Trial I skogen...

AxeMeister

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2020
Ort
Kalix
Hoj
Suzuki Dr 350-97, KTM 620 supercomp -98
Nu har jag klurat på en grej hela veckan.
Prövade för några år sen en 300cc trial i några minuter och bröt armen och handleden...
Men de var kul ändå...
Jag hade vilja lägga vantarna på en trial och jag funderar på att köra den i skogen.. Lite vikt mkt vrid och på med grovt däck å så ut i myrarna...
Har någon testat en trial på de sättet? Bra/dålig idé?
 
På pappret helt rätt men man står upp, med fotpinnarna långt bak, framåtlutad som en ostbåge. Jag har också brännt runt på en 300cc ungefär. Jag blev lack efter femton minuter av grusväg/Stig gasande
 
Hmm, de där med fotpinnarna hade jag inte tänkt på...
En sadel torde jag kunna meka dit.
Får klura lite mer på de tror jag...
 
O så är vi där igen.. det är förbjudet att köra i terrängen till o med på egen mark när det är nöjes körning.

Markägare blir arga o en del våldsamma. Kör du på en mosse tar det många många år för den att läka igen spåren..

Men du kommer nog inte köra på min mark o då träffar du inte mej i skogen, jag tillhör definitivt dom ilskare.
 
Jag är medveten om vad lagen säger. Jag har ett av militärens skjutfält här som jag har pratat med dom som "har befälet" över fältet om att köra där när dom inte övar. Just för att inte köra sönder privata markägares skog. :tummenupp
 
Jag är medveten om vad lagen säger. Jag har ett av militärens skjutfält här som jag har pratat med dom som "har befälet" över fältet om att köra där när dom inte övar. Just för att inte köra sönder privata markägares skog. :tummenupp

Ja det är ju en annan sak, se bara till att det inte sprids för mycket i allmänna kretsar att det under vissa omständigheter går att köra på skjutbanan.

Militären har stora bekymmer med att folk inte respekterar skyltarna som varnar för skarp ammunition använd..

Till ämnet jag har en gammal montesa trail o den är bra att klättra i berg med men inte på blöt mark. Provade en gång på blöt plöjd mark o man kor fast rätt så enkelt.

Fördelen är ju att dom är lätta att bära en liten bit.
 
Det finns ju mittemellan-hojar också...
Beta Alp
Yamaha Tricker
Montesa 4-ride

...men dom kanske är fför klunsiga?
 
Det finns ju mittemellan-hojar också...
Beta Alp
Yamaha Tricker
Montesa 4-ride

...men dom kanske är fför klunsiga?

Och Gasgas Randonne.

Men om du menar klunsig=tung vet jag väl inte. 4ride väger 86 kilo fulltankad. Fast en riktig trail väger kanske betydligt mindre?
 
Shit va kul. Har cyklat lite cykel trial. Det sköna med det är att man i praktiken kan köra var som helst. Finns inga direkta krav, endast då att det finns ett hinder du vill klara av. Man står mest o nöter på samma ställe tills armar o fötter värker eller man sätter tricket. Det kanske är lite detsamma med moto trial. Inte att man kör sönder massa mark o en massa spår över flera kilometer som man kanske gör med en offroadare förutom just där man övar då. Eller?
 
Last edited:
O så är vi där igen.. det är förbjudet att köra i terrängen till o med på egen mark när det är nöjes körning.

Markägare blir arga o en del våldsamma. Kör du på en mosse tar det många många år för den att läka igen spåren..

Men du kommer nog inte köra på min mark o då träffar du inte mej i skogen, jag tillhör definitivt dom ilskare.

:hihi. https://www.extrakt.se/enduro-bra-for-miljon/
 
Min Sherco 2.9 har ytterst begränsad räckvidd med knappa 3l i tanken. På transportväxelen och grusväg är förbrukningen inget att tala om men det blir tråkigt efter ungefär en minut, speciellt körställningen.
Till gengäld går bränslet åt rätt fort när det hoppas och leks, så det gäller att planera körningen.
 
Googla trial hybrid och leta lite, dom flesta märken har någon form av mellanting som en liten enduro med trialmotor.

Själv köpte jag mig en GASGAS ES Contact som dök upp på blocket, den enda jag vet med elstart som är nästan ett måste för mig pga handikapp. Är inga problem att stå upp några kilometer åt gången på stigar i skogen och det är nästan lite som att köra en downhillcykel vilket jag gjorde en hel del förr innan jag vart med rullstol. Kommer nästan 6mil med min vid blandad körning och drar då ca 0,6l/mil. Har planer på att bygga en större alutank och sadel/bakdel i vintage stuk då jag inte ägnar mig åt avancerad trial utan lugnare äventyr. Tyst och lugnt går dom också och har aldrig mött några sura miner i skogarna eller ens från äldre damer på cykel och gångvägarna. Så är man ute efter något att glida runt och äventyra med i lite lugnare tempo och något som känns lite mer som en cykel än en snabb och aggressiv motocross så kan jag rekommendera det.



Hittade på en Japan som gjort precis det jag tänkte göra med min. http://www.heiwa-mc.jp/show/?id=152

SideQ.jpg

19_03_2018_Heiwa_Motorcycles_Montessa_4ride_Scrambler_Custom_Pipeburn_02.jpg
 
Nyheter
Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

Back
Top