Triumph Thunderbird 900 - överhettad motor och rostig vattenpump

freddas

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2017
Hoj
Triumph Thunderbird 900 -96
Hej alla glada hojåkare :)

Sorry för långt inlägg men jag är meknoob och känner mig lite smådesperat :(

Just tagit kortet och var ju såklart sugen på att dra ut och köra min båge. Upptäckte tyvärr att motor överhettas efter några minuter, speciellt vid tomgång. Motorn bara fortsätte uppåt så jag stängde av den när den nådde 120 grader då det inte verkade som tempen skulle stanna. Fläkten som ska avhjälpa detta gick inte heller igång så jag troddet det var felet, gjorde följande tester:

1. Kontrollerade kylvätskenivån, den var OK
2. Kollade säkringarna till fläkten, de var OK
3. Testade fläkten genom att koppla förbi tempermosensorn som sitter i termostathuset - fläkten funkade
4. Köpte ny termosensor som jag testade i en kastrull i köket, den funkade
5. Kollade även termostaten i kastrullen, den var väldigt rostig men funkade
6. Bytte kylarlocket på termostathuset, även detta var rostigt på insidan
7. Spolade igenom systemet för att se att det inte var stop nånstans, det rann på bra

Därefter startade jag igen men med samma fel, dvs överhettad motor och fläkten gick inte igång :(

Testade även utan termostaten i, som jag förstår det ska ju motorn värmas långsammare då men det verkade som det tog lika lång tid som innan? Kan detta betyda att vattenpumpen inte funkar som den ska? Låter ju logiskt att tempen i motorn blir varmare än vid termostathuset då (där sensorn till fläkten sitter), vilket gör att fläkten inte går på?

Tog loss vattenpumpen och öppnade den, var ju rätt mycket rost i den precis som termostaten och kylarlocket. Kan detta vara en orsak till felet och beöver pumpen bytas (se bilder)?

Hoppas på hjälp, vill bara köra just nu :(

http://i.imgur.com/VP2PypI.jpg

Last edited:
Helt ärligt så skall det inte finnas rost överhuvudtaget i kylststemet då är det något allvarligt fel.

Fanns det glykol i systemet eller var det bara vatten?

Är det bara vatten kan det tyda på att hojen har gått mycket bana men det innebär inte automatiskt att den är misskött.

Det kan vara ett moppe fucko som ägt den innan dej o då är det varningssignaler som ringer i min värld,.då hade jag kollat resten av hojen mycket noga o systematiskt.

Det som är risk är att du inte har cirkulation i kylsystemet.

Ta o tappa ur vattnet spola massor med vatten genom kylaren ta gärna loss nedre kylarslangen så eventuell skit inte spolas in i motorn.

Är det enkelt att lossa vattenpumps huset ta då loss detta o spola massor genom motorn med vattenpumps huset loss så ev rost flagor kan komma ur systemet.

Montera pump huset o slangar häll i kylarrens o fyll upp med vatten kör motorn varm i minst 10 minuter. (Den skall inte koka naturligtvis)

Vänta i 30 minuter o tappa ur vatten längst ner i systemet eller via vattenpumps huset spola massor med vatten genom kyl o motor nar det rinner rent vatten montera i hop o fyll upp med vatten o varmkör igen.

Upprepa detta till vattnet inte blir kontaminerat med rost utan är rent nar du tappar av igen.

Fyll upp med rent vatten o provkör blir den varm ändå då kör du kylarrens en gång till o gör om proceduren.

När allt funkar fyller du med glykol blandning o följer manualen hur du luftar systemet på korrekt sätt.

Under tiden allt detta sker så hinner du kolla kedans slack. Luftfilter, pilla ur broms belägg o tvatta rent så kolvar går lätt som exempel.

Har du köpt hojen på butik så snackar du med dom om ev kompensation för dina ev utlägg innan du börjar jobba du har ju någon månad garanti från butiken .

Har jag fel om att det bara får vara vatten o ej glykol när man åker på bana??

Dock skall jag väll tillagga att jag inte googlade om detta är en glidare eller enduro typ av triump.

Dock var väll knappast frågan hurvida den gått bana eller ej utan det kan vara wn möjlig förklaring till att det är rostigt vatten.

Cronic!!! Åk hoj istället för att gnälla :-) :-) :-)

Triump tiger är väll något liknande thenere, afrika twin,tdm.. så nagot liknande har dom väll :-)

Vattenpumpen såg bra ut så den behöver du inte byta men kolla så drivningen av den ser ok ut och att lagerna till pumpaxeln går huggfritt.
De va underligt att de är rost i systemet är själva impellern av järn så de är den som rostat?
Hursom så tycks den gått enbart på vatten eller så är kylarvattnet aldrig bytt.

Tack för alla svar :)

Ska tvätta ur systemet ordentkigt och testa. Vattenpumpen rullar på bra när jag kopplar den till en skruvdragare.

Det var glykol i när jag tömde den men vem vet vad som varit i under alla år?

Uppdaterar resultaten :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...