Triumph Daytona 595T utan oljetryck :(

Konrad_S

Ny medlem
Gick med
6 May 2010
Hoj
Ingen, hade en Triumph Daytona T595 -98
Jag har ett STOOORT problem, min Triumph Daytona 595T -97 tappade oljetrycket när jag låg på motorvägen, jämn fart, ca 150km/h...:huvet
olja finns det, oljetryckskontakten är redan bytt, oljefiltret är bytt, den har gått 1900mil (den har stått garagerad mellan 2003-2010)

så frågan är då: Finns det nått "typfel"? vad kan det vara annars? tidigare så har oljetryckslampan slocknat direkt när motorn startat, så även tidigare på Ödesdagen :( (och på ödesdagen, lr helgen igentligen, så hade jag kört från umeå till jönköping (på väg mot halmstad) )

//Konrad S.

Felet hittat! :D
Det var en skruv som släppt, denna skruven höll fast drevet på en mellanaxel som överför kraften från kopplingskorgen till oljepumpen, det fick till följd att nämnda axel vandrat i sidled och helt enkelt tappat kontakt med oljepumpens drev.
Enkelt fel, men det krävdes att jag rev ur motorn ur ramen och klöv vevhuset :huvet

Till veckan blir det till att besöka Triumph nasaren i Helsingborg för att få peka lite i reservdelskatalogen på villka grejjer jag vill ha, sen är det bara ihopmonteringen kvar, ska bli kul att utforska de halländska och nord-skånska vägarna och se om dom är trevligare än vad de västerbottniska vägarna är.

//Konrad S.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...