Hmm, synd att det var hela 6 år se'n jag åkte så jag inte kommer ihåg så mycket då

men gör iaf ett försök

.
Hursomhelst, ser ju att du kommer från rätt stad, så det e la bara å ta E6:an upp mot Trondheim å ta av vid Dovre Fjell, där det står Ålesund/Åndalsnes t. vänster & Trodheim t. höger. Har för mig att det var ett femtiotal mil dit. E6:an e ju inte kul, men bra om man ska dra på lite på vägen upp. Vi körde dock via 45:an & Årjäng.
Nåja, på vägen upp/ut ligger iaf Trollvegga, den där 1000m lodräta klippan som kan va kul å se. Efter det kör man mot Åndalsnes, som e närmsta lilla stad, strax norr om Trollstigen. Där kan man köpa dyr bensin eller t.ex. en utombordare på dass. Ska va skyltat med nån krumelur + Trollstigen. Fins oxå andra turer man kan ta ut mot kusten, tex. Ålesund eller Molde.
Själva T-stigen e en fin serpentinväg med nåt vattenfall på mitten, ungefär som en liten del av Alperna mitt i Norge. Se'n kommer man väl upp på nåt fjäll, nån sjö, en utsiktspunkt som heter Dalsnibba el. dyl.. Söderut från höjderna går Örnveien, som inte heller går av för hackor, när man kan se Geirangerfjorden etc.. Totalt e väl den sträckan inte längre än ett tiotal mil, men här sviker minnet. Man hade ju inte direkt bråttom där.
Efter det kan man ju åka söder- och/eller västerut mot Skien (för sommarskidåkning), Bergen, Hardangervidda m.m.
Vad gäller boende så campade vi, blandat i naturen och på Campingplatser, vilket funkade bra. Eller om man vill hyra stugor/"hytter" som det finns gott om i Norge.
Totalt behöver man nog lägga mellan 3-7 dagar (ja, vad exakt

) för att få se det mesta, beroende på tempo, preferenser etc.
Annars hade väl de flesta vägarna bättre standard än i Sverige, även de hyfsat stora vägarna kunde vara lite kurviga & roliga, men se upp för politien, som kan va lite intresserad ibland... Inte är landet billigt heller, men gott om trevliga människor finns där iaf

.
Hoppas det hjälpte lite å god tur!
/F.