Triumph, hur är de idag?

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Hej på er!

Rastlös själ som man är så har jag börjat fundera på ett hojbyte under denna säsong.. Åker just nu en helrätt Superduke 990, men varför nöja sig när det finns så många modeller där ute?!

Har nu börjat snegla på Triumph och främst deras Street Triple.
Men största "bekymret" är det rykte de så länge drogs med, hur är de idag?

Hur upplever ni ST3? Blir jag besviken om jag byter ut min hormonstinna KTM mot en "liten" trippel tror ni?
 
Hej på er!

Rastlös själ som man är så har jag börjat fundera på ett hojbyte under denna säsong.. Åker just nu en helrätt Superduke 990, men varför nöja sig när det finns så många modeller där ute?!

Har nu börjat snegla på Triumph och främst deras Street Triple.
Men största "bekymret" är det rykte de så länge drogs med, hur är de idag?

Hur upplever ni ST3? Blir jag besviken om jag byter ut min hormonstinna KTM mot en "liten" trippel tror ni?

Åk och provkör en så får du känna på det själv.. Kvalitetsproblemen är gammalt skröfs, den nya hinckley fabriken gör bra grejer!
Ta bara med stålarna så du kan köpa den på studs, så du slipper våndas över att behöva vänta ;)
 
jag personligen tycker att 675an känns trött, borde vara 800cc minst :P

annars e de ju jättelätthanterliga å så... men för mig kändes motorn i iaf just en daytona för tråkig. som en elmotor. så jag vet inte, men e vad jag tycker om 675orna iaf.

tycker de känns bättre ihopskruvade än massa andra hojar på marknaden. å kan dricka olja å ha lite elproblem.
 
Finns ju storebror speed triple om man vill ha fler kusar. Något närmare kåtten i cylindervolym.
 
Som de andra säger 675an är alldeles för slö om man är van vid något snabbare.
I övrigt är det en grym hoj.
 
Min gissning är att streeten kommer kännas tråkig. Men vad jag förstått så är det en helt annan kvalitet sen 2005 på tripplarna.
 
Äh den är bara grym, jag kör iofs mest stad och landsvägskurvor. Håller mig under 200, provkör! Skulle dock inte välja en speed triple om jag klev upp i cc vilket jag ändå inte vill just nu, street passar mig för bra.

Kvalitet, skulle nog påstå att nya triplar är väldigt driftsäkra.. dom har varit med ett tag. Väldigt mycket kvalitetskänsla i alla detaljer.
 
Prova en tuono v4. Blev helnöjd med mitt byte från sd990 iaf. Speed trippeln ska ju vara ruskigt bra hoj också. Aldrig haft nöjet att testa en dock. Jag valde bort den pga hästkrafterna.
 
Min gissning är att streeten kommer kännas tråkig. Men vad jag förstått så är det en helt annan kvalitet sen 2005 på tripplarna.
De är helt OK sedan 1990-talet faktiskt. Det som hände 2005 var en ny modell av Speed Triple med lite annat utseende samt att de gick från 955 cc till 1050 på de modeller med den motorn. Dock i stort samma motor, bara ökad slaglängd. Mest en smaksak det handlar om med det årtalet alltså. Gillar man kortade bakar gillar man 2005+. Sen kom 675'an 2006, och den vann mycket i 600-klassen.

Ryktet kring Triumph är gammalt och har i de flesta fall sin grund i det gamla bolaget Triumph Engineering som grundades 1885 (MC från tidigt 1900) och drevs fram till tidigt 1980-tal då det gick i konkurs. Namnet köptes upp av John Bloor som nystartade Triumph Motorcycles Ltd i mitten på 80-talet.

Nya fabriker och nya hojar men gammalt rykte.

För TS rekommenderar jag också provkörning. Testa både en Street Triple och en Speed Triple vid samma tillfälle. Speedyn kommer att ligga närmare KTM'en i motor, med 130+ HP. Men Streeten är nog lite smidigare med chassie från Daytona 675. Busiga hojar båda två.
 
Skulle vilja se en sportig version av SP3, för visst görs det ingen sån?

Gillar verkligen 675 Daytona men tror fortfarande jag skulle tröttna på den för fort. Borde försöka provköra den.
 
Inne på min tredje traja sedan 2002. Kan inte säga att jag har något mer att anmärka på än andra märken jag haft. Min Sprint RS hade jag i 12 år och drygt 4000 mil utan större problem än en kopplingswire som gick på garantin.

Street triple R som jag kör idag är en kalashoj. Det är piloten det är fel på när det blir tokigheter... :crash
 
Skulle vilja se en sportig version av SP3, för visst görs det ingen sån?

Gillar verkligen 675 Daytona men tror fortfarande jag skulle tröttna på den för fort. Borde försöka provköra den.
Ingen kåpad version nej. Daytona 955i fanns fram till 2006 när de slutade med den. Det kostade mer än det smakade att hålla nivå i 1000cc sportklass. Istället klev de ned på 600-sportklassen och lyckades riktigt bra där.

Rykten har florerat länge om en 1050-1200 kåphoj, men jag tror inte det kommer att hända. Svårt att kunna hålla ekonomin på den. För 1000+ är det nog fortsatt nakenhojar, sporttouring och offroad som gäller för Triumph.
 
Jag valde Street Triple som hoj nr 2 och kan säga att jag är toppnöjd.
Mycket busig hoj för mina ändamål, och trött? Kanske att en kaxig 1000c skulle trycka på men denna räcker gott och väl för att både förlora liv och körkort på 3 sekunder. :Bugar

Men som andra sagt, testkör, ända sättet :)
 
Är själv stort fan av Street triple just för hur smidig den är. Men helst R version. Inte lika förtjust i standardchassit/bromsar.
Besviken? Det tror jag inte. Men det kräver ett öppet sinne och förmåga att radikalt ändra sitt körsätt för att den ska komma till sin rätt. Framförallt när du kommer från en tjock twin. En missad/felaktigt vald växel fnissar du åt på SDn men får dig att parkera i utgången på st3an..

(utifrån mitt tycke, van vid 1127cc twin)
 
Last edited:
Hej på er!

Rastlös själ som man är så har jag börjat fundera på ett hojbyte under denna säsong.. Åker just nu en helrätt Superduke 990, men varför nöja sig när det finns så många modeller där ute?!

Har nu börjat snegla på Triumph och främst deras Street Triple.
Men största "bekymret" är det rykte de så länge drogs med, hur är de idag?

Hur upplever ni ST3? Blir jag besviken om jag byter ut min hormonstinna KTM mot en "liten" trippel tror ni?

Den första är redan besvarad, det är bara namnet som är från förra årtusendets början.
Men som Sigge sa på 80-talet om Triumphs kvalite,
-Du kan köra skiten ur den på en sommar men sköter du den så håller den hur länge som helst!
Nya Triumph går att misshandla precis som Japsar, men misshandla sin älskling gör väl ingen? :va

Den andra kan du, som sagt tidigare här, bara komma fram till själv efter en provkörning. Du har 100+ hästar med under 200 kg fulltankad hoj så tycker du att den är trött ska du inte köra landsväg utan vara ute på bana! :rolleyes:
Vridet är självklart inte lika bra på låga varv jämfört med en tusenkubikare men vad som är roligast att köra måste inte bara vara kubik. Den är väldigt lättkörd och man känner sig som en mästare i sadeln på en hoj som tillåter allt. Att jag föredrar 955 före 675 kanske beror på 10+ år och 10 000+ mil med 955 och att den kräver att jag är duktig för att det ska gå fort... :D

Skulle vilja se en sportig version av SP3, för visst görs det ingen sån?

Jo,kallas R http://www.triumphmotorcycles.co.uk/motorcycles/speed-triple/2015/speed-triple-r-abs
 
Som de andra säger 675an är alldeles för slö om man är van vid något snabbare.
I övrigt är det en grym hoj.

Skulle tex en Daytona vara "slö" ? Du måste skämta eller så har dom som säger det aldrig kört en...

Kört i princip dom flesta "riskokare" sen tidigt 90 tal och bytade till Traja ca 3 år sedan..
Ägt både Speed och nu en Street 2014...och något annat lär iaf inte jag snegla på igen på ett tag..eller någonsin.

En väldigt "slö" Daytona 675cc...kör av en som kan köra..
klicka på undertext..svårt att höra annars ibland vad han säger...

https://www.youtube.com/watch?v=vZhNv3ThdlI

:va :va
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top