Triumph Sprint vill ej starta efter regn

Gecko

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Sprint ST
Min Triumph Sprint ST-00 vill ej starta. Det har aldrig varit några problem förut, men efter att den stått utomhus under ett kapell i det svenska sommarvädret(kraftigt regn) vägrar den gå igång.

Allt är som vanligt. Oljelampan, motorfellampan, lysena mätarna mm fungerar. Bensin i tanken, neutralen är i, men när jag trycker på startknappen börjar den låta som vanligt men motorn startar aldrig.

Någon som har tips på vad det kan vara eller var man ska börja att felsöka? Förklara gärna utförligt då detta är min första mcsäsong.
 
Dödarknappen? På en del hojar går startmotorn runt även om dödarknappen är intryckt. Samma sak kan i så fall gälla sidostödet. Fäll upp stödedet och försök igen.

Funkar inte detta så måste man börja felsöka på riktigt:
Här skulle jag börja:
1.
Gnista på stiften?
2.
Vatten i förgasarna? (ST-00 är väl en förgasarhoj, eller hur?). Töm förgasarna.
Vatten i bensintanken? Töm tanken och slå i ny bensin.
3.
Luftfilter igensatt? Öppna luftburken och kolla.
 
Startkablar och sedan startkablar med startgas samtidigt. Det brukar få igång min efter vintern. Den kan vara riktigt tjurig då.
 
Har läst att de va ganska vanligt på Speed triple runt -00 att de kom ner vatten i tändstiftsbrunnarna efter regn eller tvätt... Låter ju inte helt otroligt att de kan va samma som strular på din... Om så är fallet så får du ju plocka bort tillräckligt mycke för å kunna lyfta av tändhattarna, sen blåsa me tryckluft i tändstiftsbrunnarna så du får väck vattnet...
 
Verkar ju smått osannolikt med vatten i brunnarna om den stått under kapell men absolut värt att kolla.

Stått länge? Man kan tycka det snurrar på som vanligt men är där inte fullt kräm i batteriet saknar det där sista som ger liv. Prova startkablar, du behöver inte ha bilen igång.

Dödarknappen är, som Road-Ragge tidigt påpekade, ett hett tips och så kopiöst enkelt att både kolla och missa...
 
Nu är det ju inte helt jämförbart men minn sukka ville inte efter varit 24 timmar i regn. Utan kapell.
Ja batteriet orkade ju dra runt startmotorn men den startade inte.
Det som gjorde susen var kanske något av nedan.
Alternativ A) Kapell över hojen.
Alternativ B) Att jag plockade ur batteriet. Tog upp det i lägenheten och laddade det med en batteriladdare för MC över natten. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/E...martladdare-for-bly--och-GEL-batterier-37732/
OBS: Får inte vara inkopplad mer än ett / möjligen två dygn ! Underhållsladdningströmmen ca 60mA (0,06A) är alldeles för mycket för ett underhållsfritt / gel / AGM MC-batteri. Så mycket Ström som 0,06A korroderar sönder batteriet. Möjligen funkar den här laddaren som underhållsladdare med batterier där man har påfyllningslock för batterivatten ! (?).
Alternativ C) Solen tittade fram och värmde hojen, torkade bort all fukt.
Ta och kolla batterispänningen med en Voltmeter.
Är den under 13,0V rekommenderar jag att ladda batteriet till 14,3 - 14,4V under laddning med MC-laddare.
Biltema har en för Multimeter för 99,90kr och ELFA vid Krokslätts fabriker brukar också ha nån för ca 99kr (rea hos ELFA) men jag rekommenderar den på BILTEMA som har säkring på 10A mätområdet. Har ju själv eldat allt för många instrument när jag gått från ström till spänningsmätning och glömt flytta mätsladden på multimetern. :gnissla
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-612-V-37707/
Billig, laddar långsammare (bättre) men utan automatisk avstängning vid 14,4V under laddning så behövs en multimeter för att kolla hur det går med laddningen då och då. Så man själv avbryter laddningen vid 14,2 till 14,4V under laddning.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top