TTxGP

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
I år körs för första gången på Isle of Man ett lopp för elektriska motorcyklar. Reglerna är enkla: motorcykeln får inte drivas av kolbaserade bränslen och måste kunna ta sig runt den ca 60 km långa banan på mindre än 50 minuter. Minimivikt 100kg, maxvikt 300 kg.

Resultat från första träningen:
1) Rob Barber (AGNI) 26m41.39 84.819 mph (Sulby 102Mph)

2) Dan Kneen (ManTTX) 32m01.81 70.677 mph

3) Chris Petty (Barefoot Motors) 33m35.09 67.405 mph

4) Thomas Montano (Mission) 33m45.98 67.043 mph

5) Thomas Schoenfelder (XXL) 34m07.44 66.341 mph

6) Roy Richardson (Brammo) 35m47.76 63.242 mph

7) Mark Buckley (Brammo) 35m52.11 63.114 mph

8) Chris Heath (ElectroMotorSports) 36m26.47 62.122 mph

9) George Spence (Kingston) 40m44.77 55.559 mph

10) Paul Dobbs (HTBlauva) 41m53.00 54.050 mph
Varvrekordet är knappt 18 minuter.

Flera intressanta team finns inte med i listan, t.ex. MotoCzysz och Evo Design (monocoque-chassie i kolfiber). MotoCzysz ska ha kört en bit men brutit.

Last edited:
man hissnar ju inte av imponering direkt, 84mph av vinnaren (superbike kör ju på 130+, supersport på 125+).

dessutom rätt go klassskillnad på de olika märkena, dryga 30Mph spann inom topp 10 :rolleyes:

nä batteridrivet är verkligen inte framtiden, snarare alternativa bränslen som väte etc..

Det är första träningen inför första tävlingen. Passet var 50 minuter, så de hann bara köra banan en gång. Går inte att dra slutsatser utifrån det. Förarna tog det säkert lugnt för att inte riskera att krasha sönder hojen som bara finns i ett exemplar.

Jag tror att tiderna kommer sjunka betydligt i framtiden. Den här banan är extra tuff för elhojar eftersom att den är lång och har stora höjdskillnader. Cyklarna behöver bära batterier med mycket energi vilket gör dem tunga. På vanliga banor tror jag vi kommer se att elhojar kör snabbare än bensinhojar.

Reportage från träningen med bilder från banan.
[YOUTUBE-ID]9AQ7wfAdjRo[/YOUTUBE-ID]

Visserligen en teknisk fråga som kanske inte hör hemma här men varför har man inget behov av växlar på en elhoj?
Har läst någonstans att de har max vridmoment hela tiden och det kanske är därför, eller?

Visserligen en teknisk fråga som kanske inte hör hemma här men varför har man inget behov av växlar på en elhoj?
Har läst någonstans att de har max vridmoment hela tiden och det kanske är därför, eller?

Jag skulle kunna ha bättre koll på elmotorer, men så är det i princip. Elmotorn är ju inte beroende av något förbränningsförlopp som funkar extra bra på vissa varvtal, utan den har det vridmoment den har oavsett varv. Så länge man inte får problem med alldeles för höga varv som gör att saker går sönder så finns det ingen anledning att ha någon växellåda.

Accelerationen i låga hastigheter skulle bli betydligt bättre om de hade haft växlar. Jag tror att det räcker med 2-3 växlar på en elmotorcykel. Anledningen till att de flesta inte använder växlar tror jag är att konstruktionen blir enklare - de har bara haft några månader på sig att bygga cyklarna. Isle of Man har dessutom få långsamma kurvor, vilket gör att långsamt acc på låga varv inte gör så mycket.

Last edited:
Accelerationen i låga hastigheter skulle bli betydligt bättre om de hade haft växlar. Jag tror att det räcker med 2-3 växlar på en elmotorcykel. Anledningen till att de flesta inte använder växlar tror jag är att konstruktionen blir enklare - de har bara haft några månader på sig att bygga cyklarna. Isle of Man har dessutom få långsamma kurvor, vilket gör att långsamt acc på låga varv inte gör så mycket.
Killacycle har ju inte heller växlar och den accelererar ju inte direkt långsamt. Hade den accelererat snabbare med en växellådas hjälp hade den nog haft det. Den byter däremot mellan växelström och likström för att det ena ger maximalt vridmoment och det andra ger maximal effekt. Men jag tycker också att det är lite konstigt att man inte har några växlar. Det jag vet är att elmotorer klarar mycket höga varv och har hög driftsäkerhet då de endast har en rörlig del. Mycket intressant race förresten, och får man bara fram bättre batterier så kan det absolut hota dagens racers med förbränningsmotorer.

Last edited:
Killacycle har så stark motor att den kan gå på bakhjulet från stillastående även fast den startar på "sexan". Roadracinghojarna har inte den styrkan på motorn för att få mindre storlek och vikt.

Killacycle har ju inte heller växlar och den accelererar ju inte direkt långsamt. Hade den accelererat snabbare med en växellådas hjälp hade den nog haft det. Den byter däremot mellan växelström och likström för att det ena ger maximalt vridmoment och det andra ger maximal effekt. Men jag tycker också att det är lite konstigt att man inte har några växlar. Det jag vet är att elmotorer klarar mycket höga varv och har hög driftsäkerhet då de endast har en rörlig del. Mycket intressant race förresten, och får man bara fram bättre batterier så kan det absolut hota dagens racers med förbränningsmotorer.

går ju inte direkt och jämföra med en rrhoj

Den byter däremot mellan växelström och likström för att det ena ger maximalt vridmoment och det andra ger maximal effekt.

Byter den verkligen mellan lik och växelström?

Det är inte så att det byter mellan Delta och Y kopplad 3 fas växelström?
324px-3-faskopplingar.svg.png

Det skulle jag hålla betydligt troligare

MotoCzysz efter andra träningen:
"This time we passed every other team and were blazing in for the fastest lap of the field when the controllers went into current limitation with sagging batteries just one mile from the finish line. Our rider, Mark Miller, stopped the bike and tried to figure out what was wrong as the rest of the teams passed, then decided to get back on and give it another go. By then the batteries had rebounded sufficiently to give him his last mile, ......and he crept in at only 13.8 mph! On the other hand, he qualified us for the race on Friday, and the bike absolutely ripped most of the way round. ........we're looking very good."

Såg på filmen ovan att de sprang runt med en "steadycam" runt Czysz hojen, någon som vet om det är en ny Discoverydokumentär på G?

Byter den verkligen mellan lik och växelström?

Det är inte så att det byter mellan Delta och Y kopplad 3 fas växelström?

Det skulle jag hålla betydligt troligare

Det är inte omöjligt kommer inte ihåg exakt var jag läste det, vet bara att det inte är en växling man hör iallfall :rolleyes:.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien