Trodde jag hade köpt en ny bil.... i 10 min!

hass

Fairings are for sissies!
Gick med
5 Aug 2004
Hoj
2008 Honda CB1000RA
Trodde jag hade köpt en bil.... i 10 min!

Jag ringde en firma i Helsingborg imorse ang. en bil de hade. Gjorde upp med försäljaren och köpte bilen (trodde jag). Han skulle bara skicka upp kontraktet.

Sedan ringde han efter 10 min och sa att chefen hade redan sålt bilen till en annan kund innan jag ringde utan att säljaren visste om det.

Fan! :huvet

Last edited:
Jag antar att det var en sprillans ny bil? För ingen köper väl en begagnad bil över telefon och ber dem skicka kontrakt?

Jag antar att det var en sprillans ny bil? För ingen köper väl en begagnad bil över telefon och ber dem skicka kontrakt?
Jo, jag gör det. Om det är en relativt ny bil (max 2-3 år) samt att jag få veta allt om bilen. Sedan skriver jag på avtalet att jag köpa bilen men med förbehåll allt det inte finns någon ytterliggare skada eller så...

Varför skulle jag inte göra det?

Mellanförsäljning kallas det.
Eller så är det som så att de inte ens hade en kund, men ville inte släppa bilen till det lockpris de satt ut.
Ja varianterna är många.
Det KAN ju även vara nån som bjudit över. MEn det är mindre troligt.

Var det hos en märkeshandlare?

Samma sak hände mig för nåt år sedan. Jag ringer 2 minuter efter att handlaren lagt ut bilen på Blocket och frågar om jag skulle åka direkt och ta ledigt från skolan för att köra de 50 milen, men han sa att det inte var någon brådska så jag bestämde mig för att åka dagen efter. Jag frågade även om jag skulle lägga någon handpenning men det behövdes inte heller.

När jag ringer en timme senare för att fråga en sak så säger han att han sålt bilen. Dessutom till en annan handlare som bara skulle sälja den vidare och förmodligen tjäna en 100k lite drygt. Han fick sig en rejäl utskällning men inte fick jag någon bil för det.

Jo, jag gör det. Om det är en relativt ny bil (max 2-3 år) samt att jag få veta allt om bilen. Sedan skriver jag på avtalet att jag köpa bilen men med förbehåll allt det inte finns någon ytterliggare skada eller så...

Varför skulle jag inte göra det?

Jag tycker det låter lite riskabelt bara. Men det låter som att du köper och säljer bilar för att tjäna pengar och då är det kanske en annan femma. Men då andra sidan borde du ha råkat ut för sådant tidigare och vitsen med att lägga ut en tråd om det på sporthoj fallerar ju litegrann då.
Det jag har lärt mig av mina bilaffärer genom åren är att man har inte köpt bil förrän man har skrivit på pappret och lämnat över en bunt med sedlar. Inte ens med lämnad handpenning kan man vara säker :(

Det jag har lärt mig av mina bilaffärer genom åren är att man har inte köpt bil förrän man har skrivit på pappret och lämnat över en bunt med sedlar. Inte ens med lämnad handpenning kan man vara säker :(
Klocka ord tror jag.

Jag är bara privat köpare, ingen köp och sälj. Men jag har köpt flera hojar utan att ha sett dem och det har alltid gått bra!

Jag får lära mig av erfarenheten.

Jag la ut tråden eftersom jag var besviken och ledsen.

Som de säger, man lär sig av sin misstag, det är därför jag kan så mycket :D

Jag har förvisso också köpt bilar utan att ha sett dem men då har priset varit tokbra och jag har i stort sett redan sålt bilen innan jag betalar. Men sen har man också åkt på någon nit ibland där bilarna inte uppfyller förväntan :(

Bättre lycka nästa gång! Btw, bor du i sthlm så har du ju möjlighet till riktiga klipp. Innanför tullarna reas ju bilarna ut hit och dit emellanåt. Flera handlare jag känner köper flertalet bilar på samma gång och då bara från sthlm.

Vad ar sa forvanande? Forst till kvarn med pengarna galler alltid

Kopa en beg bil over tele, josses....

Vad ar sa forvanande? Forst till kvarn med pengarna galler alltid

Det är många som tror det, men lagen säger något helt annat. Ett avtal skall hållas, oavsett om det är muntligt eller skriftligt, och oavsett om pengarna har överlämnats eller inte. Det gäller både säljare och köpare.

Men eftersom det är så förbannat mycket folk med noll koll, och det är så fruktansvärt trist att processa om brutna avtal, så undviker den som är erfaren och bitter att göra upp affärer över telefon. Gör man undantag till den regeln ser man till att spela in samtalet, för att göra bevisfrågan lite enklare.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT