Tuff tjej på skidor

Abloy skrev:
0-200km/h på två sekunder och på skidor. Läs om en svensk 17-årig tjej som inte är rädd för höga farter


http://www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,323622,00.html

Bra serie det där för övrigt!

Gillar hon fridykartjejen!

ungefärligt citat: ~
Fridykning är inte så farligt... ... Det ser mycket värre ut än vad det är. För att man inte ska få syrebrist i hjärnan så koncentrerar kroppen syretillförseln till hjärnan, vilket betyder att den andra motoriken går först och man får ryckningar i musklerna. Då blir man diskad eftersom man har gått för långt. ~
 
Re: Re: Re: Tuff tjej på skidor

Sergeant skrev:
Detta kan ju aldrig stämma :confused:

:hej

Förr i världen var det väl 0-200 på 7s eller nåt sånt.
2sekunder på 0-200, ger inte det nästan 3g!!!

7s låter mer rimligt.. då hamnar man krin 0.8g, vilket
iofs. är väldigt mycket m.t.p. att fritt fall ger 1g.
Hmm... racerbacke? ;)
 
2 sekunder är en fysisk omöjlighet. Om en inte jag har helt fel för mig så måste frittfall ha en snabbare acceleration.

Frittfall 2 sekunder ger en hastighet av ca: 20 m/s
Detta är ju 72 km/h.
Får att nå 200 km/h utan luftmotstånd tar ca 5.5 sekunder.

Så det är nog som [Akryl]*Amid säger 7 sekunder.

Rätta mig om jag har fel, det var ju några år sedan man läste fysik.

Edit: Men visst fan är det en cool brud.
 
citat aftonbladet:

"Spoilers på bakbenen
Förutom dräkten och skidorna utgörs utrustningen av en aerodynamisk hjälm och spoilers på bakbenen så att luftmotståndet minskar."

//slut citat.

jaha.

inga spoilers på "frambenen" då..? :rolleyes:
 
Aftonbladet har aldrig fel :rolleyes: h

Hittade lite siffror som kanske kan hjälpa er som är intresserade av fysik och den korrekta accelerationen.

Speedskiing


På (t,v)-grafen aflæses den største fart mellem 12 og 13 sekunder:

vmax = 58 m/s

Omregnet til km/h bliver den

vmax = 58 m/s · 60·60 s/h = 208 800 m/h = 208,8 km/h ≈ 210 km/h



Accelerationen er defineret ved


På grafen aflæses to punkter på den indledende, retlinjede del af grafen:


(0 s, 0 m/s) og (5 s, 34 m/s)




Den tilbagelagte strækning, s, er arealet under (t,v)-grafen, eller


For at finde en tilnærmet værdi for s inddeles grafen i tre områder:

0-7 sekunder med jævnt voksende bevægelse:

s1 = ½·a·Dt2 = ½·6,8·(7-0)2 m ≈ 165 m

7-18 sekunder med en gennemsnitsfart = 55 m/s:

s2 = v·Dt = 55·(18-7) m ≈ 600 m

18-20 sekunder med en gennemsnitsfart = 48 m/s:

s3 = v·Dt = 48·(20-18) m ≈ 95 m



Den samlede strækning bliver så s ≈ 860 m



Kræfterne beskrives i et koordinatsystem med førsteaksen langs løjpen i bevægelsesretningen og med andenaksen vinkelret på løjpen ”opad”.

Tyngdekraften virker lodret ”nedad” med en vinkel på 20° i forhold til førsteaksen:

Ft = (Ft·sin(20°), – Ft·cos(20°)) = (m·g·sin(20°), m·g·cos(20°))

= (319 N, –877 N), idet m = 95 kg og g = 9,82 N/kg, så Ft = 933 N

Normalkraften skal være vinkelret på underlaget ”opad”, dvs. langs med andenaksen:

FN = (0 N, FN)

Gnidningskraften pga. sneen er rettet mod bevægelsesretningen, dvs. negativ langs førsteaksen:

Fm1 = (-m·FN, 0 N), idet der generelt gælder Fm = m·FN; her er m = 0,05.

Luftmodstanden er rettet mod bevægelsesretningen, dvs. negativ langs førsteaksen:

Fm2 = (-Fm2, 0 N)

Da skiløberens hastighed er konstant, er hans acceleration nul – og dermed er den resulterende kraft, Fres = (0 N, 0 N).



Ft + FN + Fm1 + Fm2 = Fres Þ

(andenaksen) –877 N + FN + 0 N + 0 N = 0 N, dvs. FN = 877 N

(førsteaksen) 319 N + 0 N – 0,05·877 N – Fm2 = 0 N, dvs. Fm2 = 275 N

Endvidere er så Fm1 = 0,05·877 N = 44 N
 
Re: Re: Tuff tjej på skidor

K-Micke skrev:
0-200km/h på 2 sekunder? Hur fan går det till? Katapult? Raketmotor?
En rejäl vindaloo kvällen före ett lopp kan göra susen för accelerationen. :rolleyes: :D
 
Jag såg en av de finska speedski-åkarna öva en gång. På taket till en BMW 750 på en flygplats... Behöver jag säga mer?
 
K-Micke skrev:
Blablablabla...... Aftonbladet ljuger, det går inte att accelerera från 0-200km/h på 2 sekunder på skidor. :fakta

Det är sant jag lovar och då ska vi inte glömma att tjejen har vallat med stighudar, använder isyxor till stavar och bromsar farten med fallskärm. Utan dessa saker skulle det gå ännu fortare, typ asfort.
 
Abloy skrev:
Accelerationen er defineret ved
På grafen aflæses to punkter på den indledende, retlinjede del af grafen:
(0 s, 0 m/s) og (5 s, 34 m/s)

Jobbit med främmande språk,

men här har vi iaf. en acceleration från 0 - 122km/h på 5s
Det ger en g-kraft på ~0.68. Vilket låter rimligt enligt mig.

Jobbigt att åka 122-200 på -3s =) Får warpa lite kanske ;)
 
[Akryl]*Amid skrev:
Jaha, då tycker jag synd om dem att de måste stoppa in en
BMW 750 i blodet istället för EPO!
Mer pengar till finsk skidåkning nu!

Lite jobbtigt och få 750.an genom kanylen men risken att den fastnar är midre än om de kör med 5.serien eftersom de är trubbigare baktill :fakta
 
Abloy skrev:
Lite jobbtigt och få 750.an genom kanylen men risken att den fastnar är midre än om de kör med 5.serien eftersom de är trubbigare baktill :fakta

Å krisar det riktigt mycket finns det ju 3 serien oxå :fakta

Nä, aftonbladet är sämst...

Tjöta dom inte nått om att Per Elofssons nya CBR 600 RR skulle göra typ 320 km/h oxå...

Ja ja, dom är ju inte mer än journalister.....VÄRDELÖSA SÅDANA!
 
hållundan skrev:
Å krisar det riktigt mycket finns det ju 3 serien oxå :fakta

Nä, aftonbladet är sämst...

Tjöta dom inte nått om att Per Elofssons nya CBR 600 RR skulle göra typ 320 km/h oxå...

Ja ja, dom är ju inte mer än journalister.....VÄRDELÖSA SÅDANA!

Tja, frågan är ju inte om aftonbladet.se är helt utan journalister.
Ibland undrar man ju. Kanske de tar sånna som går utbildningen
bara, typ 1'a året, och slänger in. Billigt och bra ;)

Jajja, nyheter levererar de ju iaf. Synd bara att man inte kan
lite på det som står =(
 
Nyheter
Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Back
Top