Triumph Daytona 675 Homologisering?

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Hur är utsikerna för att det blir en homologisering av Triumph's 675a?
Det har varit tyst från Triumph i detta ämne. Motorvolymen måste enligt mig ha satts med tanken på att kanske ställa upp i Supersport VM. Tror den kan vara ganska jämförbar de "könlösa" jappsarna.

har väl vart snack om att dom skulle köra något Endurane lopp med den är allt jag vet....

Om dom hade SS600 i åtanke, så hade dom väl inte gjort hojen på 675cc?

Kanske att dom släpper en 600 variant, som Kawwa gjort med deras 600/636 hojar, men jag tror inte chansen att man får se en Daytona på racebanorna är så stor, tyvärr... Alltid kul med flera tillverkare i racen...

Macke skrev:
Om dom hade SS600 i åtanke, så hade dom väl inte gjort hojen på 675cc?

Kanske att dom släpper en 600 variant, som Kawwa gjort med deras 600/636 hojar, men jag tror inte chansen att man får se en Daytona på racebanorna är så stor, tyvärr... Alltid kul med flera tillverkare i racen...

675 får de vara med 3cyl, samma sak som att ducce kör med sina 749 men med 2cylindrar.

edit: kan vara felaktigt

MagnusK skrev:
Det har varit tyst från Triumph i detta ämne. Motorvolymen måste enligt mig ha satts med tanken på att kanske ställa upp i Supersport VM. Tror den kan vara ganska jämförbar de "könlösa" jappsarna.
Det är bara twinnar som får vara större än 600cc enligt SS600-reglementet. Kubiken är nog anpassad för att vara kunkurrenskraftigt "på gatan".

RedBaron skrev:
Det är bara twinnar som får vara större än 600cc enligt SS600-reglementet. Kubiken är nog anpassad för att vara kunkurrenskraftigt "på gatan".

Jag har läst någonstans att motorer med 3cyl kan få köra 675cc. Hittar dock inte referens just nu. Är du helt säker?

MagnusK skrev:
675 får de vara med 3cyl, samma sak som att ducce kör med sina 749 men med 2cylindrar.

Inte om man kör enligt FIM reglemente. I UK kan jag tänka mig att de klämt in twinnar på 675cc i reglementet.

Man har möten mellan FIM, MSMA och FG Sport där man ska göra upp om nya reglementen fr.o.m 2007. Man ska bl.a se till att olika märken med olika motortyper kan tävla på lika vilkor. Har mest stått om Superbike men jag gissar att dom även kommer se över reglerna för Supersport med. Har varit rykten länge nu om att dom ska ändra i Supersport lite.

I svergie får man om man bara frågar. Vare sig svemo eller STCC vill sätta käppar i hjulen för den som vill åka tripple

MagnusK skrev:

Finns ingen regel som säger det :fakta

MagnusK skrev:

Könlös?

Bifogat

• R6-2006.jpg
    R6-2006.jpg
    43.2 KB · Visningar: 102
MagnusK skrev:
Det är nog så som du säger men både Australien och England har godkänt 675'an. Hoppas att Supersport(FIM) och/eller SVEMO följer samma exempel.

Som sagt, man får nog om man frågar. Om man planerar deltagelse i svenska ss600 eller Rookie600 och kontaktar svemo, så borde man få en tillåtelse. Föutom England och Australien så har minst två distrikt i USA godkänt 3-cylinder 675cc. Det var visst østkusten och midwest. Man skulle bara ansöka.

Det stora mäktiga FIM har en ordförande i dessa frågor som sätter sig på tvären i vart fall för 2006. Det antyds att han har bindningar til Ducati. Dvs, FIM behåller 2-cyl 750cc och 4-cyl 600cc. Löjligt, efterson 3-cyl 675cc passar perfekt i mitten. Vi får se vad FIM säger inför 2007. Men som sagt redan i år så är 3-cyl 675cc godkänt i engelska SuperSport och det är flera förare (rookies?) som köpt en Daytona 675 till den engelska ss600 raceserien. Dock bara privatförare. Ingen support från Triumph fabriken ännu.

Själv har jag dessvärre inga stålar till en 675 hoj. Får nöja mig med att leka på min gamla akterseglade 955 i ERF i år. Så har man något att skylla på när man kommer bak i fältet: Hojen väger 30kg mer, har 30 hästar mindre, och är 9 år äldre. Alltså 69 goda ursäkter, he, he. :hihi Men kul blir det ändå. Trots att man är en långsam amatör.

Har dock två danska polare som ställer upp i ERF med en Daytona 675 i år. Det blir två danska och en svensk förare i teamet. Jag ser fram emot att bli frånkörd av den nya Daytona 675. I ERF serien har man inga kubikbegränsningar så 675 är inget problem. Dom får startnummer 68. Med lite tur kan dom komma mitt i fältet mot alla duktiga 1000 kubikare, medan min gamla 955 får komma näst sist men dock i mål om allt går bra.

Kris955

Last edited:
Borde egentligen inte vara några problem om man jämför med Superbike reglementet som tillåter 900cc 3-cyl hojar...eller gjorde iaf...nu e det ju 1000cc för hela slanten... :gnissla

Kris955 skrev:
Det stora mäktiga FIM har en ordförande i dessa frågor som sätter sig på tvären...
Intressant. Jag trodde det berodde på att den lanserades så sent att den inte hann komma med på dagordningen hos FIM inför 2006 samt att Triumph inte själva (synligen) satsar på racing.

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back