Triumph Daytona T595 97-98(+99?) - Ramlagerproblem

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
Har fått höra bakvägen att Triumph har problem med ramlagren på de första modellerna av Daytona T595.

Har ni hårt skramlande ljud i motorn bör ni undersöka detta direkt.

Jag har sagt till vid service, men bara fått till livs "att de går hårt men allt är ok". Så sägs det även i Truimph-ägarkretsar, jag har själv spritt ryktet. Nu har motorn rasat för mig efter bara 3.100 mil.

Tydligen är det ok om kopplingskorgen skramlar lite på de årsmodellerna, men lita inte på att det är just den som låter.

Det är dock inget som Triumph tar på sig för så här pass "gamla" hojar :(

Rasslar inte alla Triumph? *Petar på MrDaytona!!! Jag har ju en KawaSKAKI så jag vet vad ni menar! :D

Race on!

/Jörgen

:squid

Sweedo skrev:
Har fått höra bakvägen att Triumph har problem med ramlagren på de första modellerna av Daytona T595.

Har ni hårt skramlande ljud i motorn bör ni undersöka detta direkt.

Jag har sagt till vid service, men bara fått till livs "att de går hårt men allt är ok". Så sägs det även i Truimph-ägarkretsar, jag har själv spritt ryktet. Nu har motorn rasat för mig efter bara 3.100 mil.

Tydligen är det ok om kopplingskorgen skramlar lite på de årsmodellerna, men lita inte på att det är just den som låter.

Det är dock inget som Triumph tar på sig för så här pass "gamla" hojar :(

om de bara vore ramlagren.

På de äldre 955orna och 595orna är de mkt som inte är som de ska.

För de första så är fel ihopmonterade, när de skulle borras hål för motorhalvor och motorkåpor borrades motorerna RAKT igenom, vilket ofta innebär konstiga oljeläkage vid skruvar och dylikt.

Gjutningar och svetsar är det riktigt hård "bonnvarning" på,jag har aldrig sett ett topplock med mer gjutskägg än från en daytona.

Kopplingskorgarna sprack på löpande band sent på 90 talet,det är dock åtgärdat på nya NS,NB.

Re: Re: Triumph Daytona T595 97-98(+99?) - Ramlagerproblem

Lg skrev:
om de bara vore ramlagren.

På de äldre 955orna och 595orna är de mkt som inte är som de ska.

För de första så är fel ihopmonterade, när de skulle borras hål för motorhalvor och motorkåpor borrades motorerna RAKT igenom, vilket ofta innebär konstiga oljeläkage vid skruvar och dylikt.

Gjutningar och svetsar är det riktigt hård "bonnvarning" på,jag har aldrig sett ett topplock med mer gjutskägg än från en daytona.

Kopplingskorgarna sprack på löpande band sent på 90 talet,det är dock åtgärdat på nya NS,NB.

Ytterligare en anledning att inte ta snacket om att en Daytona "ska skramla" på allvar :(

Både ja och nej.
De skrammlar ju,hur man än vänder och vrider på det.

de svåra är ju att urskilja när de börjar skrammla för mycke.

Rasat ? Kan du tala om lite närmare vad som pajat ?

Skrammel f kopplingskorgen borde variera mer beroende på växel i el ur, kopplingen inne el ute el i lite dragläge. Borde på det sättet kunna skilja ut det från oljud fr vev o kam etc.
/u

Ramlagret har troligen rasat och eventuell dragit med vevaxeln. Det låg en del lite större metallbitar när oljan tappades ur.

Obalansen har tydligen fått fodren att släppa för det kommer in vatten vid toppen.

Jag vet inte mer eftersom det gick fortare att hitta en begad motor än att börja riva och laga.

Skall plocka isär den gamla motorn och ta lite bilder sedan.

EDIT: Oljudet kom från främre delen av motorn, alltså inte i närheten av kopplingen.

Last edited:
samma här.....

tjena swedo min motor har oxå sagt upp sig..den hade gått 3100. det började med lite skrammel på framsidan ...ej långt ner
utan i mitten ..i tron att det var ventilerna som lät...åkte till
triumph verkstad och där kunde de konstatera att det var vevstakslager..... trodde dem....till 99%... sen kom den berömda frågan vad kostar det att fixa....... dyrt ..dyrt .. mellan 20-30 tusen.........fick hålla i mig.....ok.. sånt e livet.....
har hört att t595 pajar antingen vevstakslager, ramlager på cyl nr 3...

vad fick du ge för din motor..
hur fan kan det va så dyrt att byta vevstakslager.enligt meken kostar reservdelarna ca 5.000 resten är för jobbet.......
700 spänn i timmen tar de...........
lite tips är jag tacksam ska man fixa motorn eller köpa en beg...

jojje....

Motor 21 papp från inlöst hoj och resten arbete plus eventuell material.

Killarna på Freewheel :tummenupp såg det billigast att sätta in en nyare och bättre(?) motor och växellåda än att riva i min gamla.

Anledning enligt dem var att de rivit förut och de hade då blivit dyrare än att byta. Bara vevaxlen kostar 9 papp, är det skador på blocket kostar det 28 papp o.s.v. sedan kommer nya lager andra delar och arbetet.

Last edited:
var köpte du motorn nåntans??
har snackat med bekanta som jobbar på mc verkstad...
och enligt de är det lönsamt att fixa motorn. det är så lite som knackar och enligt de ska det räcka med att byta vevstakar plus ramlager . vevstakar kostar 1100 spänn.. styck. vevstakslager vet ej vad de kostar....men cirka 4.000 i delar....om jag plockar bort motorn själv blir det ännu billigare..
fick pris på max 10.000 och då har de även kollat motor i övrigt.
(startmotornkoppling) som brukar gå sönder eller lossna och börja skramla.....etc .....
tycker att det låter rimligt plus att man vet att motorn är genomgången... .
vad tycker du....
jag får förstås garanti på jobbet detta är en etablerad mc verkstad dock ej triumph auktoriserad.........

hej då jojje...

Sweedo skrev:
Motor 21 papp från inlöst hoj och resten arbete plus eventuell material.

Killarna på Freewheel :tummenupp såg det billigast att sätta in en nyare och bättre(?) motor och växellåda än att riva i min gamla.

Anledning enligt dem var att de rivit förut och de hade då blivit dyrare än att byta. Bara vevaxlen kostar 9 papp, är det skador på blocket kostar det 28 papp o.s.v. sedan kommer nya lager andra delar och arbetet.

Jesus H Christ broder.... Jag som har megaångest för att jag eldat upp bakdäcket helt i onödan... Jag lider med dig mannen!!!!

RoLLER skrev:
Jesus H Christ broder.... Jag som har megaångest för att jag eldat upp bakdäcket helt i onödan... Jag lider med dig mannen!!!!

Spammar in i sorgetråden här med en liten förfrågan om det filmades material till en "Rullarns burnskola" kanske??

Misstänker att det skulle kunna vända på några mungipar (uppåt) här :tummenupp

Speedo, verkligen trist det här hursom.
Kanske lite mer kusar i nya snurran sen dock :confused: :cool:

Du byter väl inte ut ditt skönsjungande ryksystem förresten??
Då blir det ju inte lika skoj o ligga efter dig på Benkars turer :)

RoLLER skrev:

Nu förstår du varför jag var ute å söp skallen i bitar igår.

Caffe skrev:
Du byter väl inte ut ditt skönsjungande ryksystem förresten??
Aldrig i h-e! Det är det enda som är värt nått på hojen :crash

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!