Trial-frågor

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Vad är det för service på en Trial? Jag ser att flera bytt motor på ett eller två år gamla cyklar, slits de mycket och måste man byta prylar ofta?

Vad bör man tänka på när man köper en trial, och vad bör man sikta in sig på att köpa? Om jag nu skulle inhandla en så skulle det vara för att "lek"-köra med, inte tävla, iaf inte närmsta tiden, självklart vill jag kunna träna trial-hinder.

Jag körde en säsong för några år sedan och fick därmed ganska bra insyn till sporten.

Servicen är nästan obefintlig om man bortser från att göra rent luftfilter och byta olja några gånger per säsong. En trialmotor tar ut väldigt lite effekt och är därmed väldigt servicevänlig.

Tror du ska sikta på en -98 eller nyare om du ska få ut maximal körglädje. Jag körde själv en Gasgas 260 -98 som funkade jättebra.

Du ska ha en hoj med skivbromsar fram och bak och gärna hydralkoppling.

Om du vill få kontakt med en som kan allt om trial och är jättetrevlig så hör av dig. Han har svar på allt.

Trial är en grymt bra sport som jag skulle fortsatt med om det hade funnits mer som körde i närheten av mig:tummenupp

Nu vart jag lite intresserad också :) Dom verkar inte speciellt dyra när dom är några år..

Vart kan man hitta beggade, fanns inte många på blocket..
Kan tänka mig att det e kul plus att det e jävligt bra träning!

Här brukar det finnas många hojar ibland, hittade själv min där.

http://www.sherco.se/

Det är en hemsida för märket sherco, men annonser för andra märken finns också.

En schysst trial kan man köpa för 15000kr, men där ligger nog gränsen.

Han som har sidan bor i Hudiksvall och är riktigt bra att göra med. Han säljer sherco men kan även mycket om andra märken. Ring honom om ni behöver expertråd.

4strokeforce skrev:
2600231 Här brukar det finnas många hojar ibland, hittade själv min där.

http://www.sherco.se/

Det är en hemsida för märket sherco, men annonser för andra märken finns också.

En schysst trial kan man köpa för 15000kr, men där ligger nog gränsen.

Han som har sidan bor i Hudiksvall och är riktigt bra att göra med. Han säljer sherco men kan även mycket om andra märken. Ring honom om ni behöver expertråd.
finns der reggade trailar??? vet att de finns med lampor mm. Vore kul att köra i stan "lagligt"

tror inte det finns riktiga "tävlingsmaskiner" som är reggade. dom skulle väga alldeles för mycket med allt som behövs och då försvinner deras viktigaste egenskap.

beta alp är nog den närmaste trialhojen du får köra på vägar och den är grymt mycket klumpigare än en "vanlig" trial.

Jocke W skrev:
2600707 Va i helvete är det där vita som ligger på marken! :confused:
Det kallas snö, det är när regnet fryser (eller aldrig tinar) och faller ner på marken som iskristaller. I stora mängder bildar det ett vitt täcke. Detta sker i de delar av landet som under vintertid har minusgrader.

*Edit, här ser ni hur denna snö kan lägga sig över en crossbana (min, fotad idag!) och försämra framkomligheten till den grad att det inte bedrivs träningar längre.

Bifogat

• IMG_1744 (Large).JPG
    IMG_1744 (Large).JPG
    101.6 KB · Visningar: 171
  • IMG_1772 (Large).JPG
    IMG_1772 (Large).JPG
    93.3 KB · Visningar: 132
Last edited:
Olof Eriksson skrev:
2601003 Det kallas snö, det är när regnet fryser (eller aldrig tinar) och faller ner på marken som iskristaller. I stora mängder bildar det ett vitt täcke. Detta sker i de delar av landet som under vintertid har minusgrader.

*Edit, här ser ni hur denna snö kan lägga sig över en crossbana (min, fotad idag!) och försämra framkomligheten till den grad att det inte bedrivs träningar längre.

Du får ut med hårtorken och smälta snön!

Olof Eriksson skrev:
2601003 *Edit, här ser ni hur denna snö kan lägga sig över en crossbana (min, fotad idag!) och försämra framkomligheten till den grad att det inte bedrivs träningar längre.

Dubbdäck PÅ! :)

Olof Eriksson skrev:
2601003 Det kallas snö, det är när regnet fryser (eller aldrig tinar) och faller ner på marken som iskristaller. I stora mängder bildar det ett vitt täcke. Detta sker i de delar av landet som under vintertid har minusgrader.

DUMMADUMMADUMMA DIG!

Jag vill oxå ha helikopter/flygplan å flyga runt lite på "tomten". Jävla stockholm. Trångt å jävligt. Å dyrt.

Synd att det är här det finns nåt pucko som anställer mig...

Måste lura nån stackare ute i landet att anställa mig så jag oxå kan ha lite yta att leka på.

Suck.

/Lucky9

P.s. om nån undrar e jag lite less idag. På allt. Typ. D.s.

Lucky9 skrev:
2601816 DUMMADUMMADUMMA DIG!

Jag vill oxå ha helikopter/flygplan å flyga runt lite på "tomten". Jävla stockholm. Trångt å jävligt. Å dyrt.

Synd att det är här det finns nåt pucko som anställer mig...

Måste lura nån stackare ute i landet att anställa mig så jag oxå kan ha lite yta att leka på.

Suck.

/Lucky9

P.s. om nån undrar e jag lite less idag. På allt. Typ. D.s.
Haha du får väl ta å flytta upp till norrland. Jag har en villa helt själv som jag skulle haft hyrt in någon i.

Här är en bansträckningsbild (ps skogen breve den enorma traktorn är endurobanan):

Bifogat

• olle_raceway_color.jpg
    olle_raceway_color.jpg
    108 KB · Visningar: 146
Hmmmm... Jag går i tankarna att skaffa en minicross men en beggad trial kanske vore nått.
4T eller 2T? Fördelar och nackdelar?

edit: Hur stor motor bör man ha?

/ Klabbe

Last edited:
4-takt är väldigt nytt inom trial så satsa på 2-takt. Då får du en lättare hoj också. Dagens trialhojar har grymt bra vrid och det fungerar hur bra som helst med 2-takt. Köp en Sherco 2.9 och du kommer bli glad=)

Ja jag kan ju säga så här, trial är nog en av dom biligare motorsporterna.
service = oljebyte och filtertvätt ungefär.
Däck ca 1 per år, drev håller väl ett par år.

skulle jag köpa en trial från ca 92-96 skulle jag satsa på beta, mycket bra kvalitet, ska du ha en hyffsad ny så är ju gasgas något kilolättare men tycker beta står för kvalitet.

väldigt kul sport gäller bara att ha en bana att köra på, men det går även att regga dom.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025