Trimning av 14e

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Eftersom det verkar vara många som funderar över detta så tänkte jag dela med mig lite.
För det första, rätt skött så håller grejorna det är inte alls fråga om nå skit som pajar efter en provtur. Vi var förra sommaren ett gäng på 7 pers i 30-40 årsåldern o 60-80kg som minst en gång i veckan oftast två, pressade runt på gocartbanan i 2-timmarspass utan några haverier!!

Åter till ämnet.

Cylindern behöver moddas, börja med att höja portarna ca 1-2mm, slipa sedan upp en sk boostkanal i bak-kant på cylinder, den kan du gör ca 17mm bred och så djup som möjligt utan att slipa igenom. Den bör vara ca 1mm högre än spolkanalerna och slutvinkeln i överkant skall peka mot tändstiftet.
För att ha någon nytta av boostkanalen så måste motsvarande hål tas upp i kolven strax under kolvringarna.
Avgasporten fixas till så den stämmer mot avgassystemet.

Förgasare Walbrokopia med "sportfilter" och tillsnyggat insug samt en XXL-trimpipa.
Trimpipan passar sisådär på vissa modeller så lite slip o svets kan behövas.

Slutligen en "rocket key" (förskjuten krysskil) till svänghjulet så att tändningen blir lite tidigare.

Fortfarande org koppling, den börjar visserligen greppa långt innan effekten kommer men när man är ute på banan så går det i alla fall aldrig så sakta att jag upplever det som ett problem.

Jag tänker inte gissa på några låtsaseffekter utan kan bara konstatera att med enbart detta så reser sig cykeln när effekten kommer om man inte är beredd och flera sk 8hk vattenkylda maskiner har blivit förnedrade.

Detta är bara lite grundtips, naturligtvis skall allt göras med lite känsla o noggranhet, det finns säkert någon som totalt kan sabba en maskin i stället för att förbättra så fila med försiktighet.

Lycka till med filandet, ett billigare nöje är nog svårt att hitta.

jasså

Riktigt bra låter det, kommer kanske höra av mej något senare mot sommar angående trimning av min 14E - Om de är lugnt.

:tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...