Trottelpositionssensor och förgasarmotorer

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Hoj
Bandit 1200
Någon som vet om trottelpositionssensorns funktion för en förgasarmotor? Det enda jag skulle kunna gissa, är justering av förtändningen. Men då måste den ju räkna från TDC och förutsättningen är ju att den finns med på pickuppens rotor, om den ska kunna justera tidigare tändning eller? Hittar inget i verkstadsmanualen, enbart lite kort om kalibrering av den. Har kört med tps'en urkopplad utan att märka någon skillnad, men det kanske man endast ser i en bänk?

Tittar man på en digital tändning med tps styrning så är den lik en bränsle mapp, även tändning regleras i en 3D mappning.

Plutten på vevaxeln kan sitta vart som helst... datorn räknar ut så att tändningen blir rätt.
Troligtvis sitter den på ett lämpligt ställe försatt starta bra.

TPS'en saknas på min icke-CA USA-modell av GFS1200 1998. Däremot kontakten finns i kabelhärvan.

GSF1200 1998 ECU heter i USA 3290027E20. I Europa används både 3290027E10 och 3290027E20. Förmodligen är det ..E10 som funkar med TPS då de prylarna är märkt med "info, E18" i reservdelskatalogen. Det enda man kan vara säker på att TPS gör - är att minska motoreffekten av diverse miljömässiga anledningar, inte tvärt om.

På en SRAD gixxer med förknasare (750 årsmodell 96 och 97, 600 97-00) styrde den tillsammans med varvtalet öppnandet av två solenoider som påverkade bränsleblandningen, tror den fetade när den aktiverades. Exakt hur fattade jag nog aldrig, var väl där jag insåg att det kanske var bättre att gå över på insprutning på nästa hoj. :glömdet

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT