Triumph Speed Four

Ka11e

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2003
Hoj
KTM Superduke
Varför är Triumphs Speed Four så ovanlig? I tester har den vunnit över samtliga i sin "grupp" men ändå finns det knappt någon på begagnatmarknaden i Sverige.
Kollade även in dom tyska priserna och dom var nästan lika höga som dom få ex som jag hittade i Sverige. Jag vet att deras fabrik brann ner men är det någon här på sporthoj som testat en?!?

I England borde det ju finnas många fina och förhoppningsvis billigare exemplar.
Någon som har en bra söksida "ala mobile.de" fast i Engelsk stuk.

De som har en sån är väl nöjda o vill inte sälja

Det står en beg Speedfour med 300 mil på Bike Corner i Karlstad!
Fråga efter Andreas! 054-854730

www.bythoj.nu

Har alltid tyckt att det är konstigt att den har kommit så bra till i test :confused: Provkörde en i sommras och den SUGER :fakta
Finns mycket bättre alt enligt mig.

Blackadder skrev:
Jo, provade en innnan jag köpte den. Hurså?
Du får gärna skriva lite vad du tycker om den, haft några problem? Triumph har vad jag förstått haft problem med tillförlitligheten (läs bike). Har också för mig att man kan teckna en hyffsat billig triumph försäkring på den ?

Jag hajjade att du ville det :tummenupp

Jämfört med mina tidigare touringmoppar så är den hur kul som helst! Lättkörd och jäkligt lätt att busa med. Till och med jag kan göra wheelisar och stoppisar numera och det var nått mina tidigare moppar knappt kunde stava till.
Den enda dåliga jag upplevt var att jag saknade vridet i början, det är ju bara 600 kubik, men utnyttjar du motorn rätt så hänger du lätt med 'storponkarna'. Det är lustigt när literskisarna kommer fram till en efter att jag rastat dem på slingerbulten och först frågar om det är trippeln (nä), sedan frågar om den är trimmad (nä) och sedan säger att den går som fan (ja). Alla vet ju att föraren inte har nått med saken att göra, kubik och hk är ju allt det handlar om :rolleyes:
Den tål att köras hårt m.a.o. Vad det gäller kvaliteten så är traja snäppet efter jappsen men det är inte något stort steg emellan och jag har inte haft några som helst problem. Jag är grymt nöjd med mitt köp, visserligen suktar man väl efter de nya effektmonstren men jag tror inte jag är redo att göra mig av med S4:an än.

P.S.
Bebbe, e nog allt lite :dummer
D.S.

Jag har testat en Speed four, och det är den bästa traja jag har kört. Busenkel att åka på bakhjulet med. Det enda jag inte gillade (förutom alla standard-trajafel) var att växelpedalen satt fel och var svårjusterad.

Var jag tvungen att köra Traja skulle jag köra Speed Four.

Blackadder skrev:
Jag hajjade att du ville det :tummenupp

Jämfört med mina tidigare touringmoppar så är den hur kul som helst! Lättkörd och jäkligt lätt att busa med. Till och med jag kan göra wheelisar och stoppisar numera och det var nått mina tidigare moppar knappt kunde stava till.
Den enda dåliga jag upplevt var att jag saknade vridet i början, det är ju bara 600 kubik, men utnyttjar du motorn rätt så hänger du lätt med 'storponkarna'. Det är lustigt när literskisarna kommer fram till en efter att jag rastat dem på slingerbulten och först frågar om det är trippeln (nä), sedan frågar om den är trimmad (nä) och sedan säger att den går som fan (ja). Alla vet ju att föraren inte har nått med saken att göra, kubik och hk är ju allt det handlar om :rolleyes:
Den tål att köras hårt m.a.o. Vad det gäller kvaliteten så är traja snäppet efter jappsen men det är inte något stort steg emellan och jag har inte haft några som helst problem. Jag är grymt nöjd med mitt köp, visserligen suktar man väl efter de nya effektmonstren men jag tror inte jag är redo att göra mig av med S4:an än.

P.S.
Bebbe, e nog allt lite :dummer
D.S.

Tack för all matnyttig info blackadder :tummenupp
Hur är det med "Triumph försäkringen" då ? Har för mig att den är runt 9.000 max ? :confused: nån som vet ?

Ka11e skrev:
Hur är det med "Triumph försäkringen" då ? Har för mig att den är runt 9.000 max ? :confused: nån som vet ?

Triumph försäkringen (hos if) beror lite på var du bor och vilken ålder.
Men max är tydligen 8415/år. Försäkringen gäller från 1 mars till sista februari sedan görs en utvärdering och priset för nästa år fastställs, dvs ingen vet exakt vad premien blir nästa år.

Själv är jag 40-år vilket inte spelade någon roll hos Holmia (numer Trygg Hansa) då jag fick en höjning på min ZX-9R -98 från 6.500 till 9.800:- inför 2003. Nu betalar jag 2.671:- helförsäkring/helår för min Tiger -02. :)

Däremot ingår ej Daytonan i denna försäkring. Hur det är med speed four vet jag inte ? Bäst att kolla med if innan du slår till.

Mattias skrev:
Långt slag i växelspaken, glykolfontän i tid och otid, märklig design, ergonomiska missar...
Du glömde kass motorkvalitet :(
*en som fick motorras efter 3000 mil*

Fast man får väl sälla sig till mängden å kalla det engelsk "charm" :rolleyes:

tja!

Har en triumph tt600 -01 och den är riktigt rolig att köra... försäkring via if är 6650:- hel/helår för mig som bor i s-vall tror inte den är något dyrare i andra städer....

Mattias skrev:
Enligt säker källa går 955-motorerna inte mycket mer än 2500-3000 mil, sen rasar de.

En kille som jobbar på en mc butik här i stan berättade för mig att dom hade haft två st beg hojar med 955 motorn, han hade knäckt stakarna i bägge hojarna när han lånade hem dom under helgen. Visst killen kör som en tok men han har haft ett antal R1 och dessa har inte pajat :fakta

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti