Tre olika batteriladdare - vilken ska man välja?

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Biltema har tre olika och till det yttre väldigt lika laddare. Kostar 249, 349 och 549. Finns det anledning att köpa någon av de två dyrare för oss som inte ska ladda något annat än mc-batteri av vanlig typ?

:confused:
 

Bifogat

  • Skärmklipp 2017-01-21 14.16.14.jpg
    Skärmklipp 2017-01-21 14.16.14.jpg
    134.6 KB · Visningar: 516
Last edited:
If it is for mc, then cheapest does it very good. Big bike battery is about 12-14 Ah, this cheap one manages until 40Ah

Sent from my SM-G900F using Tapatalk
 
Nej det är bara max laddström som skiljer. Ju större batteri desto större laddström är lämpligt. Skall du ladda ett mcbatteri är den minsta och billigaste utmärkt.
 
Nu är jag rätt novis på batteriladdare - har faktiskt aldrig själv köpt en men har mestadels lånat från brorsan och farsan men nu är det dags att köpa en.

Om man nu har ett batteri med ett visst antal Ah så gäller det bara att köpa en laddare som kan leverera detta. Är det så enkelt? En laddare med högre laddström borde rimligen ladda ett mc batteri fortare? T.ex. 2A vs 4A versionen från Biltema?

Hur kan man välja fel batteriladdare? Är det om laddkapaciteten eller laddströmmen är för hög? Är "tillåten" laddströmmen angiven på batteriet? Har inte kollat.
 
Nu är jag rätt novis på batteriladdare - har faktiskt aldrig själv köpt en men har mestadels lånat från brorsan och farsan men nu är det dags att köpa en.

Om man nu har ett batteri med ett visst antal Ah så gäller det bara att köpa en laddare som kan leverera detta. Är det så enkelt? En laddare med högre laddström borde rimligen ladda ett mc batteri fortare? T.ex. 2A vs 4A versionen från Biltema?
Hur kan man välja fel batteriladdare? Är det om laddkapaciteten eller laddströmmen är för hög? Är "tillåten" laddströmmen angiven på batteriet? Har inte kollat.

4A i et 12-14Ah mc batteri är inte så bra, det är "snabbladdning" och kan skada/skadar batteriet.
Dvs, det går fortare, men kan vara skadligt, har du fö så bråttom? "Mina" 0.8 laddar ett mc-batteri över natten, brukar räcka.
Man brukar hålla laddströmmen under "batteriAh/10" dvs på ett 14Ah batteri <1.4A..
Den laddare jag använder mest (2 st från Lidl 199:-) har laddströmmar på 0.8A i mc-läge och +3A i billäge..
(För gnällspikarna här, den ena är fem år gammal den andra snart 2. Båda funkar fortf helt invändningsfritt:tummenupp)......
 
Det bästa är att laddaren ger 10% av batteristyrkan. Dvs som ex ett 15Ah batteri laddar man med mest 1,5A. Detta gäller inte bara för MC batterier utan samma regler gäller för alla batterier inkl bilbatterier.
 
Att ladda batterier är inte någon magisk vetenskap.
Det enda som krävs är konstant spänning.
Punkt.



Till TS:

Hur kommer du ladda?
Är det fråga om ren underhållsladdning, ja då räcker den billigaste laddare du kan få fatt i under förutsättning att den inte kan lämna högre spänning än 14,4 volt.
Håll den inkopplad någon timma i månaden, klart.

Blybatterier är lätta att underhållsladda.
Håller man bara spänningen (Volt) från laddaren under kontroll så är det i det närmaste omöjligt att överladda (läs: förstöra / överhetta) ett blybatteri vid underhållsladdning!!
Det krävs ingen magi, inga magiska änglafisar, bara KONSTANT spänning.

Jag garanterar dig, du kan ta en 500A 12V laddare, håller den bara 14,4 V så är det OMÖJLIGT för dig att förstöra batteriet vid underhållsladdning!



Ska du däremot ladda "traktionsbatterier", alltså såna som sitter i batteridrivna apparater som sopmaskiner, golfbilar, husvagn etc. då vill du troligen ha en laddare med så hög kapacitet som möjligt för att snabbt kunna fylla på och då är det lite annorlunda men den typen av laddning är förhoppningsvis relativt ovanlig för en hojåkare. Om man inte glömt ljuset på eller så förstås. Vilket vi ju aldrig gör... :)
Men även i såna lägen är blybatterier i princip självreglerande så länge dom är friska.
Ju närmare fullt batteriet kommer, desto mer stiger den inre resistansen, alltså går strömmen ner.



Men åter itll underhållsladdning:
Även om man trycker på med en laddare som KAN lämna 20A så GÖR den inte det!


Men med risk för att vara tjatig:
Det absolut viktigaste är att laddaren har konstant spänning.
Max 14,4V under laddning.
Punkt.

Hur många Ampere laddaren kan lämna är ointressant så länge batteriet är friskt.



Laddaren har till uppgift att fylla på.
Lite som spolbehållaren på en toalett, där finns en ventil som ser till att det fylls på vatten när det behövs.
Ju närmare fullt, desto mindre flöde.
Precis så reglerar batteriet sig självt.
Ja, kemin i blybatteriet ser till att det sker auto-jäkla-magiskt!
Ju närmare fullt, desto mindre ström (A).

Eller så här:
Liten laddare:
Om du har en liten, liten, liten pump som fyller på spoltanken på din toalett, ja då tar det längre tid men överfullt blir det inte.

STOOOOR laddare:
Om du har hela jämrans vattentornet med sina massiva vattenmängd tillgänglig så blir det inte överfullt för det.

Det här fungerar under förtusättning att TRYCKET från pump / vattentorn inte kan skada ventilen, få den att öppna eller liknande och därigenom överfylla tanken.
När vi pratar laddning motsvaras trycket av spänningen (Volt).
Så länge spänningen inte överstiger 14,4 volt kommer inget skadligt att hända.


Att ladda blybatterier är inte någon magisk vetenskap.
Det enda som krävs är konstant spänning.
Punkt.
 
Last edited:
Att ladda batterier är inte någon magisk vetenskap.
Det enda som krävs är konstant spänning.
Punkt.



Till TS:

Hur kommer du ladda?
Är det fråga om ren underhållsladdning, ja då räcker den billigaste laddare du kan få fatt i under förutsättning att den inte kan lämna högre spänning än 14,4 volt.
Håll den inkopplad någon timma i månaden, klart.

Blybatterier är lätta att underhållsladda.
Håller man bara spänningen (Volt) från laddaren under kontroll så är det i det närmaste omöjligt att överladda (läs: förstöra / överhetta) ett blybatteri vid underhållsladdning!!
Det krävs ingen magi, inga magiska änglafisar, bara KONSTANT spänning.

Jag garanterar dig, du kan ta en 500A 12V laddare, håller den bara 14,4 V så är det OMÖJLIGT för dig att förstöra batteriet vid underhållsladdning!



Ska du däremot ladda "traktionsbatterier", alltså såna som sitter i batteridrivna apparater som sopmaskiner, golfbilar, husvagn etc. då vill du troligen ha en laddare med så hög kapacitet som möjligt för att snabbt kunna fylla på och då är det lite annorlunda men den typen av laddning är förhoppningsvis relativt ovanlig för en hojåkare. Om man inte glömt ljuset på eller så förstås. Vilket vi ju aldrig gör... :)
Men även i såna lägen är blybatterier i princip självreglerande så länge dom är friska.
Ju närmare fullt batteriet kommer, desto mer stiger den inre resistansen, alltså går strömmen ner.



Men åter itll underhållsladdning:
Även om man trycker på med en laddare som KAN lämna 20A så GÖR den inte det!


Men med risk för att vara tjatig:
Det absolut viktigaste är att laddaren har konstant spänning.
Max 14,4V under laddning.
Punkt.

Hur många Ampere laddaren kan lämna är ointressant så länge batteriet är friskt.



Laddaren har till uppgift att fylla på.
Lite som spolbehållaren på en toalett, där finns en ventil som ser till att det fylls på vatten när det behövs.
Ju närmare fullt, desto mindre flöde.
Precis så reglerar batteriet sig självt.
Ja, kemin i blybatteriet ser till att det sker auto-jäkla-magiskt!
Ju närmare fullt, desto mindre ström (A).

Eller så här:
Liten laddare:
Om du har en liten, liten, liten pump som fyller på spoltanken på din toalett, ja då tar det längre tid men överfullt blir det inte.

STOOOOR laddare:
Om du har hela jämrans vattentornet med sina massiva vattenmängd tillgänglig så blir det inte överfullt för det.

Det här fungerar under förtusättning att TRYCKET från pump / vattentorn inte kan skada ventilen, få den att öppna eller liknande och därigenom överfylla tanken.
När vi pratar laddning motsvaras trycket av spänningen (Volt).
Så länge spänningen inte överstiger 14,4 volt kommer inget skadligt att hända.


Att ladda blybatterier är inte någon magisk vetenskap.
Det enda som krävs är konstant spänning.
Punkt.

Under förutsättning att du har ett i stort sett fullt batteri som du bara skall underhållsladda så är det sant att det viktiga är att laddaren bara håller rätt spänning.

Om du däremot har ett batteri som laddats ur och du skall ladda upp det så kan batteriet skadas om det får för hög ström. Typiskt sett vill man inte gå över 0,1C när man laddar blybatterier.
Dvs ett 10Ah batteri bör helst inte laddas med mer än 1A laddström. Det går att ladda med högre ström men det finns risk för kokning av batterisyran och batteriet kan få försämrad livslängd eller i värsta fall förstöras.

Ett tomt batteri har väldigt låg resistans och det kommer då att ta i stort sett all ström som laddaren kan leverera. Kör man då på med en 8A laddare så kommer batteriet under den första fasen av laddningen att försöka ta emot 8A vilket är alldeles för mycket för batteriet. Det kommer nästan garanterat att skada batteriet. Kör man med en laddare som ger 2A så är risken för skadat batteri mycket mindre.

Däremot har du som sagt rätt i att vid underhållsladdning så spelar laddarens kapacitet vad gäller ström ingen större roll eftersom batteriet under den fasen av laddningen ger så stort motstånd mot strömmen att det bara är spänningen som är intressant.
 
Så min generator på 140 ampere kommer att döda mitt 60ampere batteri i bilen första gången batteriet är urladdad... Hmm mitt bil batteri är original o är från 2003 o har varit helt dött säkert 30 gånger o det kan jag ändå lätt starta bilen i -18 bly batteri är iprincip omöjliga att döda.
Ni får det att låta som dom är lika känsliga som nyfödda kattungar.
 
Att ladda batterier är inte någon magisk vetenskap.
Det enda som krävs är konstant spänning.
Punkt.



Till TS:

Hur kommer du ladda?
Är det fråga om ren underhållsladdning, ja då räcker den billigaste laddare du kan få fatt i under förutsättning att den inte kan lämna högre spänning än 14,4 volt.
Håll den inkopplad någon timma i månaden, klart.


Punkt.

Nja, det är riktigt att laddningsregulatorn på en bil eller MC ger en konstant spänning, på mina hojar ca 14,3 Volt. Vilket innebär att laddningströmmen minskar allt eftersom batteriet laddas eftersom Laddningström=(Laddspänning-Batterispänning)/Batteriets inre resistans.

Däremot fungerar det inte att ansluta en 14,3 eller 14,4 Volts laddare kontinuerligt till batteriet. För då förstörs batteriet. Vilket du antyder med ditt 1timme/månad förslag. Underhållsspänningen (om den är kontinuerligt ansluten till batteriet) ligger omkring 13,7 Volt.
Och varierar mellan batterier. Vilket gör det ännu jobbigare.
Eftersom batterispänningen påverkas några 10-dels Volt av svavelsyrakoncentrationen. Där lägre koncentration ger längre livslängd.
Och högre koncentration/ högre Specific Gravity ger "bättre prestanda".
http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_measure_state_of_charge

Den här laddar med 2A till ca 14,3 Volt,
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/E...tillbehor/Batteriladdare-12-V-2-A-2000031641/
sedan övergår den till underhållsladdning med ca 13,7 Volt.
Kontinuerligt.
Vilket stämmer bra med 2,275Volt/Cell x 6 = 13,65 Volt
på sidan 2
http://news.yuasa.co.uk/wp-content/...tallation-Maintenance-Commissioning-Guide.pdf
Detta gäller vid +20C.
För batterispänningen varierar med temperatur, enkelt 10 grader kallare, 0,1 Volt högre spänning för ett 12Volts blybatteri.

Voltage table for standby use charging en bit ner på sidan.
http://www.powerstream.com/SLA.htm
 
Last edited:
Så min generator på 140 ampere kommer att döda mitt 60ampere batteri i bilen första gången batteriet är urladdad... Hmm mitt bil batteri är original o är från 2003 o har varit helt dött säkert 30 gånger o det kan jag ändå lätt starta bilen i -18 bly batteri är iprincip omöjliga att döda.
Ni får det att låta som dom är lika känsliga som nyfödda kattungar.

Nej. Det kommer du troligen inte att göra.
Bilen är ju försedd med en laddningsregulator som styr laddningen lite.
Dessutom har du en hel del grejor i bilen som drar rätt mycket ström när den är igång. Så det kommer aldrig så mycket ström till batteriet.
Bara tändspolarna i en modern bil kan dra uppåt 25A under gång. Halvljuset drar ytterligare 10A. Styrboxen drar en hel del. Bränslepumpen drar en del ström. Osv.

Men faktum är att om du laddar upp ett tomt batteri genom att köra bilen så är det en rätt våldsam laddning som kommer att förkorta livslängden på batteriet. Detta beror just på att bilen ger väldigt mycket laddström till batteriet under den fasen när batteriet är i stort sett helt tomt.

Dessutom är batterin idag rätt känsliga för urladdning. Ett batteri avsett att ge hög CCA mår väldigt dåligt av att bli helt urladdat. I värsta fall kan du totalt förstöra batteriet på bara några urladdningar. Detta oavsett hur du sedan laddar upp batteriet.

Men då pratar vi om startbatterin.

Fritidsbatterier har en annan konstruktion för att dom skall tåla urladdning bättre men dom kan å andra sidan inte avge lika mycket ström vilket i en bil kan resultera i att det inte klarar av att starta bilen.

Har du lyckats tömma batteriet helt 30 gånger och sedan laddat upp det genom att köra bilen och det överlevt detta så får jag nog gratulera. Långt ifrån alla har sådan tur.
 
Nja, det är riktigt att laddningsregulatorn på en bil eller MC ger en konstant spänning, på mina hojar ca 14,3 Volt. Vilket innebär att laddningströmmen minskar allt eftersom batteriet laddas eftersom Laddningström=(Laddspänning-Batterispänning)/Batteriets inre resistans.

Däremot fungerar det inte att ansluta en 14,3 eller 14,4 Volts laddare kontinuerligt till batteriet. För då förstörs batteriet. Vilket du antyder med ditt 1timme/månad förslag. Underhållsspänningen (om den är kontinuerligt ansluten till batteriet) ligger omkring 13,7 Volt.
Och varierar mellan batterier. Vilket gör det ännu jobbigare.
Eftersom batterispänningen påverkas några 10-dels Volt av svavelsyrakoncentrationen. Där lägre koncentration ger längre livslängd.
Och högre koncentration/ högre Specific Gravity ger "bättre prestanda".
http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_measure_state_of_charge

Den här laddar med 2A till ca 14,3 Volt,
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/E...tillbehor/Batteriladdare-12-V-2-A-2000031641/
sedan övergår den till underhållsladdning med ca 13,7 Volt.
Kontinuerligt.
Vilket stämmer bra med 2,275Volt/Cell x 6 = 13,65 Volt
på sidan 2
http://news.yuasa.co.uk/wp-content/...tallation-Maintenance-Commissioning-Guide.pdf
Detta gäller vid +20C.
För batterispänningen varierar med temperatur, enkelt 10 grader kallare, 0,1 Volt högre spänning för ett 12Volts blybatteri.

Voltage table for standby use charging en bit ner på sidan.
http://www.powerstream.com/SLA.htm


Självklart helt sant.
Men samtidigt är det just den typen av information som leder till att det finns ungefär en zilion frågår om batteriladdare här på sporthoj... :D


Äsch, vafan, som alla andra trådar fastnar det i teknikaliteter. Vilket förvisso är kul men bara gör den genomsnittliga Sporthoj-läsaren nervös.

Så här:
Ska du ladda hojbatteri (blybatteri oavsett kemi) ska du ha en laddare med 1-4A maximal strömstyrka och "automatisk underhållsladdning".
Punkt.

Hur schvårt skarebehövavalixom... :hihi


Visst, det finns laddare dä du ställer in vilken kemi batteriet ha, med temperaturkompensering och givare vid batteriet för optimal spänning osv men vi snackar inte "batteribank med 200.000Ah som ska hålla i 20 år" här, vi snackar om batterier som kostar 300-1000:-, som misshandlas å det grövsta, som sitter i vibrerande miljöer, som lutas och laddas ur, och lämnas urladdade, som hanteras av outbildade klåpare som dessutom har mage att klaga på att batteriet är både FÖR DYRT och håller FÖR KORT TID... :rofl
*rant: OFF*


Sammanfattningen är ändå:
Underhållsladdning under övervakning:
Koppla in en batteriladdare 1 tim per månad.
Övervakning = ägaren finns i närheten och stänger av laddningen efter 1 tim. Ingen större skada sker på så kort tid oavsett om man laddar med 14 eller 16V. Typ.

Underhållsladdning utan övervakning:
Se till att du har en batteriladdare avsedd för underhållsladdning.
Underhållsladdning=ladda med 14,4V tills strömmen är nära 0A, sedan växlar laddaren automatiskt över till 13,6V

Uppladdning av "tomt" batteri:
Liten laddare som klarar ca 1/10 av batterets kapacitet, exempel 18Ah batteri + laddare med max 2A: Ladda i 10-15 timmar, koppla bort, klart.

Stor laddare med kapacitet klart överstigande 1/10 samt oklar status avseende spänning: Ladda endast under övervakning, håll koll på ström och batteriets temperatur.



Vill du, liksom jag, ha lite mer koll, då köper du dig ett justerbart nätaggregat med ställbar strömbegränsning.
Men är troligen för avancerat för de flesta så det kommer jag inte tipsa om... :tungan
 
Det bästa är att laddaren ger 10% av batteristyrkan. Dvs som ex ett 15Ah batteri laddar man med mest 1,5A. Detta gäller inte bara för MC batterier utan samma regler gäller för alla batterier inkl bilbatterier.
om de använder blyteknik.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top