trimma upp en gammal cross 125a, förslag?

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Hoj
Yamaha R6, 2006
Tja!
Har gått o köpt en gammal cross, (Honda cr 125 -92) som jag ska ha som vinterprojekt.

Tänkte att man kanske skulle kunna på något relativt enkelt och gärna billigt sätt få ut lite mer effekt ur den rackaren.

Någon som har något förslag, på VAD som ska göras och isf HUR?

Last edited:
Vid trimning av motorer med obekant status brukar jag alltid börja med att ta isär hela motorn och mäta upp, inspektera och byta alla delar som ev inte ligger inom tolerans.

Köp ny kolv(teflonbehandlad), ramlager, balansera veven.
Plocka ner avgasporten och gör rent (dessa brukar var ordentligt igenkläggade) smörj upp med lite 2t olja och se att den går lätt o fint.
Se till så att de absolut inte finns några repor eller jack i cylindern. Köp ytbytes isf. Slipa ner gjutskägg i insuget. (De ska vara spetsiga och inte runda och trubbiga som från fabrik)
Gå igenom reed-ventilerna och se så att de är hela och schyssta, man kan även mäta dessa, står i manualen.
Köp dig ett beggat trimsystem, pipa och ljuddämpare. hgs/doma eller liknande som flyttar effekten upp till högvarv. Sota ur kröken och packa om ljuddämparn.
Se till att hojjen är RÄTT BESTYCKAD! Kan inte poängtera det nog, det är A och O.

Går du igenom detta och desutom renoverar dämp fram o bak och går igenom lite bromsar så vips har du en brus 125a istället för en slö gruskörd moped ;)

massa bra saker

grymt inlägg.. eftersom jag är crossnewbi hajja jag inte riktigt allt, men man kan anta att det är dåligt att inte ha någon ljuddämpare då alltså? =) själva höljet finns men inget i liksom, och bara ett stort hål liksom =)
kan man köpa fyllning, och mosa i så det sitter o dämpar ljudet med va?

Det är nog billigare att köpa en 250 på en gång faktiskt. Och då får du dessutom något som håller hyfsat bra.

Annars gör som Jörgen säger, gamla crossar är förmodligen inte så himla väl skötta.

grymt inlägg.. eftersom jag är crossnewbi hajja jag inte riktigt allt, men man kan anta att det är dåligt att inte ha någon ljuddämpare då alltså? =) själva höljet finns men inget i liksom, och bara ett stort hål liksom =)
kan man köpa fyllning, och mosa i så det sitter o dämpar ljudet med va?

Ljuddämparull ska man ha :tummenupp .
Jag brukar alltid köpa löst ull i en enorm påse för typ 80kr som räcker till att packa om 5-6ljuddämpare.
Finns även färdiga skumgummi/ull liknande former som man bara trär på innerröret så e de klart, lite dyrare men de e ju valfritt.

packa runt innerröret och "lagom hårt" ska varken vara stoppat eller löst, lite mittimellan, och fyll igen kanterna med silicon. Sen är det bara popnita ihop han.

En cross är inte som en moppe eller gathoj nåt man lätt filar fram några extra hästar ur. Den är redan byggd för tävlingsbruk och hur man trimmar en tävlingsmaskin är inget som man lätt förmedlar med några rader på ett forum.

Duger den inte som den är ska du nog byta till en 250 istället.

Köp dig ett beggat trimsystem, pipa och ljuddämpare. hgs/doma eller liknande som flyttar effekten upp till högvarv.

Måste fråga: tycker du att det är lämpligt att flytta upp effekten till högre varv, och därmed förmodligen få en hoj som är ännu svårare att köra fullt ut? Jag menar, vi snackar antagligen om en förare som är rätt långt ifrån så bra att han ens kan använda orginaleffekten fullt ut på en crossbana eller några skogsstigar. :näsblod (No offence, bossbaver, men att du ens rör vid en 16 år gammal 125cc cross förutom för att kasta ner den i en nygrävd grav säger att du inte är någon elitförare.:pannkyss )

Köp ny kolv(teflonbehandlad), ramlager, balansera veven.
Plocka ner avgasporten och gör rent (dessa brukar var ordentligt igenkläggade) smörj upp med lite 2t olja och se att den går lätt o fint.
Se till så att de absolut inte finns några repor eller jack i cylindern. Köp ytbytes isf. Slipa ner gjutskägg i insuget. (De ska vara spetsiga och inte runda och trubbiga som från fabrik)
Gå igenom reed-ventilerna och se så att de är hela och schyssta, man kan även mäta dessa, står i manualen.
Köp dig ett beggat trimsystem, pipa och ljuddämpare. hgs/doma eller liknande som flyttar effekten upp till högvarv. Sota ur kröken och packa om ljuddämparn.
Se till att hojjen är RÄTT BESTYCKAD! Kan inte poängtera det nog, det är A och O.

Går du igenom detta och desutom renoverar dämp fram o bak och går igenom lite bromsar så vips har du en brus 125a istället för en slö gruskörd moped ;)

Jag håller fullständigt med!
Led hem dom hästar som du redan har plats för i båset.
Att leta på nya är bara onödigt arbete och dyrt. Men en tät motor gör stor skillnad mot en gammal sliten trötthög.

Mats

Gör som jag sätt i en dubbelt så stor motor i chassit, klart billigaste sättet att öka vridet rejält och öka effekten med massor :) .

mycket intressanta svar alla. tackar. Fler funderingar?

Typ borra cylindern och/eller jacka kolven, kan man göra det på en 125 cross? Man kunde ju iaf göra det på moppen för 100 år sedan ;) :rolleyes:

mycket intressanta svar alla. tackar. Fler funderingar?

Typ borra cylindern och/eller jacka kolven, kan man göra det på en 125 cross? Man kunde ju iaf göra det på moppen för 100 år sedan ;) :rolleyes:

Visst kan du men varför? Köp en 250 och gör en grundrenovering så den lämnar vad den ska.

Men visst borra en del går, sedan nikail och ny kolv och lite packningar ~ femtusen
Kommer inte ge någon vinst med dåligt vevlager och smutsig förgasare...

Kolven är så att säga fabriksjackad redan, gör du någonting mer är det stor chans att du har en cross du inte kommer få igång och om du lyckas få igång den svårkörd.

En moppe plockar ut en eller någon hästkraft på 50 kubik, en cross 30 hästar på 125 kubik. Lite mer trimmad från början.

Ni verkar ganska eniga om att det är en dålig (läs dyr i förhållande till effekt) ide att trimma upp gamla bettan alltså...

Ska köpa en 250 nästa sommar, men tänkte kunde va kul o pilla lite med min 125a i vinter. Får börja med att lacka om den, så SER den ju bra ut iaf =)

Ni verkar ganska eniga om att det är en dålig (läs dyr i förhållande till effekt) ide att trimma upp gamla bettan alltså...

Ska köpa en 250 nästa sommar, men tänkte kunde va kul o pilla lite med min 125a i vinter. Får börja med att lacka om den, så SER den ju bra ut iaf =)

Köp ny kolvring och gör rent förgasaren i alla fall.
Kolv BÖR man byta var 20:de timme ungefär.

Mats

Öhh en fråga till: Mitt avgassystÄm, själva ljuddämparen har dels ingen stoppning, och dels är det bara helt öppet i själva utblåset, hajjar ni?

Hur kan jag fixa det på hemmamecks-vis?

Ljuddämparstoppning är det ju bara att köpa, och packa in lite grann, men sen då? hur gör jag för att få det att stanna kvar? Ljuddämparen har ju ingen liten "pip" utan är bara ett "tomt rör" liksom

:D haha fan vilken klockren förklaring va?

Men OM det skulle va nån som fattade, och även råkade ha en bra ide på lösning får man gärna svara här :bow

Öhh en fråga till: Mitt avgassystÄm, själva ljuddämparen har dels ingen stoppning, och dels är det bara helt öppet i själva utblåset, hajjar ni?

Ljuddämparstoppning är det ju bara att köpa, och packa in lite grann, men sen då? hur gör jag för att få det att stanna kvar? Ljuddämparen har ju ingen liten "pip" utan är bara ett "tomt rör" liksom

Men OM det skulle va nån som fattade, och även råkade ha en bra ide på lösning får man gärna svara här :bow

Ringa skrotar och se om någon har en komplett ljuddämpare liggandes som de vill sälja kanske. Annars kolla om tillverkaren säljer denna del löst, eller så tillverkar du (eller låter någon tillverka) denna del.

Jag har en Chaparall dämpare över som satt på 250 innan jag satt i 500 motorn den kan du få köpa för några hundringar. Jag kan slänga av den nästa gång jag åker förbi Nyköping vilket blir om några veckor :)

*/ ?>
Nyheter
Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Back