Tung hoj på mellankort

fortsomfan

åka bana
Gick med
14 Nov 2004
Hoj
none
Tjena!

Tänkte köpa ny hoj. Saken är den att jag inte har åldern riktigt inne än för att köra tung hoj. Mitt mellankort har inte hunnit bli tungt kort än med andra ord.

Har detta något avgörande gällande försäkringen av hojen?
Man försäkrar ju på ursprungseffekten, så om jag smäller med hojen gäller väl försäkringen även fast jag kör på mellankort? :va

Om man blir tagen för olovlig körning i samband med avkörningen eller liknande, kan detta påverka ersättningen av hojen eller skador?

Mycket tacksam för svar!

Varför inte bara söka på ämnet? Finns ju miljoners med sånna här frågor.

Varför inte bara söka på ämnet? Finns ju miljoners med sånna här frågor.

Klart jag sökt. Tyckte inte de tidigare trådarna behandlade samma ämne bara.

De behandlade skenförsäkring samt vad som händer med körkortet, inte hur själva försäkringsbolgat står mot ärendet.

återigen tacksam för svar.

Du åker väl dit för olovlig körning dvs du får inte ut någonting på försäkring? Rätta mig om jag har fel är väldigt okunnig inom detta område

Inte för att vara negativ, men här får du nog inget vettigt svar... Många som vet precis hur det är serru :va Jag skulle ringa och fråga, och fråga bestämt.. Brukar gå in på polisstationen i byn och fråga sånna frågor ibland, jättepopulärt :D Där får du knappast rätt svar ändå, men kan du läsa människor någorlunda kan du få en uppfattning om vad som gäller :tungan

Det brukar stå jättetydligt i försäkringsvillkoren.

Något i stil med "om föraren saknar rätt behörighet för fordonet höjs självrisken, eller så kan hela eller del av ersättningen utebli".

Det är dina slantar!

Inte för att vara negativ, men här får du nog inget vettigt svar... Många som vet precis hur det är serru :va Jag skulle ringa och fråga, och fråga bestämt.. Brukar gå in på polisstationen i byn och fråga sånna frågor ibland, jättepopulärt :D Där får du knappast rätt svar ändå, men kan du läsa människor någorlunda kan du få en uppfattning om vad som gäller :tungan

:D

Tacksam för svar av folk som vet. Känns ju illa att köpa eller regga som 25 kw bara för det liksom då det ändå bara är några månader kvar.

Försäkringsbolagens affärsidé är ju att få in stålar, inte betala ut. Av erfarenhet från andra försäkringsfall (ej sakförsäkring dock) skulle jag utgå från att försäkringsbolaget skulle göra allt för att inte behöva betala ut någon ersättning, alternativt höja självrisken duktigt, ifall du behöver lösa ut den.

Vad som ska gälla och vad försäkringsbolagen säger när något hänt är inte alltid samma sak.

Försäkringsbolagens affärsidé är ju att få in stålar, inte betala ut. Av erfarenhet från andra försäkringsfall (ej sakförsäkring dock) skulle jag utgå från att försäkringsbolaget skulle göra allt för att inte behöva betala ut någon ersättning, alternativt höja självrisken duktigt, ifall du behöver lösa ut den.

Vad som ska gälla och vad försäkringsbolagen säger när något hänt är inte alltid samma sak.

Många har så dålig relation till f-bolagen..

Någon mer som vet?
Har även mailat en jurist nu.

Hur gäller försäkringen på bana då (folksam) om samma info som ovan gäller, dvs tung hoj mellankort?

Det enda rätta i ditt fall är;

LÄS IGENOM VILLKOREN! :mad:

Som tidigare nämnts kan din ersättning utebli helt eller delvis - och du kan räkna med att det inte blir full ersättning i alla fall.

Att köra bana under dessa förhållanden ter sig än mer korkat då du förmodligen pressar dig och hojjen extra...

Helt enkelt, ge fan och väx upp! :pannkyss

Det enda rätta i ditt fall är;

LÄS IGENOM VILLKOREN! :mad:

Som tidigare nämnts kan din ersättning utebli helt eller delvis - och du kan räkna med att det inte blir full ersättning i alla fall.

Att köra bana under dessa förhållanden ter sig än mer korkat då du förmodligen pressar dig och hojjen extra...

Helt enkelt, ge fan och väx upp! :pannkyss

Jag åkte ju av på bana. Var inga som helst problem med f-bolaget. Men kraschkåpor är ju :tummenupp

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti