Triumph TT 600 eller YAMAHA TRX 850

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
zero
Triumph TT 600 eller YAMAHA TRX 850 vilken ska jag välja, vilken är det bäst drag i mm mm

Gillar du en hoj med vrid från låga varv eller en som du måste varva för att få effekt?
Provkör bägge innan du bestämmer dig är det bästa rådet.

Jag skulle välja TRXen i blindo, men du sku självklart provköra innan!

Varför? Trevligare maskin på gata. Ska du köra på bana känns det som om det finns bättre (billigare) alternativ :)

för mej skulle det göra ca 1000 kr i försäkring / år om jag köper triumph, sen är den snyggare

du är ju dum i huvet...
V-twin ska du ha!!!
nerå, provkör bägge! puss

du ska inte säga att jag är dum i huvudet din djävla pajas bara för jag frågar en sak om hojar och dessutom så är TRX:en en parallelltwin så att du bara vet :fatta! :mad:

priest skrev:
du är ju dum i huvet...
V-twin ska du ha!!!
nerå, provkör bägge! puss
Ska han ha en v-twin så är välvarken trajjan eller TRX-en ett alternativ, sist jag kollade så var TRX850 en parallelltwin :p

Nu är jag väl lite biased men köp helt klart en TT600. Billiga att försäkra och underbara att köra i trafik och bana. Visst den har inte så mycket vrid men vem vill ligga under 6000rpm och gasa?? Sen är den ju inte heller lika effektstark som en R6'a men jag har kört ifrån många typ R6'or och 1000 kubikare ändå :)! Ok på banrakorna tappar man en del men det får man leva med.

En TRX 850 är en gammal hoj med gammal teknik. Schysst vrid har den väl men om man tex jämför väghållningen på TRX'en med TT'n så ligger den mil efter.

Kan tillägga att jag inte har haft ett enda problem med min TT :tummenupp !

nattvakten skrev:
???? :tuttar kom igen nu, är det ingen som har en 600
Njaeä...de första årsmodellerna av TT (innan den blev kantig) var inte nån höjdare motormässigt. Obefintligt låg- och mellanvarvsregister med ryckig gång, en del på/av-känsla vid avslag. Dessutom var körställningen något krampartad. Enligt mig, alltså.

Nyare modeller lär inte ha kvar dessa problem utan vara helt i klass med vilken 600:a som helst.

Allt snack om att TRX skulle ha ofantligt mycket sämre väghållning än en TT stämmer inte riktigt, den är bara tyngre (såklart) och långsammare på snabba kursändringar. Ramen är tillräckligt stabil, greppet hänger mer på däcken och markfrigången räcker till.

Sen är naturligtvis en sprillans 600:a mer racemässigt inställd med hårdare fjädring å så....men det är inget specifikt fenomen TT/TRX. Vi snackar ju om att jämföra äpplen med päron, alltså hojar som det skiljer kanske 6 år emellan och som inte har samma inriktning.

Last edited:
Jåke skrev:
Njaeä...de första årsmodellerna av TT (innan den blev kantig) var inte nån höjdare motormässigt. Obefintligt låg- och mellanvarvsregister med ryckig gång, en del på/av-känsla vid avslag. Dessutom var körställningen något krampartad. Enligt mig, alltså.

00:orna hade problem med ojämn tomgång och att de kunde vara svårstartade ibland. Men Triumph erbjöd kostnadsfritt att fixa med ny mjukvara för insprutningen. Så dom flesta 00:orna är nog fixade vid det här laget.
Tror även dom erbjöd 01:ans kamaxlar och avgassystem så länge man stod för jobbet själv. (På min har jag iallafall både nya kammar och avgas :))

Beträffande körställningen är den inte alls lika extreme som på ex. en R6. Jag o farsan åkte till Österrike förra sommaren och jag led inte av den.
Men det är ju en smaksak.

kanon med lite svar, tack ska ni ha, va själv och tittade på en 600 tt -00 i går och den va i strålande skick så vi får väl se vad det blir :tummenupp

tobbe skrev:
En TRX 850 är en gammal hoj med gammal teknik. Schysst vrid har den väl men om man tex jämför väghållningen på TRX'en med TT'n så ligger den mil efter.

Ganska kvalificerat BS. Tekniken är inte ett dugg "äldre" än på TT:n, förutom insprutningen då. Vad skulle det vara?
Väghållningen är mycket bra på TRX:en men det är vikten som är skillnaden.

Goodstuff skrev:
Ganska kvalificerat BS. Tekniken är inte ett dugg "äldre" än på TT:n, förutom insprutningen då. Vad skulle det vara?
Väghållningen är mycket bra på TRX:en men det är vikten som är skillnaden.

Ok, kanske lite överdrivet men jag vidhåller att TRX'en är gammalmodig jmf med TT'n. Så vitt jag kommer ihåg har TRX'n en gammaldags fackrörskonstruktion till ram (ja, jag vet att det finns moderna konkurrenskraftiga rörramar, Ducati tex). Den är som sagt mycket tyngre och har förgasare. Bromsarna på TT har bettre bett än TRX'n men så är den ju oxå en sporthoj (TRX'n kan väl inte riktigt klassas som sporthoj). När jag testade TRX'n kändes det som att tyngdpungten låg högre på TRX'n jämfört med min TT => var inte alls lika lättstyrd och var svår att "bolla" mellan snabba svängar. Men visst den har som sagt ett trevligt vrid. Det här är vad jag tycker och ni andra är varmt välkomna att tycka till så att "nattvakten" kan välja rätt. Vilken hoj man ska ha beror ju oxå så mycket på vad man mest ska använda den till...

tobbe skrev:
Ok, kanske lite överdrivet men jag vidhåller att TRX'en är gammalmodig jmf med TT'n. Så vitt jag kommer ihåg har TRX'n en gammaldags fackrörskonstruktion till ram (ja, jag vet att det finns moderna konkurrenskraftiga rörramar, Ducati tex). --edit---

Vilken hoj man ska ha beror ju oxå så mycket på vad man mest ska använda den till...

Hur skiljer sig Yamahas rörram från Ducatis? Yamaha hade förgasare på sin YZR-M1 första säsongen i MotoGP så helt kass är det inte med fuggar.
Chassiet på TRX.en är helt ok och det den lider av är följande.
Mindre bra bromsar, för mjuk framgaffel och högre vikt och trots det dög den fint för att köra ifrån TT.s på bana. ;)

Jag var toknöjd med min TT. Lite för högt styre kanske, men underbart chassi, brutala bromsar, najs ljud, snygg och ett fint klipp i maskin på höga varv. Tycker 00 karaktären på motor va roligast, mest ös på topp. Inte snabbaste 600 direkt, men 100 kus på bakdäcket med slipon.
Det som var strul med min va insprutningen, svårt att få bra tomgång, men så hade jag ett tidigt exemplar//Hasse

Kan bara säga att jag är toknöjd med min. Dock så är det min första hoj så jag har tyvärr inget att jämföra med. Men man får helt klart ståpäls av ljudet när man ligger och kramar på de sista 4000 varven.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti