turbo o e85 på insprutning

Den Preben

ödmjuk vinner
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
säta eks tållv ärr
tänkte riva ner min daytona 600 i vinter o ge den lite mer pulver.
har bestämmt mig för att bygga turbo ,och har nu lite frågor.

1,tänkte köra på e85 utan ic,hur klarar original sprutet det,räcker det med pc3a
2,har kollat runt efter topp packningar men har inte hittat nån tjockare till min modell,hur göra för att kompsänka? och hur mkt skall man sänka
3,hur mkt användbara hk är det trovärdigt att man kan ta ut ur min 600,utan en massa dyra prylar, det skall bli ett lågbudget bygge dvs göra så mycket som möjligt själv.

tackar turbo gudarna på förhand för inntersanta svar :Bugar

Orginal spridare räcker icke långt. Vid 1bars tryck så får du ca: dubbel effekt och med E85 måste du spruta in 30% mer än med bensin. Räkna med 6X effekten/ antal spridare så får du fram hur många cc dom måste va på för bensin, gånga med 1.3 så räcker dom till E85. Jag hade nog kört med annat styrsystem, Megasquirt använder jag men det är lite mickel om du ska köra tändning oxå med det, men det går.
Gör en 1,5mm aluminium packning att lägga under cyllarna, borde bli lagom (plus en pakning på varje sida)

Och om dina stakar inte har busning i lilländan så had jag nog satt i Carrillo stakar. Smidda kolvar äe ju oxå kul men om du låter bli att spika så funkar nog orginal rätt långt. 0.8 bar funkar bra på en orginal Bonnie iaf

eldklingan skrev:
tänkte riva ner min daytona 600 i vinter o ge den lite mer pulver.
har bestämmt mig för att bygga turbo ,och har nu lite frågor.

1,tänkte köra på e85 utan ic,hur klarar original sprutet det,räcker det med pc3a
2,har kollat runt efter topp packningar men har inte hittat nån tjockare till min modell,hur göra för att kompsänka? och hur mkt skall man sänka
3,hur mkt användbara hk är det trovärdigt att man kan ta ut ur min 600,utan en massa dyra prylar, det skall bli ett lågbudget bygge dvs göra så mycket som möjligt själv.

tackar turbo gudarna på förhand för inntersanta svar :Bugar

Last edited:
e det 6x den tilltänkta effekten/4 i mitt fall o så x 1,3 då för e85.jag vet ju inte hur mkt effekt som jag skall ta ut? ingen fara o överdimensionera?eller ju större ju bättre.
ursäkta alla kanske dumma frågor men ja e helt färsk på detta.

Jupp,

Över dimesionera inte för mycket. Effekten blir dubbel vid 1bar och mycket mer än så hade jag nog inte kört med orginal motor. Men räkna på 1.5 ggr plus orginal effekten så klarar du dej länge.

Du har väl ca 95hk på hjulet så: 95x2.5= 237hk x6/4x1.3=462cc. Tror gröna Volvo spridare är på 480cc (eller är det dom blå?)

Och sen måste du nog ha en annan pump oxå. Nått från en bil funkar

eldklingan skrev:
e det 6x den tilltänkta effekten/4 i mitt fall o så x 1,3 då för e85.jag vet ju inte hur mkt effekt som jag skall ta ut? ingen fara o överdimensionera?eller ju större ju bättre.
ursäkta alla kanske dumma frågor men ja e helt färsk på detta.

jojje1963 skrev:
Jupp,

Över dimesionera inte för mycket. Effekten blir dubbel vid 1bar och mycket mer än så hade jag nog inte kört med orginal motor. Men räkna på 1.5 ggr plus orginal effekten så klarar du dej länge.

Du har väl ca 95hk på hjulet så: 95x2.5= 237hk x6/4x1.3=462cc. Tror gröna Volvo spridare är på 480cc (eller är det dom blå?)

Och sen måste du nog ha en annan pump oxå. Nått från en bil funkar

Tjena!
Kul att se lite trajja-tujbo-snack här på sporthoj!
Jag hålle på med ett kitt till daytona 955i som jag förövrigt inte har fått ihop än, men det är alltid roligt med folk som kan 3-cylidrigt =)

För övrigt har jag blivit kraftogt "orekommenderad" av triumph att köra med mer än MAX 200 hk på bakdäcket.
Det har inte gjorts några (så vitt de vet) turbokitt till daytonan som klarar över 175 hk.
MR turbo i staterna håller på med dessa "lågbudget-kit" utan varken kompsänkning eller laddluftkyl, men det är väl inget att rekomendera, när de dessutom ligger på dryga 50 000;-

Skickar med en bild på min IC så kan du ju tänka över saken att inte använda en. Förstår du hur jobbigt det blir när du och polarna är ute och gasar, så tar soppan slut och det är 15 mil till närmsta etanol-station :huvet

Bifogat

• liten_ic.jpg
    liten_ic.jpg
    112 KB · Visningar: 90
200hk med orginal stakar är nog rimligt. Jag undrar vad Triumph rekommendera på en Bonneville? Förmodligen mindre än mina 120hk men man vet ju aldrig (wiseco kolvar och Carrillo stakar, 8.5 i komp och 1.2bar) Har kört 230 repor plus 400 mil, enda problem jag haft är kopplingen som inte gillar 130NM vid 3000varv ;-)
Jag kör förresten utan IC och bensin på den nu, som du sa så var det inget kul att stå utan E85 alltid, men min ny racehoj går på E85 utan IC. Målet är 200hk men det är en bit kvar. Dags att sticka ner till Malmö och ta ett par repor, synes ;)

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage