Trycksvarva rostfri plåt

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Planerar att försöka mig på att trycksvarva ljuddämparändkapslar i 0.6, 1.0 eller i värsta fall 1.6mm 304SS (rostfritt utan särskilda djupdragningsegenskaper). Är detta ett material som är möjligt att bearbeta på detta sättet, samt hur bär jag mig åt? Jag vill gärna ha skarp radie, och 90 graders böjning av övergången från gavel till rör.

Enda testet jag har gjort har varit att försöka klippa i plåten, och en vanlig plåtsax kommer inte igenom, utan bara sträcker ut plåten..

I väntan på bättre kunskap så kommer här ett litet svar...
Det går bra att trycksvarva i rostfritt det har jag själv sett med egna ögon, men om just 304SS är lämpligt låter jag vara osagt.

Här kommer en länk med filmklipp med trycksvarvning, det femte klippet uppifrån är manuell trycksvarvning vilket jag gissar att du är ute efter.

Det ser ut son det vore rostfritt med ganska liten radie i botten.

Om man goglar så fins det mycket på nätet i ämnet.

http://www.hermanders.se/filmklipp.html

Hur lång kommer "rör-biten" vara?

Jag skulle nog hellre försökt gjort ett pressverktyg, smort rikligt och testat att pressa i en vanlig hydraulpress med en 90 graders övergång som du ska ha.
Såpass tunn rostfri plåt borde inte vara några problem att pressa utan att den tex. spricker.
Lite värme underlättar om det skulle vara kärvt.

Hur lång kommer "rör-biten" vara?

Jag skulle nog hellre försökt gjort ett pressverktyg, smort rikligt och testat att pressa i en vanlig hydraulpress med en 90 graders övergång som du ska ha.
Såpass tunn rostfri plåt borde inte vara några problem att pressa utan att den tex. spricker.
Lite värme underlättar om det skulle vara kärvt.

Går åt dubbelt med material, och jag misstänker att jag ryker på att göra verktygshalvorna i verktygsstål == dyrt..

Går åt dubbelt med material, och jag misstänker att jag ryker på att göra verktygshalvorna i verktygsstål == dyrt..

Nja, ska du inte bara göra två?

Utan att för den delen ha testat detta, vågar jag nästan garantera att det går bra att göra pressverktygen i vanlig S355 stål.
Får du till en fin yta i dessa pressverktyg och smörjer ser jag inga problem med att det inte ska gå att pressa 0,6mm rostfri plåt.

Jag vet inte hur du menar med dubbelt material. Hur kommer detaljen du ska göra se ut i ett tvärsnitt?
Kan ha missuppfattat dig.

Nja, ska du inte bara göra två?

Utan att för den delen ha testat detta, vågar jag nästan garantera att det går bra att göra pressverktygen i vanlig S355 stål.
Får du till en fin yta i dessa pressverktyg och smörjer ser jag inga problem med att det inte ska gå att pressa 0,6mm rostfri plåt.

Jag vet inte hur du menar med dubbelt material. Hur kommer detaljen du ska göra se ut i ett tvärsnitt?
Kan ha missuppfattat dig.

menar att pressverktyget ju är två halvor (hona och hane) medans en tryckpresskona bara är en ensam klump.

menar att pressverktyget ju är två halvor (hona och hane) medans en tryckpresskona bara är en ensam klump.

Visserligen, men du måste väl göra ett verktyg (ett mothåll) på toppsliden för att kunna trycksvarva gaveln?

Såhär menar jag

Du gör såklart hur du vill, men jag tror det är minst jobb att pressa gaveln.
Fast kanske inte lika kul. :hihi

Mvh J

Visserligen, men du måste väl göra ett verktyg (ett mothåll) på toppsliden för att kunna trycksvarva gaveln?

Såhär menar jag

Du gör såklart hur du vill, men jag tror det är minst jobb att pressa gaveln.
Fast kanske inte lika kul. :hihi

Mvh J

Måste hålet vara blint för att det ska bli bra resultat? Jag har inte tjockt nog stål hemma för det.. attans.

På din skiss är det ett hål med botten man pressar ner plåten i, vilket ju kräver en stålplatta med tjocklek > 20mm om jag vill dra upp kragen på plåten 20mm.

Ah, då är jag med. Jag inbillar mig att gaveln får bäst styrning då utifall plåten vill börja ändra form (knöla till sig).
Det kan kanske gå med en kortare hane också så att säga.

Vad håller gaveln för diameter? ~D100mm?
Jag tänkte att man kunde kila till en valfri maskinbearbetningsverkstad och köpa en lite grövre rundstång som man kunde göra verktygen utifrån.

Ah, då är jag med. Jag inbillar mig att gaveln får bäst styrning då utifall plåten vill börja ändra form (knöla till sig).
Det kan kanske gå med en kortare hane också så att säga.

Vad håller gaveln för diameter? ~D100mm?
Jag tänkte att man kunde kila till en valfri maskinbearbetningsverkstad och köpa en lite grövre rundstång som man kunde göra verktygen utifrån.

124mm innerdiameter på röret gaveln ska sitta i. Förresten, hur tjockt gods brukar gavlar ha till kolfiberdämpare? PJ engineering påstår att han använder 1.5mm stål till kolfiberrörens gavlar, vilket jag tycker verkar helt absurt tungt.

124mm innerdiameter på röret gaveln ska sitta i. Förresten, hur tjockt gods brukar gavlar ha till kolfiberdämpare? PJ engineering påstår att han använder 1.5mm stål till kolfiberrörens gavlar, vilket jag tycker verkar helt absurt tungt.

Okey, det går nog ganska bra att få tag i.

Annars går det ju att skära plåt och svarva, även fast det är lite drygt.

Ingen aning, men det verkar klart i överkant mtp. vilken uppgift gaveln har. En pressad/trycksvarvad gavel blir ju väldigt styv i sitt utförande, även med tunn plåt.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!