Trippmätaren trasig, vad göra!?

Aleleo

Medlem
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
BMW R nineT -14
Nollställningsratten till trippmätaren bara lossnade idag när jag var ute och körde. Vid en närmare titt visade det sig att själva axeln inne i mätaren hade gått av. Visst det går att köra ändå men jäkligt irriterande. Tyvärr går det inte att öppna mätaren eftersom metallkanten runt mätarhuset är valsad (visst går det att fulmecka upp den men det är ju inte bra). Ny mätare kostar 1900:- och att laga kostar 1000:-, inga reella alternativ. Garantin gick tyvärr ut i mars. :4skrika Nån som har nåt tips?

Bilder:
attachment.php

attachment.php

attachment.php

Bifogat

• Nollningsskruv.jpg
    Nollningsskruv.jpg
    55.2 KB · Visningar: 122
  • Hål i mätarhus.jpg
    Hål i mätarhus.jpg
    83.8 KB · Visningar: 112
  • Nollningsskruv + valsad kant.jpg
    Nollningsskruv + valsad kant.jpg
    61.3 KB · Visningar: 108
Last edited:
Aleleo skrev:
Nollställningsratten till trippmätaren bara lossnade idag när jag var ute och körde. Vid en närmare titt visade det sig att själva axeln inne i mätaren hade gått av. Visst det går att köra ändå men jäkligt irriterande. Tyvärr går det inte att öppna mätaren eftersom metallkanten runt mätarhuset är valsad (visst går det att fulmecka upp den men det är ju inte bra). Ny mätare kostar 1900:- och att laga kostar 1000:-, inga reella alternativ. Garantin gick tyvärr ut i mars. :4skrika Nån som har nåt tips?

Bilder:
attachment.php

attachment.php

attachment.php

Finns säkert något superduperlim som funkar.

Själv hade jag plockat isär mätaren.

om du lyckas kan du borra ett litet hål i vardera ände av bulten och sen limma ihop det med en liten stav mellan om du förstår vad jag menar.. eller så kan du gänga och sätta dit en pinbult.. vet inte hur grovt matterialet är.. om du inte kan göra nåt av dem så ta isär.. men jag vet inte vad du tänkt göra om du väl har den isärplockad.. lämna in tror jag är de bästa alternativet.

philsson skrev:
om du lyckas kan du borra ett litet hål i vardera ände av bulten och sen limma ihop det med en liten stav mellan om du förstår vad jag menar.. eller så kan du gänga och sätta dit en pinbult.. vet inte hur grovt matterialet är.. om du inte kan göra nåt av dem så ta isär.. men jag vet inte vad du tänkt göra om du väl har den isärplockad.. lämna in tror jag är de bästa alternativet.
Det jäkliga är att man inte kommer åt att borra i den delen som sitter kvar i mätaren eftersom den inte sitter still. Annars hade det gått. Blir nog till att ta isär eller skita i det :(

UrbanTiger skrev:
Tejpa igen hålet och kör vidare.
Under tiden kan du leta efter en ny mätare på MC-sktotar. Eller spara ihop en tusing och få det fixat.

Precis vad jag gjorde igår. Håller ju inte att ha hojen isärskruvad och obrukbar. Får se om jag tar tag i det senare, känns ju inte som några roliga pengar.

Aleleo skrev:
Precis vad jag gjorde igår. Håller ju inte att ha hojen isärskruvad och obrukbar. Får se om jag tar tag i det senare, känns ju inte som några roliga pengar.

Den där trippmäraren måste vara av riktigt dålig kvalite, när jag hade en Duke så gick den också av samt har jag läst att flera har haft det problemet...

Förmodligen inget fel på mätaren,hojen vibrerar ju så vansinnigt mycket,allting lossnar ju.

Mr R skrev:
Den där trippmäraren måste vara av riktigt dålig kvalite, när jag hade en Duke så gick den också av samt har jag läst att flera har haft det problemet...

Hur löste du det (eller dom andra du har läst om)?

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!