Jo, det står rätt, det kommer olja från luftburken (eller rättare sagt från dräneringsslangarna från luftburken, de som hänger fritt i luften under svingarmsinfästningen). Och jag vet hur, men inte varför. Det blir en lång inledning, mina frågor längst ner.
Det kommer bara olja då motorn är varm, men då forsar det ut. Inget läckage alls då motorn är nystartad.
Det kommer olja till luftburken genom den slang som går från generatorkåpan (vänster sida) och upp till luftburken, och sedan ut genom dräneringsslangarna (för de enda andra alternativen är att det sprutar olja upp genom trottelhusen från cylindrarna, eller genom ventilen som styrs av en stegmotor för tomgångsjusteringen, men det känns helt osannolikt).
Jag har själv bytt ut kåpan mot en helt nyköpt, men jag kan ju ha haft sönder något när jag gjorde det (det är starka magneter). Se den PDF jag bifogar. Jag är rädd att jag har skadat "engine breather seal". Tyvärr hittar jag ingen beskrivning av vad det är, eller hur den ska se ut. (Men det borde ju ha med vevhusventilation att göra.)
Alltså:
Bonusfråga: Ska det finnas en eller två dräneringsslangar till luftburken?
(På Triump Sprint från åtminstone 2002 sitter det en trycksensor i motorstyrdonet, som ska vara ansluten till luftburken. Det var inte min, den hängde bara fritt i luften, men jag har två (2) dräneringsslangar från luftburken, en från höger och en från vänster (där det rann olja) sida). En av dessa dräneringsslangar ska förmodligen gå till barometern i ECM:en istället, men jag vill se till att det slutar läcka olja först.)
Det kommer bara olja då motorn är varm, men då forsar det ut. Inget läckage alls då motorn är nystartad.
Det kommer olja till luftburken genom den slang som går från generatorkåpan (vänster sida) och upp till luftburken, och sedan ut genom dräneringsslangarna (för de enda andra alternativen är att det sprutar olja upp genom trottelhusen från cylindrarna, eller genom ventilen som styrs av en stegmotor för tomgångsjusteringen, men det känns helt osannolikt).
Jag har själv bytt ut kåpan mot en helt nyköpt, men jag kan ju ha haft sönder något när jag gjorde det (det är starka magneter). Se den PDF jag bifogar. Jag är rädd att jag har skadat "engine breather seal". Tyvärr hittar jag ingen beskrivning av vad det är, eller hur den ska se ut. (Men det borde ju ha med vevhusventilation att göra.)
Alltså:
- Hur ska en sådan ("engine breather seal") packning/tätning/whatever se ut?
- Hur vet jag om jag har skadat den?
- Hur fungerar den, och kan den repareras/ersättas eller måste den köpas ny (det brukar vara långa leveranstider från Triumph)?
- Varför skulle en skadad sådan göra att olja pressas upp i luftburken när motorn är varm, men inte när den är kall?
- Kan det finns någon annan förklaring?
Bonusfråga: Ska det finnas en eller två dräneringsslangar till luftburken?
(På Triump Sprint från åtminstone 2002 sitter det en trycksensor i motorstyrdonet, som ska vara ansluten till luftburken. Det var inte min, den hängde bara fritt i luften, men jag har två (2) dräneringsslangar från luftburken, en från höger och en från vänster (där det rann olja) sida). En av dessa dräneringsslangar ska förmodligen gå till barometern i ECM:en istället, men jag vill se till att det slutar läcka olja först.)