Trimning för "dummies"

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Hittade ingen liknande och förhoppningsvis sammanhängande trim-tråd. Och tyvärr av någon anledning har "smutsiga" tankar börjat röra sig i mitt huvud. :)

Nu är jag bara "teoretiker" angående motorer - vill att ni rättar mig i mina tankegångar. I mitt fall gäller det CBR600RR -03

Först köpa PCIII och enbart köra med deras standardmappningar som finns på nätet (alltså skippa bänkning). Sen efterhand i följande ordning komplettera med:
1 Slip-on alt. Helsystem (har sett att Hel- finns som "street legal" om man vill vara lydig på bana)
2 Luftfilter
3 Riktig bänkning (mappning eller vad ni nu vill kalla det.)

Eller tycker ni det är mer värt att börja i bakänden med avgassystem först? Är PC utan de andra grejerna verkningslös?

Vad man läst på cbrworld.net kan enbart ett vanligt slip-on t.o.m göra att bränsleblandingen blir felaktig eller åtminstonde mindre "fördelaktig".

Att bara slänga på PCIII, luftfilter och avgassystem är att slänga pengar i sjön. Det finns bara en väg att gå, den rätta!

1. Bänkning
2. PCIII
3. insug och utblås

Först bänkar du för att veta vad du har och ställa in det optimalt. Sen skaffar du du saker för att modifiera och med de gamla siffrorna som mall kan du utvärdera om modifieringarna är till det bättre eller sämre. Jag antar att du har insprutning och behöver därför ha en PC för att kompensera för förändringar i insug och utblås varför en PCIII hamnar på andra plats. Om du är ute efter effekt kan du sortera bort Slip On, det är en ren posörprodukt som mest påverkar ljudvolymen, effektvinsten finns i att underlätta motorns anding och då är det avgassytemet som avses, slip On är bara en ljuddämpare med sämre kvalitet på dämpningsmaterial.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back