Tror ni det skruvas ihop Volvo i Torslanda om 5 år?

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Geely bygger stor Volvofabrik

Om två år kan Volvo bygga 300 000 personbilar i Kina. Geely bygger en helt ny fabrik för sin svenska biltillverkare och den placeras i Jiading, en industrizon utanför Shanghai. Bygget ska vara klart andra halvåret 2012.

Göteborg. Redan om två år kan Volvo bygga 300 000 personbilar i Kina. Geely ska bygga en helt ny fabrik för sin svenska biltillverkare och den placeras i Jiading, en industrizon utanför Shanghai, uppger Dagens Nyheter.

Uppgifterna kommer via Folkets Dagblad och Oriental Morning Post.

Fabriken ska täcka 800 000 kvadratmeter och i huvudsak bygga C30 och V70-serierna. Bygget ska vara klart andra halvåret 2012. Kapaciteten vid den nya fabriken i Jiading blir aningen större än vid Volvo PV:s "hemmafabrik" i Torslanda.

Beskedet om det nya fabriksbygget i Kina kommer bara två veckor efter det att Fords uppgörelse med Geely om Volvo blev 100 procent klar.

Tidigare besked om Volvo PV i Kina har sagt att man ska sälja 150 000 bilar om året 2015, det vill säga halv kapacitet av vad nya fabriken klarar. Första halvåret i år såldes 15 497 Volvobilar i Kina, en ökning med 88 procent jämfört med motsvarande period 2009.

Källa: http://hd.se/ekonomi/2010/08/20/geely-bygger-stor-volvofabrik/

Last edited:
Det är nog tyvärr bara att inse att det är dags för en vändning mellan vilka som är i och u-länder. En gång i tiden var ju Asien och mellanöstern långt före oss i Europa, nu börjar dom länderna vinna mark och köper tom upp våra företag. Volvo är kanske inte bästa exemplet, det är nog mer svidande för engelsmännen när Indien köper upp deras företag, den gamla kollonin som dom mest utnyttjade för billiga varor och billig arbetskraft.

Låt se.. I ena landet har vi arbetare med 8/h arbetsdag, minst 5v semester och mer än dubbelt så hög lön. Lägg därtill arbetsgivaravgifter, sjuklön och en stark fackrörelse. I det andra landet har vi kineser...
Nej, det kommer inte byggas nämnvärt många bilar i Torslanda om 5 år, och det är fullt förklarligt.

Jag tror att Torslanda fabriken är kvar om 5 år, men på ännu längre sikt kan man inte säga hur det kommer att bli. Allt mer tillverkning och outsourcing går till Asien och andra länder där det finns billig arbetskraft. Inget nytt påfund utan det har pågått i minst 30- 40 år. Företagen måste pressa sina kostnader för att klara konkurrensen och därmed säkra sin överlevnad. Synen på produkterna tillverkade i lågkostnadsländer förändrats. Tittar man på t ex min laptop - en Macbook Pro, så är den tillverkad i Kina, men designad i USA. Ändå betalar man premium för den produkten. Samma sak gäller en hel del andra varor.

Än så länge sker stor del av utvecklingen utanför lågkostnads länderna, men de börjar komma igång med egen utveckling och forskning. Det finns utbildningar i Kina som mäter sig med de bästa västerländska universiteten. Konkurrensen inom den egna befolkningen tordes vara hög att komma in på dessa utbildningar. Borde vara en garant för att endast toppstudenter kommer in.

Vad jag har hört från folk som jobbar i Kina på utvecklingsavdelningar, är kineserna inte så självständiga, det vill säga de tänker inte utanför ramarna. Om det är en kulturgrej vet jag inte. Säkert något de kan övervinna på sikt.

När vi talar om kostnader för tillverkning av en produkt i t ex Asien glömmer vi bort en sak. I takt med att Kineserna får det allt bättre ställt kommer deras lönebild att se annorlunda ut i framtiden. Bara för att det är billigt att tillverka där nu behöver det inte se ut så för all framtid. Dess inhemska marknad kommer sannolikt att öka. De multinationella företagen är inte dummare än att de ser över kostnaderna och flyttar sin tillverkning dit det är bäst för tillfället. H&M utnyttjar fabriker på många håll i Asien och pressar deras marginaler. De måste ha fantastisk kontroll på sin logistik för att få alla kläd säsonger att fungera. Har hört att de har sju, inte fyra som man kan tro.

Åter till grundfrågan så tror jag att Torslanda är kvar om 5 år. Vi köpare vill nog försäkra oss om att bilarna tillverkade i Kina är minst lika bra. Dessutom tillverkar ju asiatiska tillverkare bilar i Europa. Vad jag förstått för att komma runt importskatter till EU. Det kan finnas fler incitament än bara låga tillverkningskostnader att behålla Torslanda fabriken.

kan den nya vd:ns bostadsköp i göteborg bara vara ett spel för galleriet? höga chefer är som zigenare, nu tror alla att iom vd:ns flytt till sverige att fabriken kommer att vara kvar i sverige, men som sagt man vet aldrig. kan det bli så att utvecklingen av volvobilar kommer att ligga kvar här med en liten grupp anställda men tillverkning av bilar i kina? är tveksam till att europeer kommer att köpa en bil helt utvecklad och tillverkad i kina, vem vill köra omkring i en premiumbil där det står: made in china:gnissla

Last edited:
Text + tveksam till att europeer kommer att köpa en bil helt utvecklad och tillverkad i kina, vem vill köra omkring i en premiumbil där det står: made in china:gnissla

Tja, när jag var ung (på stenåldern) garvades det rätt friskt åt produkter från Japan, uttryck som japanskit och japanplast var vanliga, billiga produkter med låg kvalitet var normen, det mesta kopierat från västerländska tillverkare. Nu är man istället ledande när det gäller kvalitet, FOU är det väl heller inget fel på. Under samma tid har västerlandet sjunkit ner i någon slags dekadens, där utbildning inom naturvetenskap och teknik betraktas som fult och ingenjör i det närmaste är ett skällsord.

Så jag tror, att om 20 år kommer du att åka omkring i en Geely delux extra allt (om det inte är så att vi p.g.a allmän nedgång i ekonomin i Eurpa får nöja oss med att cykla) och beundra kvaliteten i arbetet och omsorgen om detaljerna och undra varför västerlandet inte kan producera något annat än realityshower, matlagningsprogram och frågesporter.

Last edited:
Tja, när jag var ung (på stenåldern) garvades det rätt friskt åt produkter från Japan, uttryck som japanskit och japanplast var vanliga, billiga produkter med låg kvalitet var normen, det mesta kopierat från västerländska tillverkare. Nu är man istället ledande när det gäller kvalitet, FOU är det väl heller inget fel på. Under samma tid har västerlandet sjunkit ner i någon slags dekadens, där utbildning inom naturvetenskap och teknik betraktas som fult och ingenjör i det närmaste är ett skällsord.

Så jag tror, att om 20 år kommer du att åka omkring i en Geely delux extra allt (om det inte är så att vi p.g.a allmän nedgång i ekonomin i Eurpa får nöja oss med att cykla) och beundra kvaliteten i arbetet och omsorgen om detaljerna och undra varför västerlandet inte kan producera något annat än realityshower, matlagningsprogram och frågesporter.

kan behöva en billig andrabil så jag slipper gå till kiosken 150 meter nedför gatan:tummenupp

Det finns två chanser till att volvo möjligtvis kan finnas kvar i Sverige om 5 år. EU-tullarna gör så att de kan trixa med tull, vinster o sånt. Men det hindrar inte en flytt till ett låglöneland i Europa.

Det andra är att kompetensen som fick uppbyggd i Göteborg. Men de kommer att skicka personal till Kina som överför den dit. Det är ju anledningen till att Geely köpte Volvo överhuvudtaget. Fabriken i Torslanda följde bara med i köpet. Men kompetensen åldras och hur man byggde amazonen är rätt ointressant i dagens läge förutom för de som gillar historia.

Vem säger att det är vi som är bäst på att bygga bilar, har den bästa företagsfilosofin? Säkerhetskunnandet och deras kompetens inom Volvo är jag djupt imponerad av, men de andra bilföretagen blir bara bättre och bättre.

Om 10 år så bygger Kina lika säkra bilar som tyskarna, om de vill. Det är min uppfattning.

Titta på alla ”fina” märken i allt från skor, kläder elprylar. De är ofta tillverkade i Kina eller andra låglöneländer. Det är inte bara ”ful”-märken som tillverkas där längre.

Så vi får leva på det vi är bäst på, skogen och musikindustrin.

:pessimist :(

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...