Tryckplattan går snett ut

tom_

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2015
Hoj
Husqvarna smr 125 2012
Tjena plockade isär kopplingen för att byta lameller och fjädrar och efter jag satt ihop det så ser jag att tryckplattan går snett ut när man kopplar och är rätt seg att snurra runt.Testade ändå att sätta ihop allt och prova men kopplar inte ordentligt åker lite framåt när jag står still....Vafan kan vara fel?
:huvet:huvet
Motorcykeln i fråga är en Husqvarna Smr 125!

//Tom

Korgen ser fin ut och fjädrarna är helt nya och lamellerna är identiska med dom gamla.

Tryck plattan passar bara på ett ställe på centrumet.. Det är markerat.. Gör om o gör rätt så funkar det sedan.

Testat alla olika håll på tryckplattan och går i bott på alla lägen :/
Finns heller inga markeringar på varken platta eller centrum
Förövrigt visste jag inte att du hängde till här moddlaren :)

Tryckplattan sällan lyfts ut absolut rakt, nån sida brukar halka lite efter. Och att kopplingen kärvar då plattan är uttryckt är relativt - lite motstånd finns det alltid kvar i en våt multi-lamellkoppling (skillnad med en torr en-skivad!)

-att det blir lite sned vid avkopplingen troligen beror på att fjädrarna är inte presis lika styva. Om det är mycket sned du kan prova byta exemplevis två fjädrarnas plats med varandra: börja med de som kommer "mest" respektivt "minst" ut.
--
Tillägg: är kopplingen "moppemodell" och saknar ett stycke (fläns-stång) som centrerar öppningstrycket: -kolla att den lilla tryckkulan har inte bytits till något mindre. Kulan ska vara såpass stor i axelhålet att den centrerar sig-> öppningskraften kommer presis i mitten.

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...