Triss-myten

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Är det sant att om man köper en bunt Triss-lotter á 100 st - alltså en förpackning eller vad man ska säga - så vinner man minst pengarna tillbaka?

Det kan väl aldrig vara sant, var får de då pengar till miljonvinsterna ifrån? det är ju ingen välgörenhet de sysslar med.

Är det sant att om man köper en bunt Triss-lotter á 100 st - alltså en förpackning eller vad man ska säga - så vinner man minst pengarna tillbaka?

Nej....

Titta på vinstplanen på baksidan av lotten, sannolikheten att vinna är precis lika stor om du köper en eller 100 lotter dvs du kommer statistiskt sett att vinna tillbaka kring 50% av insatt kapital.

Ahhh, jag blir tokig! Ursäkta mitt påhopp, men hur jävla dum i huvudet får man bli!?
Det är klart det är sant!

Du tror inte alla skulle köpa en bunt då, när det är omöjligt att förlora!?

http://www.svenskaspel.se/media/pdf/Triss ordinarie vinstplan 050110_3.pdf

Av 20 000 000 lotter så är det vinst på 4 182 520 av dem.
Totala vinstsumman för alla lotter är 245 000 000 kr.
25 * 20 000 000 = 500 000 000 kr totalt värde på lotterna.
245 000 000 / 4 182 520 = cirka 58,60kr i genomsnittlig vinst per vinstlott.
20 000 000 - 4 182 520 = 15 817 480 nitlotter.
4 182 520 / 20 000 000 = cirka 21 % vinstchans.

Om vi säger att man skulle köpa 100 st Trisslotter á 25 kr och vinner 58,60 kr på 21% av dem så har man vunnit tillbaka 1 230,6 kr och förlorat 1 269,4 kr. Grovt räknat. Inte en så särskilt bra idé alltså.

Och myten om att man skulle vinna tillbaka pengarna är helt klart avfärdad. Men får inte ens tillbaka hälften. Teoretiskt sett.

triss ger minst chans av alla svenska spels spel att bli miljonär..

Ahhh, jag blir tokig! Ursäkta mitt påhopp, men hur jävla dum i huvudet får man bli!?
Det är klart det är sant!

Du tror inte alla skulle köpa en bunt då, när det är omöjligt att förlora!?

Det kanske är just därför jag undrar (se den röda texten :tungan). Jag köper aldrig Trisslotter och kommer väl köpa ungefär två till under min livstid. Du får gärna kalla mig dum i huvudet men flertalet av bekanta till mig har köpt 100 st och den som fick minst tillbaka vann 2500 kr totalt och jag har även hört det på annat håll, bl.a. här på SH. Ditt påhopp är ursäktat, du kanske borde ta nåt lugnande för dina humörsvängningar.

Det riktigt roliga är när dom inför 3 extra skrapfält, dvs 12 istället för 9, så tror folk att det är 33% större chans att vinna nått:D

Tar ju bara längre tis att skrapa skiten, kunde ju lika gärna varit en (1) ruta där det stog vad det blev...

Det kanske är just därför jag undrar (se den röda texten :tungan). Jag köper aldrig Trisslotter och kommer väl köpa ungefär två till under min livstid. Du får gärna kalla mig dum i huvudet men flertalet av bekanta till mig har köpt 100 st och den som fick minst tillbaka vann 2500 kr totalt och jag har även hört det på annat håll, bl.a. här på SH. Ditt påhopp är ursäktat, du kanske borde ta nåt lugnande för dina humörsvängningar.

Jag tar alla piller som inte är blåa (den är hård ändå) så humörsvängningarna är i schack :D
Nädå, men det är ju ganska självklart att det är en myt. Jag ville bara poängtera min inställning till fullo.

Stavfel tar jag ej ansvar för då min flaska rom är tom och taxin går om ett par minuer.

Det riktigt roliga är när dom inför 3 extra skrapfält, dvs 12 istället för 9, så tror folk att det är 33% större chans att vinna nått:D

Tar ju bara längre tis att skrapa skiten, kunde ju lika gärna varit en (1) ruta där det stog vad det blev...
Men då skulle ju inte folk tro att de varit bara en ruta ifrån att vinna 100000kr. :rolleyes:

Köper man nio lotter i rad som man "nästan" vinner 100000kr på så är risken ganska så stor att man köper en tionde lott också. Om det bara skulle står "sorry, nu blev du 25kr fattigare helt i onödan" på lotterna så är det nog få som skulle köpa fler än max tre lotter.

Jag tar alla piller som inte är blåa (den är hård ändå) så humörsvängningarna är i schack :D
Nädå, men det är ju ganska självklart att det är en myt. Jag ville bara poängtera min inställning till fullo.

Stavfel tar jag ej ansvar för då min flaska rom är tom och taxin går om ett par minuer.

:rofl :tummenupp

Jag var tvungen att köpa ett par lotter idag ändå. Köpte tre, vann 50 kr på två av dem. 25 kr plus. Yes. :tummenupp

Triss är skit! Förr kunde man iallafall relativt ofta vinna 25kr eller andra småvinster, men nu satsar de allt på storvinster så möjligheten att vinna nåt blir bara mindre.

köper själv aldrig triss-lotter längre, pga att vinstutdelningen känns lite skev, mest bara i toppen, som det var sagt..

Men tia tycker jag är kul, speciellt när man får en streak :näsblod
köper en lott, vinner 20 :- , tar två nya vinner 50:- tar 5 nya , osv osv..

visst man kan ju casha ut, man jag brukar ta lotter tills turen tar slut, för då har jag ju egentligen bara förlorat 10 spänn..

Brukar ha underhållning ett bra tag :D

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...