Turbo i Bott?

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Ort
Utanför Ulvatorp
Hoj
KTM 950sm -06, Honda cbr 600 -85
Skulle man kunna tänka sej att i Bott tillåta turbo på hojar med stötstångsmotorer?
Tror det skulle borga för lite fler goa byggen. Det skulle ju inte innebära att dessa hojar skulle bli överlägsna. Om man ska få nån slags tillförlitlighet så är väl 140-150 hk rimligt. Man kan ju begränsa laddtryck till kanske 0.6 bar tex.
Men lite fler udda byggen skulle ju vara kul.:banana

Lite h-d och guzzis hade varit trevligt:)

Kom igen nu Jörgen Karlsson o alla andra som gillar lite udda "sport"hojar. Visst kunde det vara nåt?
 
Jag tycker det skulle vara sketfräckt! Dock osäker på vem som skulle ta beslut om en sådan sak.
 
De som trimmar med turbo kan ändå inte köra. De skulle ändå bara vara i vägen ;)

:D Tanken var att vi skulle vara lite mindre ivägen. Lite fler kusar i våra trötta järn. :)
Frågan är om det går att göra en hoj körbar på bana med turbo. Kompressor kanske är bättre. det vore ju inte första gången med kompressor på en tvin i tävlingssammanhang. Bmw hade ju ett par trevliga kompressormatade hojar på......var det -30talet.:tummenupp

Jag tycker det skulle vara sketfräckt! Dock osäker på vem som skulle ta beslut om en sådan sak.

Ja visst vore det! Nä, vems beslut skulle det vara. Svemos?
 
Last edited:
Turbo kanske inte är det bästa, iom att det kan ge ketchupeffekter om man inte bygger rätt :näsblod Laddtryck är ju rätt svårt att mäta i depån också kanske :rolleyes: Men kompressor tycker jag låter som en alldeles ypperlig idé :tummenupp
 
turbolag? till å med pojkarna i F1 gnällde om att de inte kunde nytta pulvret de hade när de ville, dock så hade 1400Hk på 1.5 till 2.0L maskiner på F1 maskinerna..
 
Turbo kanske inte är det bästa, iom att det kan ge ketchupeffekter om man inte bygger rätt :näsblod Laddtryck är ju rätt svårt att mäta i depån också kanske :rolleyes: Men kompressor tycker jag låter som en alldeles ypperlig idé :tummenupp

Se där, nu börjar vi komma nån vart!:tummenupp
På tal om ketchupeffekt så kan man tänka sej att den som "bygger fel" får skylla sej själv när de ligger i sandfållan o krälar :näsblod

Men det kanske är lite dåligt säkerhetstänk.

En annan idé är att man tar tillvara alla dessa kunniga turbobyggare som finns tex. här på sporthoj och kommer överens om ett litet torboaggregat, som laddar tidigt = mindre ketchup, som alla får använda. (Eller så frågar man mr. Marklund)
Då skulle det åxå kunna vara begränsningen om det kanske är svårt att mäta laddtryck i depån.

Men kompressor är egentligen i grunden en bättre idé om man ska köra bana.

Tråden kanske borde heta "Överladdning i Bott" eller "Överladdning och stötstänger". :yoparty


Anledningen till att jag skapade tråden är att jag har en sån här ståendes:
 

Bifogat

  • MotoGuzziv4CafeRN.jpg
    MotoGuzziv4CafeRN.jpg
    61 KB · Visningar: 168
Last edited:
(Nu blev det fel. Jag förstår inte hur man gör när man skriver mellan bilderna)
Problemet är att även om jag lägger 60 000:- på motortrim så skulle det kappast gå att få ut mer än 120 tillförlitliga hästar ur denna motor.

Överladdning är perfekt på en stötstångsmotor eftersom man inte behöver få den att varva så mycket men man får åndå ut effekt.
En dylik motor mår ju som bekant inte så bra av höga varv.

Nu kanske nån tycker att "köp en Ducce 1098 istället". Det skulle man kunna göra men i min hjärna så är det lite för mycket färdig superbike.
(+ att jag inte har råd)
I min värld är Bott en klass med lite mer exprimentlust, lite mer grymma byggen.:banana

Jag skulle vilja bygga nåt sånt här:
 

Bifogat

  • Ghezzi%20Brian%20Sport%20Monza%201000%20%20%201.jpg
    Ghezzi%20Brian%20Sport%20Monza%201000%20%20%201.jpg
    42.9 KB · Visningar: 159
  • Ghezzi%20Brian%20Sport%20Monza%201000%20%20%202.jpg
    Ghezzi%20Brian%20Sport%20Monza%201000%20%20%202.jpg
    43.7 KB · Visningar: 181
Last edited:
Se där, nu börjar vi komma nån vart!:tummenupp
På tal om ketchupeffekt så kan man tänka sej att den som "bygger fel" får skylla sej själv när de ligger i sandfållan o krälar :näsblod

Men det kanske är lite dåligt säkerhetstänk.

En annan idé är att man tar tillvara alla dessa kunniga turbobyggare som finns tex. här på sporthoj och kommer överens om ett litet torboaggregat, som laddar tidigt = mindre ketchup, som alla får använda. (Eller så frågar man mr. Marklund)
Då skulle det åxå kunna vara begränsningen om det kanske är svårt att mäta laddtryck i depån.

Men kompressor är egentligen i grunden en bättre idé om man ska köra bana.

Tråden kanske borde heta "Överladdning i Bott" eller "Överladdning och stötstänger". :yoparty


Anledningen till att jag skapade tråden är att jag har en sån här ståendes:
Jo, fel gör ont, nackdelen är väl att det kan drabba omgivningen lite väl mycket när effekten bara smäller till :rolleyes:

Den där rödsvarta Guzzin såg inte dum ut alls! Helt klart den snyggaste Guzzin jag har sett! :tummenupp Även om det kanske inte är så himla mycket Guzzi kvar längre :hihi
 
Jo, fel gör ont, nackdelen är väl att det kan drabba omgivningen lite väl mycket när effekten bara smäller till :rolleyes:

Den där rödsvarta Guzzin såg inte dum ut alls! Helt klart den snyggaste Guzzin jag har sett! :tummenupp Även om det kanske inte är så himla mycket Guzzi kvar längre :hihi

Aha! uppe i ottan ser jag.

Mycket Guzzi kvar säger du, Det är cylindrarna som e grejen. Bara de är kvar så e de en Guppi.
Nej skämt åsido så är faktiskt ramen,morot,vxllåda + kardan likadan som på min. Det är i princip gaffel och plasten som är bytt. Bakramen är kapad/ombyggd åxå ser jag.

Den e riktigt snygg. Visst hade det varit trevligt med en sån i depåerna i sommar..............................eller nästa sommar..........................................eller nästa....................eller.....
 
Last edited:
Aha! uppe i ottan ser jag.

Mycket Guzzi kvar säger du, Det är cylindrarna som e grejen. Bara de är kvar så e de en Guppi.
Nej skämt åsido så är faktiskt ramen,morot,vxllåda + kardan likadan som på min. Det är i princip gaffel och plasten som är bytt. Bakramen är kapad/ombyggd åxå ser jag.

Den e riktigt snygg. Visst hade det varit trevligt med en sån i depåerna i sommar..............................eller nästa sommar..........................................eller nästa....................eller.....
Nja, idag stog klockan på 7, sovmorgon :)

Jo, Guzzis grej är ju minst sagt motorn! Haken är väl bara att den har varit ganska statisk dom senaste 60 åren eller så :( Tom HD utvecklar ju sina motorer mer :( Men visst, charm har dom ju :tummenupp Jag har aldrig kört nån, dock åkt bakpå, och pillat lite i depån på Årsracet. Får man bara bort lite vikt och ett vettigt chassi så! Du skulle ju helt klart märkas i mängden iaf :hihi

Så jag säger bara, kör hårt! :tummenupp
 
Nej skämt åsido så är faktiskt ramen,morot,vxllåda + kardan likadan som på min. Det är i princip gaffel och plasten som är bytt. Bakramen är kapad/ombyggd åxå ser jag.
Den har sexväxlad låda, sving och slutväxel från en V11, så du har lite kvar där. Vad man nu ska med sex växlar till på en Guzzi, det har jag aldrig suktat efter.

Men din hoj är den snyggaste ombyggda 1100 Sport jag sett (om det är din på bilden). Är det original bakram på den? Jag är sugen på att göra café av min men det är ju lite jobb med hastighetsmätare och sånt om man ska få bort kåpan. Och bakdelen vet jag inte hur jag ska attackera.

Kompressor-Guzzi sidorna här får mig alltid att sukta.
 
Den har sexväxlad låda, sving och slutväxel från en V11, så du har lite kvar där. Vad man nu ska med sex växlar till på en Guzzi, det har jag aldrig suktat efter.

Men din hoj är den snyggaste ombyggda 1100 Sport jag sett (om det är din på bilden). Är det original bakram på den? Jag är sugen på att göra café av min men det är ju lite jobb med hastighetsmätare och sånt om man ska få bort kåpan. Och bakdelen vet jag inte hur jag ska attackera.

Kompressor-Guzzi sidorna här får mig alltid att sukta.

Aha, en kännare. Jo, jag vet att det egentligen är en v11 i grunden. Men jag trodde ingen här skulle veta om det :rodnar :D

Men det utseendet kan man ju få även med en 1100 sport. Sen är min en -95:a så jag behöver ju byta bakhjul till ett 17tums. Men det måste ju vara bredare ändå.

Sen är det tyvärr inte min den svarta ombyggda 1100:an.
Men jag håller med. Den är mycket smakfullt o snyggt ombyggd.

Trevlg länk! Tack för den :)


Skickar med en bild på min (för tillfället egentligen min brors)
 

Bifogat

  • sofia 40, gospel, 050.jpg
    sofia 40, gospel, 050.jpg
    134.7 KB · Visningar: 109
Last edited:

Bifogat

  • d.jpg
    d.jpg
    148.1 KB · Visningar: 103
  • d2.jpg
    d2.jpg
    169.1 KB · Visningar: 102
Last edited:
Remdriven stressfläkt + Twin = Mums

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=184078

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=150194

Funkar fint både på Torpet och på gata, jag vet:yoparty

Du får väl slå en pling till Mr.J, han har ju en lätt pervers böjelse för att överladda twinnar, kanske vill han besudla en Guzzi:tuttar
Va inte den där med på Anderstorp på sista ERF'et -08? Jag vet att jag stod å suktade, trots antalet cylindrar :tungen Det är ju trots allt ett grymt häftigt bygge, och jag skulle gärna både höra och provköra den :nicka
 
Min polare har en k5 med turbo / 288 hk på hjulet och det går aldeles utmärkt att åka, nu åker han inte bana just med den cykeln iofs. men på gata i stan och motorväg är det hur kul som helst, inget ivägen,faktiskt inget synligt över huvudtaget och vridet finns i hela registret.

6
 
Last edited:
Den här uppfyller iallafall kraven på udda bygge, stötstänger och turbo.
Fotograferad på publikparkeringen vid Linköpings veteranrace.
 

Bifogat

  • DSCF0289.jpg
    DSCF0289.jpg
    253.6 KB · Visningar: 89
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top