trycker ur sig kylarvatten. GPZ600R

MacQ

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Timrå
Hoj
Kawasaki GZP 600 R, Kawasaki KLR 500
Jag har fått problem med min cykel, den trycker ur sig kylarvatten när den står still på tomgång efter en tur. Så den blir varm och allt fungerar bra tills dess..

Jag ställer den på sidostödet.. går och låser upp garageport och då trycker den ur sig.

Allt går via expantionskärlet och ut i en slang som bara gar ut i luften vid bakhjulet..

Så min fråga är:

Om man fyller i för mycket borde den bete sig så.. men hur vet man hur mycket man ska ha ? .. om jag fyller systemet fullt.. sen fylla upp expantions kärlet till rätt nivå.. blir det för mycket vatten då ?

eller hur går man till väga ?

Mvh Markus
 
Det brukar sitta en luft skruv någonstans som man får lufta ur systemet med. Annars om den trycker ut mycket vatten genom expansionen så misstänker jag topp packningen. Åk till en bilverkstad . Dom brukar ha ett instrument som man kan mäta om det finns avgasewr i exp.
 
ok.. ska ta och söka efter nåt att lufta systemet.. men den borde väl trycka ur sig hela tiden om det är toppen ? .. för den trycker ju bara ur sig ibland.. kan gissa på beroende på hur varm den är..
 
ok.. ska ta och söka efter nåt att lufta systemet.. men den borde väl trycka ur sig hela tiden om det är toppen ? .. för den trycker ju bara ur sig ibland.. kan gissa på beroende på hur varm den är..

tja!
jobbar med bilar och där finns det fall där övertrycket i motorn går ut i kylsystemet vid en viss temp pga att toppen har böjt till sig i just den tempen.

det är inte så enkelt då att ditt kylarlock som också har säkerhetsventilen inbyggd, bara börjar bli gammal och inte orkar med tryckökningen.

jag har en gpz 600r och vet att det är stor tempskillnad mellan att man åker lite och att man står stilla en stund.
Vad står din tempmätare på när du kör resp när du gör din morgonmanöver där med garageporten??
 
Samma sak här, fort jag står på tomgång så trycker vattnet ur sig men om jag startar kylfläckten så trycker den inte alls ut sig kylvatten, du får la försöka stänga av den medans du inte kör, spar bensin okså.

Men den ska ju inte trycka ut sig på tomgång när motorn e kall då e de något skumt, men om den e varm så kan jag tänka mig att ditt system inte orkar hålla trycker upp o kockar tidigare.

Kan ju okså vara skev topp, topp packning o så vidare, men du får mäta om de finns avgaser i vattnet.
 
tack för svaren..
det är när den varit ute och blivit körd som den trycker ur sig.. ska kanske ta och kolla upp kylar"locket" som säkerligen kan vara gammal :D

annars får jag helt enkelt lära mig att slå av den då jag inte kör... men kan det inte finnas risk att den trycker ur sig vid rödljus m.m. då ? ..

Mvh Markus
 
tack för svaren..
det är när den varit ute och blivit körd som den trycker ur sig.. ska kanske ta och kolla upp kylar"locket" som säkerligen kan vara gammal :D

annars får jag helt enkelt lära mig att slå av den då jag inte kör... men kan det inte finnas risk att den trycker ur sig vid rödljus m.m. då ? ..

Mvh Markus

Beror hur man kör, ligger du o fiskör så ska den inte trycka ut sig under ett kortare stopp vid tex Rödljus. du kan ju även komma upp om de e stopp i kylsystemet eller om något hindrar o blåsa igenom kyllet, då blir de asevärt dåligare kylefekt.
 
den kyler som den ska och så.. tempen passerar aldrig mer än halva på skalan.. kan mer tänka att den kyler för bra..

men jag vill inte påstå att jag kör så speciellt hårt.. jag gissar på att "tryckvakten" börjar bli trött.. ska kolla upp det först..

men ang. mängden kylvatten.. ska systemet vara fullt + expansionskärlet till "normarl" .. ?
 
den kyler som den ska och så.. tempen passerar aldrig mer än halva på skalan.. kan mer tänka att den kyler för bra..

men jag vill inte påstå att jag kör så speciellt hårt.. jag gissar på att "tryckvakten" börjar bli trött.. ska kolla upp det först..

men ang. mängden kylvatten.. ska systemet vara fullt + expansionskärlet till "normarl" .. ?


Vanliga systemet ska vara max när motorn e kall, även expansionskärlet ska vara till mitten ( normal ) men även om de e full så kan du ha en luftare någonstanns så om du inte luftar systemet så blir de inte fullt, kanske värt o leta efter luftare, finns de ingen så finns de ingen, annars finns de en någon stanns.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top