Tre skrivare i nätverket...

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
När man inte uppdaterat sin datorkunskaper sen början 90-talet måste man fråga..:(
Hur gör jag bäst för att får tre olika skrivare (s/v laser, färglaser, bläck) att jobba ihop med våra andra 4-5 datorer? Trådlöst, pga två datorer skall finnas i garage/arbetsrum/källare
Den enda typ av nätverk som finns nu är ADSL-routern som kommer att bli trådlös mot sommaren.
Just nu går allt internet via tråd.
Ska jag ha ett trådlöst internet-nät PLUS ett till för skrivarna?
Isf är det bäst att ha en sep dedicerad dator i ett eget nätverk, (kommunikation till skrivarna via tråd), och sen till den datorn skall övriga datorer kommunicera trådlöst??
Dvs två trådlösa nätverk, ett enbart för Internet (enkelt att fixa) och ett för utskrifter?
Har frågat runt lite och får liksom ..varierande svar.. :hihi

Någon som några goda ideer?

Last edited:
Om du kan koppla in de på en datorn fysiskt, alltså med kabel, så kan du sedan dela ut de från datorn på nätverket och således även trådlöst.
Det blir väl den bästa lösningen, den datorn kommer alltså agera skrivarserver. (så man sätter upp det på företag)

Ett alternativ är ju att sätta en dator som skrivarserver och koppla skrivarna till den som skrivits här ovan.
Det är det som mest liknar hur man oftast gör på företag och det funkar ganska smidigt.
Dock har det nackdelen att du måste ha den datorn igång hela tiden för att utskrifterna ska funka. Kör man med en billig och strömsnål dator så spelar det väl ingen större roll men har man en fullstor strömslukare som drar 100+ watt så får det ju påverkan på elräkningen.

Ett annat alternativ är ju att du köper skrivare som har inbyggt trådlöst nätverk. Det finns finfina både laser och bläckstråle som grejar det. Multifunktion också så att du får scanner och kopiator i ett.
På förra jobbet hade vi en utmärkt Canon multifunktion färglaser på vårat lilla kontor som var trådlöst kopplad till nätet. Kostade såpass lite att jag var lite sugen på att skaffa en hem också.

Sen är det bara att installera klientprogramvaran på dom datorer som du vill ska kunna skriva ut på skrivaren. Håller du dig till ett märke så behöver du bara installera ett program för alla utskrifter.

Ett alternativ är ju att sätta en dator som skrivarserver och koppla skrivarna till den som skrivits här ovan.
Det är det som mest liknar hur man oftast gör på företag och det funkar ganska smidigt.
Dock har det nackdelen att du måste ha den datorn igång hela tiden för att utskrifterna ska funka. Kör man med en billig och strömsnål dator så spelar det väl ingen större roll men har man en fullstor strömslukare som drar 100+ watt så får det ju påverkan på elräkningen.

Ett annat alternativ är ju att du köper skrivare som har inbyggt trådlöst nätverk. Det finns finfina både laser och bläckstråle som grejar det. Multifunktion också så att du får scanner och kopiator i ett.
På förra jobbet hade vi en utmärkt Canon multifunktion färglaser på vårat lilla kontor som var trådlöst kopplad till nätet. Kostade såpass lite att jag var lite sugen på att skaffa en hem också.

Sen är det bara att installera klientprogramvaran på dom datorer som du vill ska kunna skriva ut på skrivaren. Håller du dig till ett märke så behöver du bara installera ett program för alla utskrifter.

Naj naj naaaj... Installera program för att skriva ut = pissprodukt.

Naj naj naaaj... Installera program för att skriva ut = pissprodukt.

Nja. Du behöver nog inte installera programmet bara för att skriva ut. Då räcker det nog med drivrutinen. Men om man har programmet så kan man dessutom scanna och få det direkt i datorn. Egentligen är det bara en servce som körs i bakgrunden på datorn så att den håller kommunikation med skrivaren så den vet vart den ska skicka inscannade dokument.
Men jag har aldrig varit intresserad av att ha en multifunktionsskrivare och sedan inte kunna använda scannern så jag har aldrig provat att skippa programmet och bara köra med drivrutinen.

Visst man kan köpa en stor multifunktionsskrivare för 20 laxar och få det utan program men ska man kunna det i en konsumentprodukt så är det tyvärr oftast så att man inte har inbyggda mailservers i skrivarna.

...men har man en fullstor strömslukare som drar 100+ watt så får det ju påverkan på elräkningen.
Ett annat alternativ är ju att du köper skrivare som har inbyggt trådlöst nätverk.
Skaffa nytt.. nja vill hu hålla nere lagret på olika tbh typ toner etc..
Multifunktionsprylar? Nej tack.
Dessutom är färglaser så bra (Xerox) och billig i drift att den vill jag behålla, den har fö även näteverkingång..
Scanner vill man ha intill datorn, så arbetar iaf JAG vanligen. Inte datorn på bv och scannern på ovanvåningen..
Separat skrivarserver vore kalas, finns det bara nån snål pryl/dator som går som server så..
Ska nog ta och tänka till en gång till - och kanske tänka om.

Och nu..
Är inte det enklaste att till en början koppla upp alla huset datorer i et nätverk och sedan ha en sån här: http://www.tradera.com/hp-jetdirect-175x-skrivarserver-usb-utrop-1kr--auktion_121205_148408098
till varje skrivare (blir förmodligen bara två skrivare. Alla får istället varsin s/v laser)

Last edited:
Lösa skrivarservrar fungerar kanon... IBLAND... Vet inte hur många varianter jag fått gett upp för det strular eller inte är kompatibelt. Både HP och Canon olika varianter.

Skrivarservrarna har varit allt från d-link till netgear till hp osv...

I vissa fall har det fungerat klockrent. Vill du vara säker kolla på de olika tillverkarnas hemsidor om deras printserver stödjer den printer du har.

Det ändå som faktiskt alltid fungerar i alla lägen för mig är att sätta en liten burk som server.
Förslagsvis Ubuntu eller annan linuxdist. Behöver bara starta om 2-3 ggr om året. Går ju köra på en liten begad laptop för en tusing eller så och gömma undan.

Jag har även haft problem med nas lösningar och tröttnat och kör dem hellre på en linuxburk istället. Ni får säga vad ni vill men det är mina erfarenheter.

Dessutom är färglaser så bra (Xerox) och billig i drift att den vill jag behålla, den har fö även näteverkingång..
Scanner vill man ha intill datorn, så arbetar iaf JAG vanligen. Inte datorn på bv och scannern på ovanvåningen..
Separat skrivarserver vore kalas, finns det bara nån snål pryl/dator som går som server så..

Och nu..
Är inte det enklaste att till en början koppla upp alla huset datorer i et nätverk och sedan ha en sån här: http://www.tradera.com/hp-jetdirect-175x-skrivarserver-usb-utrop-1kr--auktion_121205_148408098
till varje skrivare (blir förmodligen bara två skrivare. Alla får istället varsin s/v laser)

Och nu..

Separat skrivarserver är toppen. Det går att plocka ihop riktigt prisvärda och strömsnåla datorer om man väljer ett Mini-ITX kort med en Atom processor eller liknande. Då får man också en central lagring på köpet där man kan dela ut mappar som folk kan spara i.
Det finns också en del NAS-ar som också kan agera skrivarserver.

Vad gäller sådana där små separata skrivarservers så kan dom ofta fungera utmärkt. Men det händer att dom inte funkar alls för att dom inte har stöd för just den skrivaren du kopplar till den eller något annat. Och då kan det vara riktigt struligt att få det att fungera.

Att du vill ha scannern nära datorn förstår jag. Kommer det att stå på olika våningar så är det direkt opraktiskt att ha det så. I alla fall om man scannar ofta.

Det låg två st i mitt tycke schyssta skrivarservrar på Tradyra igår. Jag däckade framför dumburken. Missade allt...
Gick för nån hundring styck!:huvet
Finns det en NAS med printserverfunktion, då j-ar!
Nu ska vi leta.

Svara mig själv..
Beslut har fattats- I dubbelbemärkelse..
Nu blir det ett datornätverk och en NAS. NASen innehåller en printserverfunktion..:banana
Varje dator får egen monokrom laser (3 st) och färglasern hamnar på NASen. 98% av utskriftsbehoven är därmed täckta.
Efte 30 sek funderande kom jag nämligen fram till att behovet av "utskrift på bläckskrivare" var minimalt så den hamnar på en dator och vill man absolut ha en bläckutskrift får man väl masa sig dit och hämta den..

Här på jobbet har jag precis satt upp en WNR3500L router (som en kund skall ha) med Tomto ""shibby" firmware som agerar skrivarserver utöver att ha blivit uppsatt med fyra isolerade sub-nät. Anslut en USB-hub på routerns USB-uttag och anslut sen via TCPIP port 9000 för första skrivaren, port 9001 för andra etc. Funkar finfint. NetOnNet säljer WNR3500L för 519 spänn. Motsvarande funktionalitet kräver (dvs minst 4 separerade portar) t.ex. en ZyXEL USG-200 för 5k8+moms.

Här på jobbet har jag precis satt upp en WNR3500L router (som en kund skall ha) med Tomto ""shibby" firmware som agerar skrivarserver utöver att ha blivit uppsatt med fyra isolerade sub-nät. Anslut en USB-hub på routerns USB-uttag och anslut sen via TCPIP port 9000 för första skrivaren, port 9001 för andra etc. Funkar finfint. NetOnNet säljer WNR3500L för 519 spänn. Motsvarande funktionalitet kräver (dvs minst 4 separerade portar) t.ex. en ZyXEL USG-200 för 5k8+moms.

:tummenupp
Tomato är fina FWs det. :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey