Trimma en Daytona på bästa sätt

St.Anger

Lite bättre än andra
Gick med
4 Sep 2003
Hoj
Honda cbr 954, Triumph Bonneville, Yamaha yzf250, Ural
Nu börjar det bli lite segt att trilla fram på Daytonan så nu måste den upp i varv lite. Men att meka är inte min starka sida. Det är en Daytona 955 -98 och jag skulle uppskatta tips och råd om hur man bäst och effektivast börjar att få upp den i fart. Allt är orginal på den för tillfället... :crash

Byt avgassystem, centrera spjällhuset mot topplocket, ta bort ojämnheter i insugskanalerna och spjällhuset, fila ner axlarna som håller gasspjällen, köp TuneBoy och en bredbandslambdasond och mappa om tändkurvorna så kan du nog få en 10 hästar extra. Plus ett *mycket* häftigare ljud! :crash

Sedan kan du ju alltid byta kamaxlar, köpa turbo etc men då är det ju lite större ingrepp som krävs...

Det enda som är gjort på min hoj hittills är annat avgassystem och ommappning för det systemet. Resten av åtgärderna står på min "todo"-lista. TuneBoy har jag iofs köpt nu. Dessutom har jag köpt ett 2 kuggar större bakdrev som ska på till våren så den blir lite lättare att wheela med.

Kolla in http://www.tuneboy.com.au/

Lycka till! :tummenupp

/Lasse

Selg den og kjøp en R1000/R1/ZX10R

Var försiktig med de gamla motorerna.
Kvaliteten är det lite si och så med.
Min -98 rasade efter bara 3000 mil och det är inte den enda från 97-99 som jag hört om...
Växellådorna är inte heller speciellt starka.
Skall du trimma rekommenderar jag nog att du ser över hela motorns och växellådans kondition samt gör en genomgripande trimning.
Annars räcker slip-on, trimfilter och ommappning.

Hmmmm!?

Tyvärr så har Sweedo rätt,, den är inte riktigt gjord för att "slakt trimma " som en gammal gixxer. Köp en annan hoj e väl bästa tipset. Ja skulle bara köra med system,filter o mappa in den.d räcker väl?
Annars e ju en r1 nästan gratis?
Lycka till :tummenupp

Visst är det vevpartiet som brukar sticka när man vill vässa dem mer än bara slip-on och liknande? Jag tror att det bästa är att byta till en japanare, risken är stor att det kostar mer än det smakar annars.

OLJEKYLD GSXR skrev:
Visst är det vevpartiet som brukar sticka när man vill vässa dem mer än bara slip-on och liknande? Jag tror att det bästa är att byta till en japanare, risken är stor att det kostar mer än det smakar annars.
Judas! Vi skulle ju på äventyr med våra antika hojar! Får väl åka själv till GSXR-1100R :mad:

Hörrdu knutten, jag har faktiskt min Oljedrypare kvar, och självklart ska jag åka till Micke. Kom inte och mopsa nu va :whip

OLJEKYLD GSXR skrev:
Hörrdu knutten, jag har faktiskt min Oljedrypare kvar, och självklart ska jag åka till Micke. Kom inte och mopsa nu va :whip
Jag åker fan inte med en gixxxer-03 :fakta :zpy

Sweedo skrev:
Tanken måste byta eller byggas om.

Jag antar att du vet eftersom du bytt motor, men går det inte att använda den gammla luftboxen med en del modifiering och sätta den på nya motorn? :va

triple skrev:
Jag antar att du vet eftersom du bytt motor, men går det inte att använda den gammla luftboxen med en del modifiering och sätta den på nya motorn? :va
Om man skall få med sig effekten från den nya motorn bör man flytta med insug, luftburk m.m.
Pratade med importören och det är tanken som ställer till problem.
Men problem är till för att lösas...

Såg att TuneBoy nämndes som hastighast här. Vad har ni för possitiva/negativa erfarenheter av den mjukvaran? :va

Den skall tydligen enligt folk på www.tt600.org och www.595.net vara bättre än PowerCommander III.

Jag är småintresserad av att pröva ett av dessa två alternativ. Frågan är vilket. Tuneboy kommer att kosta mindre men man vet inte så mkt om den. PCIII tar verkstan hand om men det kommer att kosta skjorna..... :rolleyes:

Enkelt sagt så kan man säga att Tuneboyen är en kombination av Triumphs eget verktyg (den handhållna "datorn") och PowerCommander.

Jämförelse:
http://www.tuneboy.com.au/Compare/Compare.html

Personligen tycker jag Tuneboy/TuneEdit vinner i alla lägen.
Dessutom så emulerar den en PCIII vid bänk-körning så för dom (dyno operatörerna) så blir det ingen skillnad.

/Magnus

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck