TURBO på CBR900 -97?

Gix

Produktionsutvecklare
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Prövar båtlivet för tillfället...
Tja! :hej

Om de e någon som har monterat en turbo på en CBR 900 -97, eller känner till nått om de, önskar jag att ni läser detta å svarar mycket! :bow

To the story:

De e nämligen så att jag har en polare som har monterat en Turbo på sin CBR 900 -97, men har han lite problem... så han gav mig i uppgift att fixa fram lite ideér härifrån å snabbt... :nicka

Varför? Jo, för att han själv aldrig skulle tänka tanken att använda Internet... (han ser det som något ont, fråga inte varför...) :kocko Så nu ville han jag skulle bevisa att Sporthoj.Com (internet) har svaren... :7peta

Problemet är bränslematningen... de e org. föggar på den nu, å de verkar inte bli till nått... till först fick den ALLT för mycket, men efter justering, på tok för lite... (de blir aldrig bra...) :huvet Så, nu går han i tankarna att köpa andra föggar, eller kanske än hellre montera spruta på den... :va

Så, lys med era breda erfarenheter inom just det här området nu kamrater å låt oss visa den jäveln... hrrm, ja mena "polarn", att svaren finns på Sporthoj :fyllisar

Wheeliedevil här på forat har väl byggt turbo på en CBRR, men han hade nog senare årsmodell och sprut orginal. Han lär ju kunna en del i vilket fall, men även en som vet allt om detta behöver väl lite mer info för att kunna ge tips kan jag tänka mig, hur ser bygget ut, har han tätat gasarna eller byggd in dom... eller vad man nu gör för att lura dom att flöda rätt... jag kan egentligen inte skvatt

Lycka till i alla fall, kul med "projekt" :tummenupp / Anders

Har för mig att wheeliedevil satt fuggar på sin.

Wheeliedevil har fuggar på sin, helt korrekt,
Ni kan inte ordna lite bilder på hur grejorna är inbyggda?

/F

AndersD skrev:
Wheeliedevil här på forat har väl byggt turbo på en CBRR, men han hade nog senare årsmodell och sprut orginal. Han lär ju kunna en del i vilket fall, men även en som vet allt om detta behöver väl lite mer info för att kunna ge tips kan jag tänka mig, hur ser bygget ut, har han tätat gasarna eller byggd in dom... eller vad man nu gör för att lura dom att flöda rätt... jag kan egentligen inte skvatt

Lycka till i alla fall, kul med "projekt" :tummenupp / Anders

Så vitt jag vet så har han t.o.m. bytt till förgasare på den.

*Edit: Jag borde lära mig att uppdatera sidan en gång efter jag läst igenom inläggen. :)

Det var en kille på Bike Events i Anderstorp i april som hade en blade 94-95 nånting med turbo. Han har tydligen byggt flera turbocyklar. Tror han heter Emil. BE-killarna verkade känna honom väl. kontakta dem.

Gix skrev:

Om de e någon som har monterat en turbo på en CBR 900 -97, eller känner till nått om de, önskar jag att ni läser detta å svarar mycket! :bow

To the story:

De e nämligen så att jag har en polare som har monterat en Turbo på sin CBR 900 -97, men har han lite problem... så han gav mig i uppgift att fixa fram lite ideér härifrån å snabbt... :nicka

Varför? Jo, för att han själv aldrig skulle tänka tanken att använda Internet... (han ser det som något ont, fråga inte varför...) :kocko Så nu ville han jag skulle bevisa att Sporthoj.Com (internet) har svaren... :7peta

Problemet är bränslematningen... de e org. föggar på den nu, å de verkar inte bli till nått... till först fick den ALLT för mycket, men efter justering, på tok för lite... (de blir aldrig bra...) :huvet Så, nu går han i tankarna att köpa andra föggar, eller kanske än hellre montera spruta på den... :va

Så, lys med era breda erfarenheter inom just det här området nu kamrater å låt oss visa den jäveln... hrrm, ja mena "polarn", att svaren finns på Sporthoj :fyllisar

TACKAR för alla svar! :tummenupp

Ska fixa lite bilder å prata me han polarn, så får ni lite mera info kanske... :confused: :tummenupp

Egentligen ville han inte ha så mycket hjälp med att lösa det problem han har, eller hur man ska säga det... utan snarare en lösning som funkar från början till slut! :)

Han har byggt om cykeln till original nu i veckan tillbax för å få köra lite medans han fundilerar... :va

Men, annars, så om någon får tag i denna Wheeliedevil/eller andra insatta å åtm. tipsar honom/dem om denna tråd å så, så att den inte förfaller, så vore det sjysst... :Bugar

...ja har bara tillgång till nätet hemma hos morsan å farsan nu, å de e inte allt för ofta ja är /dithit... så de vore sjysst av er! :7peta :fyllisar

Vi ska nog få fram ngr svar på tal åt min polare här märker jag ;)

Gix skrev:

To the story:

Har han trycksatt förgasarna :confused: Om han har gjort det på rätt sätt, så bör orginal bestyckningen funka ganska bra.

Kolla på min hemsida där kanske han kan få en ide om hur han skall trycksätta förgasarna. Jag har en R1:a men principen är den samma.

http://www.turbo-bike.net

R1 T skrev:
Har han trycksatt förgasarna :confused: Om han har gjort det på rätt sätt, så bör orginal bestyckningen funka ganska bra.

Kolla på min hemsida där kanske han kan få en ide om hur han skall trycksätta förgasarna. Jag har en R1:a men principen är den samma.

http://www.turbo-bike.net

Ok... ska visa din sida för honom... :tummenupp

(om han nu går med på det?) :confused: :lol

Men, ÖS PÅ med mera tips bara... berätta fast hur ni gjort/nån ni känner gjorde från början till slut! :Bugar

Har provat PM:a han, Wheeliedevil, men inte fått nått svar... så om de e någon som känner honom privat kan ni ju typ vrida öra av han å säga åt honom å kolla sina PM! :)

Trycksätter man förgasarna så måste man väll ha en regulator som ökar soppa trycket med laddtrycket?

Tjo!
Jag behöver veta en hel del saker för att kunna hjälpa din polare,
är det ett hemmabyggt kit eller Marklund, hur har han kopplat allt? Styrtryck till regulator, pump, storlek på hålet i pitotröret, mm... Skaffa så mycket fakta du kan o lägg ut det här så ska jag kika på det...
Det går inte att ha "andra föggar" än vaccum alltså INTE flatslide om han ska ha turbo..!!
Klart han ska ha turbo :tummenupp

Last edited:
Wheeliedevil skrev:
Tjo!
Jag behöver veta en hel del saker för att kunna hjälpa din polare,
är det ett hemmabyggt kit eller Marklund, hur har han kopplat allt? Styrtryck till regulator, pump, storlek på hålet i pitotröret, mm... Skaffa så mycket fakta du kan o lägg ut det här så ska jag kika på det...
Det går inte att ha "andra föggar" än vaccum alltså INTE flatslide om han ska ha turbo..!!
Klart han ska ha turbo :tummenupp

No niin... (finska), ok, ska snacka med honom så snabbt jag kan å slänga upp lite fakta här... :tummenupp

Det är iaf ett hemmabygge, så mycket kan jag säga nu... :tungan

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck