Trollstigen

IRON MAN

Daniel-#99 Rookie600
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
R6 SuperSport
Jag och några polare till sticker till Norge på onsdag och skall då framförallt åka trollstigen.Har någon några bra erfarenheter från dom trakterna som ni kan dela med er, vägar,boende , priser mm.
Hur många dagar bör man lägga där uppe för att hinna med allt?
Hur långa är sträckorna...ja ni fattar nog vad jag vill veta.....ALLT.

Tack..
IRON MAN :hej

Jag planerar att åka den vägen nästa år eller nått så ni får gärna ta bilder och berätta hur bra det var.

Norge har dyra cigg och jättedyr öl. Och de pratar konstigt där.

Jag och polarna körde en tur där för några veckor sedan, och maken till MC-semester har jag aldrig varit med om! Helt fantastiskt bra!

Trollstigen i sig är spektakulär, men den är långt ifrån värst. Det finns många andra serpentiner som är lika roliga (och som blockeras av färre husbilar och turistbussar). Vi körde från fjord till fjord över kalfjäll, vi såg snö och en isbelagd sjö, vi svettades och åt glass.

http://www.visitnorway.com, närmare bestämt här:

länk

kan man beställa broschyrer och kartor, bland annat. Speciellt följande rekommenderas:

Karta: "Gratis karta över hela Norge"
Tror detta var färjetidtabellen: "Fjord Norge"

Vi var tre man som bodde i dubbelrum med extrasäng. Det blev något så när prisvärt, och så slipper man ordna frukost och frysa i ett tält. Man ska ju ha det skönt på sin semester!

Vi köpte ett rabattkort som heter Fjordpass (http://www.fjordpass.no) och då fick man rabatter, dessutom fick man ett litet adresshäfte med telefonnummer till de hotell som är med i samarbetet. Bekvämt, rekommenderas!

Och vägarna... Tja, undvik de största och de minsta. ALLA andra vägar i Norge, i alla fall väster om fjällmassiven, är bra!

Finns det ingen hastighetsbegränsning är det 80 som gäller. Böterna lär vara dyra, men vi klarade oss. Se upp för tyska husbilar som luktar diesel. Vi körde 20 mil om dagen, mer är möjligt men då kan man inte stanna så ofta och det bör man. Man åker inte till Norge för att köra snabbt utan för att det är vackert.

Det finns många tunnlar, där inne är det mörkt. Dra ner solglasögonen på nästippen innan ni kör in, och peta tillbaka dem när ni kommer ut igen. Självklart när man kommer på det.

NJUT!

Last edited:
sväng ut till ålesund om ni ändå ska till trollstigen.
fräsig stad med nästan lite venedigstuk.
ta även en tacopizza i dombås på vägen ,görgo.
annars spelar det nästan ingen roll vilken väg man tar när man
har kommit en bit upp,det är fint överallt.
vi tog oss enda upp till nordkap en av gångerna men då snackar
vi några mil till.visst är det dyrt i norge men förb fint också.
Fan vet vi kanske syns. vi ska ev uppåt nästa vecka med.
tips:skaffa statoilkort.

Hmm, synd att det var hela 6 år se'n jag åkte så jag inte kommer ihåg så mycket då :( men gör iaf ett försök :) .

Hursomhelst, ser ju att du kommer från rätt stad, så det e la bara å ta E6:an upp mot Trondheim å ta av vid Dovre Fjell, där det står Ålesund/Åndalsnes t. vänster & Trodheim t. höger. Har för mig att det var ett femtiotal mil dit. E6:an e ju inte kul, men bra om man ska dra på lite på vägen upp. Vi körde dock via 45:an & Årjäng.

Nåja, på vägen upp/ut ligger iaf Trollvegga, den där 1000m lodräta klippan som kan va kul å se. Efter det kör man mot Åndalsnes, som e närmsta lilla stad, strax norr om Trollstigen. Där kan man köpa dyr bensin eller t.ex. en utombordare på dass. Ska va skyltat med nån krumelur + Trollstigen. Fins oxå andra turer man kan ta ut mot kusten, tex. Ålesund eller Molde.

Själva T-stigen e en fin serpentinväg med nåt vattenfall på mitten, ungefär som en liten del av Alperna mitt i Norge. Se'n kommer man väl upp på nåt fjäll, nån sjö, en utsiktspunkt som heter Dalsnibba el. dyl.. Söderut från höjderna går Örnveien, som inte heller går av för hackor, när man kan se Geirangerfjorden etc.. Totalt e väl den sträckan inte längre än ett tiotal mil, men här sviker minnet. Man hade ju inte direkt bråttom där.

Efter det kan man ju åka söder- och/eller västerut mot Skien (för sommarskidåkning), Bergen, Hardangervidda m.m.
Vad gäller boende så campade vi, blandat i naturen och på Campingplatser, vilket funkade bra. Eller om man vill hyra stugor/"hytter" som det finns gott om i Norge.

Totalt behöver man nog lägga mellan 3-7 dagar (ja, vad exakt :rolleyes: ) för att få se det mesta, beroende på tempo, preferenser etc.

Annars hade väl de flesta vägarna bättre standard än i Sverige, även de hyfsat stora vägarna kunde vara lite kurviga & roliga, men se upp för politien, som kan va lite intresserad ibland... Inte är landet billigt heller, men gott om trevliga människor finns där iaf :).

Hoppas det hjälpte lite å god tur!

/F.

IRON MAN skrev:
Jag och några polare till sticker till Norge på onsdag och skall då framförallt åka trollstigen.Har någon några bra erfarenheter från dom trakterna som ni kan dela med er, vägar,boende , priser mm.
Hur många dagar bör man lägga där uppe för att hinna med allt?
Hur långa är sträckorna...ja ni fattar nog vad jag vill veta.....ALLT.

Tack..
IRON MAN :hej

Jag har varit där ett antal gånger med bil. En gång på MC.

Tips nummer 1: (får inte missas och är rätt självklart)

När man drar, då har man timat vädret. Det är inte svårt att tima in 3-4 dar högtryck i Norge. Många missar och kommer hem efter 4 dar i 300m sikt och dimma och har missat hela poängen. Helt misslyckat m a o.

Tips nummer 2:

Vi drog en midsomarafton med 30 grader i Stockholm. Väl framme och på lite höjd och genom en glasiär med 5m höga isväggar på sidorna var det -5 eller så. Kläder kanske :)

En bra etapp:

Vägval är lite svårt. Det finns så otroligt mycket som man missat. Men Trollväggen är ju gjuten. På vägen dit (nordväst) då är ett möte med Jotunheimen - helt obligatoriskt. En bergskedja/massiv med norderopas högsta topp. I jotunheimen kan ni slagga på hög höjd och billigt. Turism och bergsvandringlirare, så övernattning är det aldrig problem med. Ta det som det kommer. Små stugor för små pengar är vanliga också.

En hel del trist transport blir det. Man ska ju nordväst ett bra tag. (om man snackar stockholm dårå) Om man utgår från E16 i höjd med Hammar eller Lillehammer. Kör NV, förbi Fagernes fortfarande E16, tills du kommer till Tyinkrysset. Nu befinner ni er rakt söder om Jotunheimen. Mycket bättre än att komma uppeifrån tycker jag. Sen blir turen lite kortare o man kommer snabbare in i roligheterna. Ta väg 53 till Övre Ardal. Sagovärld. Du kommer förstå :) Efter Övre Ardal, åkte jag o särringen SV längs Årdalsfjården. Gör inte det!!! Massa transport o dyr färja och helt värdelöst. Från Övre Ardal, ta den lilla vägen NNV. Har inte åkt den men den är kort o går direkt mot Jotunheimen. 53 leder er till Turtagro enl kartan. Där angör ni även en av de två vägar genom massivet - 55. Plöj igenom 55an och Jotunheimen NÖ tills Lom. Där kan ni ta en pizza. Tror de kostar 135 svenska eller så :D

Lom --> Geiranger/Geirangerfjorden-->Trollstigen (OBLIGATORISKT)

Lätt som en plätt. Bara följa [15] NV passerar Dalsnibba. Här i trakterna gick vägen genom glasiär med väggarna. Geiranger är saga de luxe. Finns ett Hotell mitt i slingervägarna. Lite småtrevligt o dyrare men överkomligt. [63] och med färja över till Linge. Fortsätt [63] till Trollstigen.

Efter Trollstigen kan det vara skönt att fylla på reserverna i Åndalsnäs. Trist men effektivt.

Det är väl kanske 3-4 dagar nu och själv har jag varit rätt nöjd o belåten. Då är E136 från Åndalsnäs en fin o snabb transport SÖ mot Sverige.

Tänk på att när man kollar karta och planerar missar man lätt med 50-100%, på tidsåtgång.

Ha det

/Håkan

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026