Trimma FZ750

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Funderar på att plocka isär och renovera min FZ750 motor i vinter. Tänkte då byta kolvar och lite sånt då det som sitter där har gått 10400 mil nu. Då började jag fundera på om man kanske kan borra upp det till nån överdimention, när man ändå håller på liksom.
Nån som har erfarenhet av hur FZ motorerna håller trimmade? Dom ska ju tydligen hålla rätt bra i orginalutförande.

//Emil

Trimma din stötdämpare istället :p Första generationens FZR1000 gillade ju att skicka vevstakar genom blocket om man gjorde mer än att montera ett 4-1, kanske FZ har samma problem?

Sett dit en FZR1000 motor.
Billigere og MYE bedre.

1987 modell FZR 1000 hadde problem med kolvbulten ( 17mm ) men senere kom dem i 18 og til slutt med 19mm kolvbult og problemet er borte..

Yngve skrev:
Sett dit en FZR1000 motor.
Billigere og MYE bedre.

1987 modell FZR 1000 hadde problem med kolvbulten ( 17mm ) men senere kom dem i 18 og til slutt med 19mm kolvbult og problemet er borte..

SÅ seriös trimmning tänkte jag inte göra. Bara mer så att när man har isär allt och byter kolvar så kan man borra upp det hela lite och på så sätt få ut lite mer pluver. Tänkte ändå lämna in och horna cylindern, så då kan dom istället få borra. Men bara om grejerna håller. Vill inte förstöra motorns driftsäkerhet.

En borrning kan möjligen behövas, men inte för volymens utan som ren renovering. Men det måste man ju mäta upp alla loppen o kolvarna för att veta om det behövs.
Likaså är förmodligen ett snyggt ventilsätesjobb värt saken. Du bör säkert gå över toppen iaf.
Är du riktigt ambitiös kanske en komphöjning passar oxå. (Vet inte komp o ventil/kolvspel på den, men spelet kan du mäta innan du lyfter kam o topp). Billigt när grejorna iaf är isär.
/u

porta toppen isf, strunta i att lägga ner pengar på nån slag bigbore på en sån där, som många säger köp en större hoj isf om du känner att du vill vräka ut pengar på trim.
obs nu vet jag inte hur fin din hoj är men i normala fall är det ju ingen dyrgrip.

Silwer skrev:
porta toppen isf, strunta i att lägga ner pengar på nån slag bigbore på en sån där, som många säger köp en större hoj isf om du känner att du vill vräka ut pengar på trim.
obs nu vet jag inte hur fin din hoj är men i normala fall är det ju ingen dyrgrip.

Får bli horing och möjligtvis en portning av toppen då.

Min FZ är absolut ingen dyrgrip. Dock vill jag gärna ha mina hojar, motormässigt, i bra skick. Hatar när saker går sönder pga. undermåtligt underhåll.

Heter det horna eller hona? Jag har alltid sagt hona iaf. :)
Porta toppen är ju alltid bra! + ett avgassystem och förgasajustering borde ju kunna ge en del iaf. Och som sagt höj kompet också, det är kul :)

Hvis du skal kjøpe nye kolvar, porta toppen och skifte shims och pakninger runtom kommer du sikkert ut på samme summan som en beg FZR1000 motor. Med din "modifiserte 750 får du kanskje 90 bakhjulshester mens en frisk FZR1000 motor har over 120......

Hær er en som skal selge en motor for 9000,-
Den er gått 100mil
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?s=&threadid=12367

Prøv å trim din motor for 9000,- og se hva du får.........

Og går den sunder har du ennå en 750 motor å putte tilbake i ramen.

BYTT MOTOR...

:)

Last edited:
Yngve skrev:
Hvis du skal kjøpe nye kolvar, porta toppen och skifte shims och pakninger runtom kommer du sikkert ut på samme summan som en beg FZR1000 motor. Med din "modifiserte 750 får du kanskje 90 bakhjulshester mens en frisk FZR1000 motor har over 120......

Hær er en som skal selge en motor for 9000,-
Den er gått 100mil
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?s=&threadid=12367

Prøv å trim din motor for 9000,- og se hva du får.........

Og går den sunder har du ennå en 750 motor å putte tilbake i ramen.

BYTT MOTOR...

:)

9000... det va ju inte alls dyrt ju...
passar FZR1000 motorn rakt i FZ-chassit?

Ja.
Vet at to stykker som har gjort det.
Alle motorfester passer og avgassystem och, och...

A perfect fit.
Hør nu på en gammel gubbe...:)

Yngve skrev:
Ja.
Vet at to stykker som har gjort det.
Alle motorfester passer og avgassystem och, och...

A perfect fit.
Hør nu på en gammel gubbe...:)

Nu blir jag ju faktiskt lite sugen. :) Det får bli ett vinterprojekt isåfall. :)

edit: så ett helsystem till en FZR1000 borde passa på en FZ750? eller?

Last edited:
nja, det är ju ändå inte säkert att krökarna passa mot topparna, men det vet andra säkert bättre.
Tänk på att den nämnda fzr motorn kan vara ibehov av reperation den med innan du köper.
Är du skitsnål kan du ju hona din o byta ringarna slipa in ventiler och lite småplock, det kanske funkar fint för dig så länge du har kvar hojen åtminstonde.
Det lär inte bli en extremt dyr affär iaf.
Mewn även om fzr rovan är fin så är ju inet 9000 skitpengar på din hoj, vad är de värda? tror inte man får mycket mer heller för att man bytt motorn.

å jag är reggad som 208
finns mycke roligt på den sidan särskilt om man kollar upp medlemarna
har för mej att det går att plocka i
kolvar,cyllar,topp från fzr1000 å få 911cc
tror även växel lådan från 750 passar 1000(5vxl på 1000)
å krökarna till 1000 passar inte 750.

/Mattias

Nån som vet vart man kan få tag i ett sånt här kåpset? :kär

steve2.jpg

Den här va också rätt cool. Med R1-bakdel. :)

matt_p.jpg

Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...