Triumph Sprint RS -02 - Olja från luftburken

Nautilus

Livsnjutare
Gick med
13 May 2006
Hoj
Triumph Sprint RS
Jo, det står rätt, det kommer olja från luftburken (eller rättare sagt från dräneringsslangarna från luftburken, de som hänger fritt i luften under svingarmsinfästningen). Och jag vet hur, men inte varför. Det blir en lång inledning, mina frågor längst ner.

Det kommer bara olja då motorn är varm, men då forsar det ut. Inget läckage alls då motorn är nystartad.

Det kommer olja till luftburken genom den slang som går från generatorkåpan (vänster sida) och upp till luftburken, och sedan ut genom dräneringsslangarna (för de enda andra alternativen är att det sprutar olja upp genom trottelhusen från cylindrarna, eller genom ventilen som styrs av en stegmotor för tomgångsjusteringen, men det känns helt osannolikt).

Jag har själv bytt ut kåpan mot en helt nyköpt, men jag kan ju ha haft sönder något när jag gjorde det (det är starka magneter). Se den PDF jag bifogar. Jag är rädd att jag har skadat "engine breather seal". Tyvärr hittar jag ingen beskrivning av vad det är, eller hur den ska se ut. (Men det borde ju ha med vevhusventilation att göra.)

Alltså:
  1. Hur ska en sådan ("engine breather seal") packning/tätning/whatever se ut?
  2. Hur vet jag om jag har skadat den?
  3. Hur fungerar den, och kan den repareras/ersättas eller måste den köpas ny (det brukar vara långa leveranstider från Triumph)?
  4. Varför skulle en skadad sådan göra att olja pressas upp i luftburken när motorn är varm, men inte när den är kall?
  5. Kan det finns någon annan förklaring?

Bonusfråga: Ska det finnas en eller två dräneringsslangar till luftburken?
(På Triump Sprint från åtminstone 2002 sitter det en trycksensor i motorstyrdonet, som ska vara ansluten till luftburken. Det var inte min, den hängde bara fritt i luften, men jag har två (2) dräneringsslangar från luftburken, en från höger och en från vänster (där det rann olja) sida). En av dessa dräneringsslangar ska förmodligen gå till barometern i ECM:en istället, men jag vill se till att det slutar läcka olja först.)

Bifogat

En sak blev lite otydlig... När jag monterade kåpan antog jag att "seal" i det här fallet var en gummi-/silikonkrage omkring hålet där slangen mellan generatorkåpa och luftburk skulle monteras. Det kan ju också ha varit så att jag inte fick med alla delar jag borde ha fått.
Men eftersom jag inte vet hur den ser ut är det svårt för mig att säga.

Tackar, ska nog korsposta lite nästa gång...

Men jag vet numera vad som var fel: "Engine breather seal" är en packbox, och den hade jag inte bytt ut som jag kanske borde ha gjort. Efter det ska väl hojen hålla tätt.

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!