Tuneboy vs PCIII på Speed Triple!?

odde_333

in ut slut!
Gick med
9 May 2006
Hoj
KTM 640
Tja undrar vad jag ska ha för ngt till min Triple från 2001 om den inte säljs.
HUr mkt får man ut av ovanstående? mvh

Om du kollar på http://t955i.net så finns det flera där som kör med Tuneboy och där finns mycket info kring detta. Själv kör jag med Tuneboy på min 05 och vet väl inte exakt hur mycket effekt det blir i siffror men att det går att förbättra framföralt körbarheten märks jätte tydligt.
Kul med Tuneboy är att det går att enkelt byta mappar som man hittar ute på nätet man hittar ofta nya mappar till hojar som har liknade avgas m.m. Man kan även utgå ifrån PCIII mappar om man vill och göra trixa vidare med dem om man vill.
Själv kör jag med färdiga mappar som finns på Tuneboy m.m. och det fungerar jätte bra,
Hade´

Jag har tyvärr bara erfarenhet av startmotorer typ 675 så det finns säkert andra som kan ge bättre vägledning.

Men jag skulle föreslå Dig att PM:a "Peppe" här på siten då han har en hel del erfarenhet från 955 och Tuneboy. Om han inte hittar till tråden själv vill säga.

Några siter där Du snabbt kan hitta info:
http://www.t595.net/messageboard/forum/EFI-and-TunesMappings/15.aspx
http://www.t955i.net/

Vad jag förstått finns det en del att hämta med de maskinerna, det beror på vilken setup Du har på motorn. En snabb uppställning av Tuneboy vs PCIII kan väl vara:

++ Diagnosmöjligheterna med Tuneboy Diagnostics, Du kan läsa i princip alla sensorvärden i ECU samt köra diagnostic/kontroller.
+ Möjlighet att justera tändmappen
+ Möjlighet att mappa cylindrarna separat vad gäller bränslet.
+ Möjlighet att justera hastighetsmätarvisning (gäller i a f Keihin).

- Du bör ha en normal vana av datorer för att inte vara livrädd för varje knapptryckning
- Du bör ha en hyfsad självinsikt och inte peta i allt bara för att det går...
- Du bör kolla med någon vettig bänkoperatör att dom är villig att lära sig något annat än PCIII... Det finns ju numera några som micklat med Tuneboy och det har ju funkat bra. Det går att emulera Dynolink med Tuneboy, men kan visst vara lite tidsödande enligt de som provat det.

Tyvärr är nog både jag och Peppe Tuneboy-förespråkare så det skulle kanske vara bra med erfarenhet från någon PCIII-entusiast också:)

Edit - Trippelkungen var ännu snabbare med länkningen till 955, så då måste ju siten vara bra:D

Last edited:
Tommy på Effektbolaget i Tullinge verkar vara en klippa på TB av det jag fått lära mig än så länge iaf, ang. ställen att mappa då.

Hör lite med "xyx" här på SH också. Tror han har mixtrat en del med Tuneboy på sin S3.

vad kostar en sån här pryl å hur mycke effekt ökning handlar det om??
www.tuneboy.com.au alternativt www.tuneboy.co.uk

Det är egentligen programvara, licensnyckel samt en kabel så Du kan prata med och modifiera innehållet i Din ECU.

Dagsnotering = 260€.

+1!! xyx vet det mesta värt att veta om TB, och har ju rätt maskin (-04 tror jag) också:tummenupp

Hör lite med "xyx" här på SH också. Tror han har mixtrat en del med Tuneboy på sin S3.

Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...