ger övertyck i motorn och undertryck i cylinden på väg ner, alltså gaskraften ger kolven de sämsta förhållanden för att ge kraft(effefkt) ut...därför "Them over there" ger kolven lite snällare förhållanden på högre varv och kanske plockar någon pålle mer på topp. Men surar ned oljan fortare.

..dock får man även med sig effekt förlust för kolven i komp takten men de ger nog bara med sig på lägre varv dä tändningen kommer straxt därpå(antar att de pumpar vacum hela tiden). ...kan även bara se att det hela fungerar i en V-, W- eller L- motor då kolvarna ej ligger i takt i förhållande till vevaxeln, så då kanske lite effekt kan fås genom deplacement & vacum, tryck ect...bla bla bla...:rolleyes:

..det hela ger med sig...att det ev. bara går att överladda en 1-cylindrig, 4 taktare med vevhusluft...oh hoppet är väl det man lever på, tills motsatsen e bevisad :näsblod :)

Ett undertryck i vevhuset, borde inte det leda till större läckage av förbränningsgaser in till vevhuset? Kanske inga oerhörda mängder, men nog lär man behöva skifta oljan oftare? Inget för gathojen...

Mer vaacum i vevhuset får ringarna att täta bättre också... Så alla extra pollar kommer inte från luftmotstånd i vevhuset.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT