Turbo på 600cc och uppåt

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Hoj
Honda VFR -05, Frankenstein GSX-R 750WS Fighter/Café?? med TURBO under uppbyggnad........... å en Katana -82a.....
Kanske inte är en rättvis rubrik, men låt gå.

Går i funderingarnas värld och har lite tankar om kubik och turbo.
Då jag vet att det sitter fullt med kunskap på denna tråd och då jag har kört peterpains turbomoppe så blev jag sugen som bara den.

Det jag funderar på är om någon har satt turbo på en 600. Om det har hänt här på forumet är jag intresserad av att få mer info.

Vad händer med köregenskaperna eftersom man antagligen sänker kompet i en så liten cykel?

Har man nytta av att det sitter sprut på en cykel från början, då menar jag inte specifikt på en 600, utan alla cyklar??

Tackar för alla svar som kan fås, kanske redan finns en tråd??

Är det ingen som har en kommentar ens, det är ju i alla fall över 160 st som kollat på tråden.

Min fundering kring hela det här är att jag kan komma över en Honda CBR 600 F4i 01 eller 02 till en bra peng.

Frågan är om det är någon idé att lägga tid och energi på en sådan liten motor, eller är det kanske ingen idé?? Måste ju börja någongång.
Fördelen är ju att den har insprutning, det är ju det jag vill åt ;)

Du svarar jul nästan själv på dina frågor. Allt är vekt i en 600'a och även om man laddar rätt rejält blir den frånåkt av moderna storkubikare. Enda anledningen att göra det - är väl för att det GÅR att göra.

det är ju nån här som har en xr650 med turbo om ja inte missminner mig helt!? det e ju iofs ingen SHmotor i den men ändå en 600cc!

Anders: han frågade ju mer eller mindre om det går?! inte om han skulle kunna köra ifrån modernare liter hojar! Klart de går! men när polarn skulle bygga r1 turbo kolla han först på en nyare typ 02-03 med sprut för han trodde det skulle vara enklare och billigare men dom spruten som sitter på original e inte optimala för överladd en annan polare med en sukka 750 turbo med sprut förklarade varför, ja kommer dock inte ihåg varför exakt?!

Okej, så det är bättre att köra på ett eftermarknadssprut istället för original då??

Håller ju på med bilar en del så det med funktion på ett sprut har jag inga problem med.
Finns det andra nackdelar med att köra insprut kontra turbo??

Tackar för alla svar.

Kanske redan finns tråd om det??

Okej, så det är bättre att köra på ett eftermarknadssprut istället för original då??

Håller ju på med bilar en del så det med funktion på ett sprut har jag inga problem med.
Finns det andra nackdelar med att köra insprut kontra turbo??

Tackar för alla svar.

Kanske redan finns tråd om det??

Är det 750:in? Oavsett, finns ett flertal byggen på mindre hojar.

Den läckraste är nog R6:an med tvåhjulsdrift. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=174322&page=2

Enda nackdelen med insprut kontra turbo är kostnaden. I övrigt är det mest +.

Bygg på 600an om du får den billigt, men är det inte en hoj med riktigt mycket effekt du är ute efter?

Du lär väl inte få mycket mer än vad en välportad sugbusa lämnar, och det är inte riktigt meningen (tycker jag).
Om det nu inte är som Anders skrev, "bara för att det går"

Jag åker själv förgasare och efter att ha sett Peters (andresson turbo)
lambdakurva så är detta min sista förgasarhoj!

Det kan ju inte bli allt för dyrt med sprut. Jag menar det är ju en hobby, kan det bli för dyrt då??:)

Det är både på Suka 750:n jag har och på Hynda 600 jag tänker på.

Det är nog troligare att jag gör det på Sukan än på Hyndan. Får jag tag på Hyndan till det pris jag vill blir det nog en gokart av den motorn. :D

Den som ligger bäst till är nog Sukan eller något annat.
Den här tråden är för att inte göra som någon annan, men inte gå på andras misstag som kan bli för dyra.

Jag har kört peterpains turbo, det gjorde att man funderar och tänker på hur man vill ha det.

Hur görs det på en Busa, används original styrsystem då??

Allt är ju lättare att justera till att bli ett bättre monster än det är på fuggar. Det kommer man ju inte från.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman