Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Nu är jag rätt novis på batteriladdare - har faktiskt aldrig själv köpt en men har mestadels lånat från brorsan och farsan men nu är det dags att köpa en.
Om man nu har ett batteri med ett visst antal Ah så gäller det bara att köpa en laddare som kan leverera detta. Är det så enkelt? En laddare med högre laddström borde rimligen ladda ett mc batteri fortare? T.ex. 2A vs 4A versionen från Biltema?
Hur kan man välja fel batteriladdare? Är det om laddkapaciteten eller laddströmmen är för hög? Är "tillåten" laddströmmen angiven på batteriet? Har inte kollat.
Att ladda batterier är inte någon magisk vetenskap.
Det enda som krävs är konstant spänning.
Punkt.
Till TS:
Hur kommer du ladda?
Är det fråga om ren underhållsladdning, ja då räcker den billigaste laddare du kan få fatt i under förutsättning att den inte kan lämna högre spänning än 14,4 volt.
Håll den inkopplad någon timma i månaden, klart.
Blybatterier är lätta att underhållsladda.
Håller man bara spänningen (Volt) från laddaren under kontroll så är det i det närmaste omöjligt att överladda (läs: förstöra / överhetta) ett blybatteri vid underhållsladdning!!
Det krävs ingen magi, inga magiska änglafisar, bara KONSTANT spänning.
Jag garanterar dig, du kan ta en 500A 12V laddare, håller den bara 14,4 V så är det OMÖJLIGT för dig att förstöra batteriet vid underhållsladdning!
Ska du däremot ladda "traktionsbatterier", alltså såna som sitter i batteridrivna apparater som sopmaskiner, golfbilar, husvagn etc. då vill du troligen ha en laddare med så hög kapacitet som möjligt för att snabbt kunna fylla på och då är det lite annorlunda men den typen av laddning är förhoppningsvis relativt ovanlig för en hojåkare. Om man inte glömt ljuset på eller så förstås. Vilket vi ju aldrig gör...
Men även i såna lägen är blybatterier i princip självreglerande så länge dom är friska.
Ju närmare fullt batteriet kommer, desto mer stiger den inre resistansen, alltså går strömmen ner.
Men åter itll underhållsladdning:
Även om man trycker på med en laddare som KAN lämna 20A så GÖR den inte det!
Men med risk för att vara tjatig:
Det absolut viktigaste är att laddaren har konstant spänning.
Max 14,4V under laddning.
Punkt.
Hur många Ampere laddaren kan lämna är ointressant så länge batteriet är friskt.
Laddaren har till uppgift att fylla på.
Lite som spolbehållaren på en toalett, där finns en ventil som ser till att det fylls på vatten när det behövs.
Ju närmare fullt, desto mindre flöde.
Precis så reglerar batteriet sig självt.
Ja, kemin i blybatteriet ser till att det sker auto-jäkla-magiskt!
Ju närmare fullt, desto mindre ström (A).
Eller så här:
Liten laddare:
Om du har en liten, liten, liten pump som fyller på spoltanken på din toalett, ja då tar det längre tid men överfullt blir det inte.
STOOOOR laddare:
Om du har hela jämrans vattentornet med sina massiva vattenmängd tillgänglig så blir det inte överfullt för det.
Det här fungerar under förtusättning att TRYCKET från pump / vattentorn inte kan skada ventilen, få den att öppna eller liknande och därigenom överfylla tanken.
När vi pratar laddning motsvaras trycket av spänningen (Volt).
Så länge spänningen inte överstiger 14,4 volt kommer inget skadligt att hända.
Att ladda blybatterier är inte någon magisk vetenskap.
Det enda som krävs är konstant spänning.
Punkt.
Att ladda batterier är inte någon magisk vetenskap.
Det enda som krävs är konstant spänning.
Punkt.
Till TS:
Hur kommer du ladda?
Är det fråga om ren underhållsladdning, ja då räcker den billigaste laddare du kan få fatt i under förutsättning att den inte kan lämna högre spänning än 14,4 volt.
Håll den inkopplad någon timma i månaden, klart.
Punkt.
Så min generator på 140 ampere kommer att döda mitt 60ampere batteri i bilen första gången batteriet är urladdad... Hmm mitt bil batteri är original o är från 2003 o har varit helt dött säkert 30 gånger o det kan jag ändå lätt starta bilen i -18 bly batteri är iprincip omöjliga att döda.
Ni får det att låta som dom är lika känsliga som nyfödda kattungar.
Nja, det är riktigt att laddningsregulatorn på en bil eller MC ger en konstant spänning, på mina hojar ca 14,3 Volt. Vilket innebär att laddningströmmen minskar allt eftersom batteriet laddas eftersom Laddningström=(Laddspänning-Batterispänning)/Batteriets inre resistans.
Däremot fungerar det inte att ansluta en 14,3 eller 14,4 Volts laddare kontinuerligt till batteriet. För då förstörs batteriet. Vilket du antyder med ditt 1timme/månad förslag. Underhållsspänningen (om den är kontinuerligt ansluten till batteriet) ligger omkring 13,7 Volt.
Och varierar mellan batterier. Vilket gör det ännu jobbigare.
Eftersom batterispänningen påverkas några 10-dels Volt av svavelsyrakoncentrationen. Där lägre koncentration ger längre livslängd.
Och högre koncentration/ högre Specific Gravity ger "bättre prestanda".
http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_measure_state_of_charge
Den här laddar med 2A till ca 14,3 Volt,
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/E...tillbehor/Batteriladdare-12-V-2-A-2000031641/
sedan övergår den till underhållsladdning med ca 13,7 Volt.
Kontinuerligt.
Vilket stämmer bra med 2,275Volt/Cell x 6 = 13,65 Volt
på sidan 2
http://news.yuasa.co.uk/wp-content/...tallation-Maintenance-Commissioning-Guide.pdf
Detta gäller vid +20C.
För batterispänningen varierar med temperatur, enkelt 10 grader kallare, 0,1 Volt högre spänning för ett 12Volts blybatteri.
Voltage table for standby use charging en bit ner på sidan.
http://www.powerstream.com/SLA.htm
om de använder blyteknik.Det bästa är att laddaren ger 10% av batteristyrkan. Dvs som ex ett 15Ah batteri laddar man med mest 1,5A. Detta gäller inte bara för MC batterier utan samma regler gäller för alla batterier inkl bilbatterier.
![]() |
Idag inleds nationella potthålsveckan
I år äger Nationella Potthå... |
![]() |
Nationella Potthålsveckan 1-7 maj
Det är återigen dags för Na... |
![]() |
Motorcykelns Dag 3 maj
Den 3 maj är det Motorcykel... |
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel
Foto: Bilprovningen Våre... |
|
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning
Den europeiska branschorgan... |
![]() |
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
En liten påminnelse om året... |
![]() |
2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
Nu är det bara två månader ... |
Nya Indian Pursuit Elite
Screenshot Indian Motorc... |
|
Icons of British Originality
Åtta team från åtta länder ... |
|
![]() |
BMW presenterar R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |