Tre-modd

EN! fråga angående TRE-mod. Det finns att köpa på olika ställen typ:
Bikersneed för 299:- eller
S-Racing för 1499:-

Frågan lyder... är det nån skillnad (det måste det uppenbarligen vara efter som det skiljer 1200 spänn mellan dessa 2)

OBS! enligt snubben på S-Racing så finns det mycket skit som inte funkar som det ska... Någon som har erfarenhet av vad som funkar bra resp. mindre bra?
 
En tremod gör så att din hoj tror att den högsta växeln är i och ställer därför
tänkurvan enligt den växeln.

En tre mod är alltså ett motstånd som kostar 2 kr på elfa och en låda med
kontakter som kostar lite mer.

Att betala 1500 för ett motstånd tycker jag är vansinne.
jag gjorde min egen och har för mig att det var ett 6.8k ohms motstånd man
använde.

bli inte lurad..
det är inte som att det kommer kännas att du har lustgas i cykeln.


http://home.iprimus.com.au/stevebm/ssatret.html
 
Last edited:
Hur mycket skillnad gör en sån här TRE-mod. Funderar om man ska skaffa det eller inte...
 
divez skrev:
En tremod gör så att din hoj tror att den högsta växeln är i och ställer därför
tänkurvan enligt den växeln.

En tre mod är alltså ett motstånd som kostar 2 kr på elfa och en låda med
kontakter som kostar lite mer.

Att betala 1500 för ett motstånd tycker jag är vansinne.
jag gjorde min egen och har för mig att det var ett 6.8k ohms motstånd man
använde.

bli inte lurad..
det är inte som att det kommer kännas att du har lustgas i cykeln.


http://home.iprimus.com.au/stevebm/ssatret.html


Harkel... Lurar inte Tre-mod boxen å tro att den alltid kör på 5:ans växel eftersom där ä tändkurvan å avgasporten fullt öppen + att hastighetsspärren inte går i eftersom den inte vet att du har 6:an i :7peta

PS! Skaffa en switchad för hojen kan gå illa när den e kall..
 
Last edited:
newbee skrev:
Harkel... Lurar inte Tre-mod boxen å tro att den alltid kör på 5:ans växel eftersom där ä tändkurvan å avgasporten fullt öppen + att hastighetsspärren inte går i eftersom den inte vet att du har 6:an i :7peta

PS! Skaffa en switchad för hojen kan gå illa när den e kall..

Det gäller endast för busan och GSXR1000 där den har inbyggd hastighetsspärr
på 6ans växel vilket de andra modellerna inte har.
Avgasporten/kammen kan aldrig ändra läge pga en tre mod.. om du inte ställer om den manuellt.
det som händer är att tändkurvan ändras. ingenting annat.

jag gjorde mig en switchad dock utan transistor så neutrallampan slocknar
när man har den igång, men det känns som det kvittar faktiskt.
 
Last edited:
är det nån som har bänkat hojen efter tre-mod? jag tycker efter att ha provat flera hojar, att det känns som något som varkengör till eller från
 
Jag hade en TRE-mod på min 2001 600:a. Den gör INGEN skillnad ALLS.

För en 1000 kan det kanske vara lönt för att slippa toppfartsspärren :rolleyes: men annars är det mest båg.

Man har provat att bänka men inte sett någon positiv förändring alls, snarar tvärt om. Man säger att gassvaret blir bättre, men hur dåligt gassvar har en GSX-R egentligen...

Lägg pengarna på en PCIII:a i stället.
 
GSXR1000 blir rappare på gasen på 1-3 vxl.

Ericsson skrev:
Jag hade en TRE-mod på min 2001 600:a. Den gör INGEN skillnad ALLS.

För en 1000 kan det kanske vara lönt för att slippa toppfartsspärren :rolleyes: men annars är det mest båg.

Man har provat att bänka men inte sett någon positiv förändring alls, snarar tvärt om. Man säger att gassvaret blir bättre, men hur dåligt gassvar har en GSX-R egentligen...

Lägg pengarna på en PCIII:a i stället.
 
jimmy w skrev:
Vart kan jag köpa en tre-modd till min gsxr750-99:a?
Här i Sverige!
Jag köpte en "modifierad" tre av s-racing 645:- har jag för mig att den kostade..Den är automatiskt urkopplad när friläget är i så att hojen inte ska bli svårstartad när den är kall...och jo jag tycker mig märka skillnad till det bättre på 1-3 ans växel!! Den käns kvickare på gasen på nåt vis... första gången jag körde med den på var efter vinter dvalan och jag kände ingen JAHOO skillnad men när jag provade att ta bort den igen så märktes det direkt att hojen blev segare !! :tummenupp för tremodden på min hoj...resultatet blir säkert olika från hoj till hoj....men prova vettja....
 
Last edited:
Superbike Roger skrev:
GSXR1000 blir rappare på gasen på 1-3 vxl.
Köpte en tre-mod till min 1000 -01. Det där med toppfartspärren är jävla skitprat eller så är det fel på min båge. Innan jag monterade tre-mod så drog hojen upp till 12100 varv/min och mätaren visade 299 km/h. Efter montering så visade den också 12100 varv/min och visade 299 km/h och där var det stopp. Någon sa att den skulle orka dra upp till 12800 varv/min där varvtalsstoppet går i men det är ju helt omöjligt men det fattade man ju innan. På min gjorde det varken från eller till...
 
tänk på att man mer eller mindre sätter "luffarturbon" ur funktion om man låser den på tex 5:ans växel. kompensationen för övertrycket är inte genom en givare i luftboxen utan bara en lite fetare blandning på högsta växeln (några procent tror jag). Köp powercommander och bänka tror jag ger mest för pengarna. :)
 
Mätaren kommer aldrig att visa mer än 299 men hojen kan varva till varvstoppen på 6an(om den orkar med orginal effekt samt beror på hur mycket föraren väger).




MangeH skrev:
Köpte en tre-mod till min 1000 -01. Det där med toppfartspärren är jävla skitprat eller så är det fel på min båge. Innan jag monterade tre-mod så drog hojen upp till 12100 varv/min och mätaren visade 299 km/h. Efter montering så visade den också 12100 varv/min och visade 299 km/h och där var det stopp. Någon sa att den skulle orka dra upp till 12800 varv/min där varvtalsstoppet går i men det är ju helt omöjligt men det fattade man ju innan. På min gjorde det varken från eller till...
 
1LiterDuckEater skrev:
tänk på att man mer eller mindre sätter "luffarturbon" ur funktion om man låser den på tex 5:ans växel. kompensationen för övertrycket är inte genom en givare i luftboxen utan bara en lite fetare blandning på högsta växeln (några procent tror jag). Köp powercommander och bänka tror jag ger mest för pengarna. :)

Nope, kompensationen för övertrycket styrs av signalen från hastighetssensorn.
TREn har inte med sprutet att göra. TREn tar bort förskjutningen på tändningen, dvs med modden så är kurvan som den ska vara, orörd.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top