Trygg Hansa online-försäkring

ilstallione

Be happy!
Gick med
11 Mar 2006
Hoj
GSXR 750 1996
Har kollat diverse R1:or med hjälp av TH:s hemsida och fått följande ungefärliga siffror:

98-99 svensksålda: 6999kr halvförsäkr
00 svensksåld : 7221kr halvförsäkr
00 importerad : ~8500kr halvförsäkr
01 svenskåld : ~13500 halvförsäkr

Alla reggade som 110Kw så inget fuffens där.
Bestämde mig för att en 00:a borde vara rimligt att äga och gör en sista försäkringskoll. Helt plötsligt blir priset 12500kr för samma försäkring så jag ringer TH och då visar det sig att inga av de priser jag fått tidigare varit korrekta trots att jag faktiskt ringt in och dubbelkollat dem.
Har läst om diverse problem med olika priser för samma försäkring med det här är ju snudd på bedrägligt beteende.
Jag är väl medveten om att sporthojarna är överrepresenterade i statistiken osv osv, det är inte det jag hänger upp mig på utan att de godtyckligt får ändra prissättning trots tidigare samtal och offert. Är det verkligen lagligt?

En offert man får via nätet ska väl gälla i 30 dagar eller nåt sånt, är det inte så? Kaske var nåt annat f-bolag som hade det så, minns inte riktigt. Kass är det i alla fall, att dom ger dig ett högre pris andra gången.

Jag fick oxå fel siffror på Trygg´s hemsida på min R1:a det blev typ 5000:- dyrare när jag ringde upp dom, sa då till att jag fått ett lägre pris på hemsidan så jag fick försäkringen till det lägre priset inga problem :rolleyes:

Men det blir säkert det dyrare priset nästa år :4skrika

[Edit - Folksam gäller detta! Va trött på morgonen helt enkelt]

Jag fick priset ca 750:-/månad halvförsökring för min 1000rr -04. Då va det en helårs försäkring så den gick inte ställa av. Självrisk 2000:- .. Dubbelkollade det och då fick jag ca 10:- billigare... Sen nån dag senare så va det dax att ställa på. Då fick jag till svar att dom inte ens hade några uppgifter på en halvförsäkring utan man var tvungen att gå Smc´s kurs innan det ens blev tal om att teckna en försäkring. Lustiga människor...

Ringde if och fick ett pris på ca 760/månad, 805:- om man betalade månadsvis. Tyckte det lät bra så den slog jag till på. Regnade den dagen så jag började med en garageförsökring (95:-/m) Igår skulle jag ställa på. Då undrade hon vad jag hafe för hemförsäkring. Sa att jag va bunden till Folksam till 2007-01-15. Hon ringde ett samtal och sen fick jag ett pris på ca 750:-/m för halvförsäkring som jag kan ställa av eller säga upp när jag vill. Så bara för för att jag ska ha deras hemförsäkring om ca ett år så fick jag 55:- billigare

(+att deras hemförsäkring kostar 80 medans jag betalar 105 för Folksam)

Oj det blev visst en uppsatts... :D

//Score :pannkyss

Last edited:
Score skrev:
2078420 Jag fick priset ca 750:-/månad halvförsökring för min 1000rr -04. Då va det en helårs försäkring så den gick inte ställa av. Självrisk 2000:- .. Dubbelkollade det och då fick jag ca 10:- billigare... Sen nån dag senare så va det dax att ställa på. Då fick jag till svar att dom inte ens hade några uppgifter på en halvförsäkring utan man var tvungen att gå Smc´s kurs innan det ens blev tal om att teckna en försäkring. Lustiga människor...//Score

TH har inget samarbete med SMC kurser, det är Folksam :va

ilstallione skrev:
2078368 Har kollat diverse R1:or med hjälp av TH:s hemsida och fått följande ungefärliga siffror:

98-99 svensksålda: 6999kr halvförsäkr
00 svensksåld : 7221kr halvförsäkr
00 importerad : ~8500kr halvförsäkr
01 svenskåld : ~13500 halvförsäkr

Alla reggade som 110Kw så inget fuffens där.
Bestämde mig för att en 00:a borde vara rimligt att äga och gör en sista försäkringskoll. Helt plötsligt blir priset 12500kr för samma försäkring så jag ringer TH och då visar det sig att inga av de priser jag fått tidigare varit korrekta trots att jag faktiskt ringt in och dubbelkollat dem.
Har läst om diverse problem med olika priser för samma försäkring med det här är ju snudd på bedrägligt beteende.
Jag är väl medveten om att sporthojarna är överrepresenterade i statistiken osv osv, det är inte det jag hänger upp mig på utan att de godtyckligt får ändra prissättning trots tidigare samtal och offert. Är det verkligen lagligt?

En offert är giltig i 30 dagar! Varför gällde inte internet priserna??

Anderzzon skrev:
2078431
En offert är giltig i 30 dagar! Varför gällde inte internet priserna??

Fick väldigt svävande svar på det och orkade inte börja argumentera, sitter på jobbet. Hon mumlade något om ursprungseffekt först, sen var det interna varningsrutor som skulle ploppa upp just på sporthoj som inte fungerat osv osv. Inget de skulle kunna använda för att bryta ett avtal tror jag?

På TH's sida står det att offerten gäller i 30 dagar och att de sparar den..

Hävda att du vill ha offertpriset, borde ju inte vara några problem..

Sulan skrev:
2078437 På TH's sida står det att offerten gäller i 30 dagar och att de sparar den..

Hävda att du vill ha offertpriset, borde ju inte vara några problem..

Skulle tro att det är regnr-bundet och att man är torsk då, har ju bara kollat på nr jag hittat på internet.

ilstallione skrev:
2078441 Skulle tro att det är regnr-bundet och att man är torsk då, har ju bara kollat på nr jag hittat på internet.

Så är det, offerten gäller för det fordon du räknat på, och tyvär så kan det skilja på effekt/vikt mellan olika hojar beroende på hur de är inregistrerade. Dock går de flesta bolag på det som tillverkaren uppgivit i org effekt...

Jag tycker du ska kräva ett bra svar, i detta fallet så är du ju torsk då det inte var rätt hoj... Men annars!

Tjena

Jag har ringt kollat lite på RSV maskiker via nätet hos TH och tyckte jag fick höga premier.
Jag ringde då istället och jodå premierna stämde, killen jag pratade med kunde se de regnummer jag hade kollat och bekräftade att premien stämde.

De borde mao se vilka hojar du varit inn epå och kollat på nätet kopplat till ditt person nummer.

På min nuvarande Falco betalar jag 7300 hel/hel och men när jag på skoj angav en anna Falco på nätet så fick jag premien 11 500 hel/hel.
TH säger sig premiera kunder som behåller sin hoj då det har statistik på att förarare oavsett hur lände de haft körtkort löper större risk att klota första året med ny hoj.

Har haft min Falco i 2 år och fick premien sänkt från 15 500 till 7300 iår :banana

Stå på dig om du fått premien via nätet...det står väl klart på hemsidan att offert sparar i 30 dagar?

/BW

Black-Wolf skrev:
2078509 Tjena

De borde mao se vilka hojar du varit inn epå och kollat på nätet kopplat till ditt person nummer.

Stå på dig om du fått premien via nätet...det står väl klart på hemsidan att offert sparar i 30 dagar?

/BW

Jodå, förfrågningarna låg kvar men de hävdade att de var fel och inte stämde.

Någon som har lust att skicka lite RegNr på R1:or ej nyare än 01 så ska jag göra en djupdykning idag. Svensksåld, import eller strypt spelar ingen roll. Lite urval skulle dock vara kul just för jämförelsens skull. Även R6 och Gsxr kanske kunde vara intressant. Tänkte jag skulle testa online och sen ringa in och försöka se vad de säger. Postar resultaten här sen (givetvis utan regnr).

Last edited:
R1 98:a svensksåld 55Kw 6421kr halv/hel
R1 00:a svensksåld 110Kw 12500 Halv/hel
GSXR 750 00:a svensksåld 72Kw 8706kr Halv/hel
GSXR 750 00:a import 104Kw ingen uppg

Kommer att fortsätta fylla i, har en massa regnr hemma.

Last edited:
ilstallione skrev:
2078679 R1 98:a svensksåld 55Kw 6421kr halv/hel
R1 00:a svensksåld 110Kw 12500 Halv/hel
GSXR 750 00:a svensksåld 72Kw 8706kr Halv/hel

Kommer att fortsätta fylla i, har en massa regnr hemma.

Jadu stackars den som ska bekräfta priserna sen när det ligger 500 offerter på dig :)

Priser baseras på TH:s onlinetjänst och halvförsäkring. Jag som testar är 34år, bor centrala Malmö och har haft kort sen 91. Effektsiffrorna hämtar jag på vägverket.

R1 98:a svensksåld 55Kw 6421kr
R1 99:a svensksåld 103Kw 6999kr
R1 00:a svensksåld 110Kw 12500
GSXR 750 00:a svensksåld 72Kw 8706kr

ilstallione skrev:
2079667 Det blev helt tyst i luren när hon såg dem, förutsätter att de har timlön så wtf :)

Hehe ja de har de säker, hoppas de löser sig! Tycker för övrigt att de e bra att tjänsten finns :tummenupp

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park