Tumbroms för bankörning på asfalt

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Sitter och funderar lite över vilken sorts tumbroms jag ska skaffa mig, då mitt högerben inte riktigt funkar för att bromsa med, och jag gillar den extra stabiliteten jag upplever mig få när jag bromsar med bakbromsen också.
GP Tech har ju några.
Beringer har en.
Bland andra...

Vad ska man tänka på? Ska man ha den monterad på styrhalvan, eller i gaffelbenet? Vilken dimension på bromscylindern ska man sikta på?
Är något speciellt märke att föredra?

Och nej, ett vanligt bromsgrepp på vänster eller höger styrhalva funkar inte, måste koppla, gasa och bromsa och jävlas samtidigt. Att koppla och dosera en broms samtidigt med samma fingrar kommer inte funka för mig, och att bromsa med två grepp på högersidan samtidigt som man blippar gasen känns även det överkurs för mig. :D

Däremot är tummen och resten av fingrarna redan väl intränade på att göra helt olika saker tack vare idogt tränande med handkontroller sedan barnsben. :hihi

Kan kanske ge lite ideer
binga / googla
brembo rear wheel thumb brakecylinder

Tycker du ska prova att inte använda bakbromsen alls. Tiderna förändras och hojarna är annorlunda mot då Mick Doohan fick använda tumbroms på banorna under 90-talet. Använd fram hårt och låt slirkopplingen sköta resten när du växlar ner. Vänj dig helt enkelt vid att låta bakhjulet hoppa lite.

Håller med Rash. Jag tror inte det är värt att slösa extra uppmärksamhet och skaffa händerna ännu mer uppgifter när bättre kontroll av motorbroms kan ge 90% av effekten.

Tycker du ska prova att inte använda bakbromsen alls. Tiderna förändras och hojarna är annorlunda mot då Mick Doohan fick använda tumbroms på banorna under 90-talet. Använd fram hårt och låt slirkopplingen sköta resten när du växlar ner. Vänj dig helt enkelt vid att låta bakhjulet hoppa lite.

Det hänger lite på den eventuella hojen jag får tag på... Och, så onödigt lär det ju knappast vara när både förarna i wsbk och mgp använder bakbromsen.

För tillfället har jag inget val, jag kan inte använda fotbroms så jag testat det oavsett jag vill eller inte. Och jag tycker det känns ostadigare under broms utan den.

Men jag får se hur det blir med hojen jag skaffar som sagt. Den här tråden var mest för att sondera terrängen inför framtiden.

Last edited:
Varför inte bara göra som alla stunthojar har? Ett 1-2 fingers kopplingshandtag med annan utväxling för att vara lätt och sen en bromspump under den, så du använder lång och pekfinger till broms och koppling.

Borde väl bli väldigt bakvänt att trycka framåt med tummen för att bromsa? Och göra de svårare att hålla tag om styret

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT