Hade jag fått bestämma så hade jag kört utan blinkers, men eftersom farbror blå säkerligen inte tycker om den idén så blir jag väl så illa tvungen att skruva dit något som blinkar.
Fick tag på blinkers från staterna och byggde fästen idag och monterade på min bobber. Började med att koppla in bak och fick höger att lysa (läs: lysa inte blinka) när jag tryckte blinkersknappen åt höger. Likadant med vänstra. Bra, tänkte jag, då har vi ju iaf ström. Allt som behöver fixas är reläet.
MEN! Så ska jag börja koppla in skiten fram på hojen och då upptäcker jag att jag helt plötsligt har tre kablar till varje blinkers. Bak sitter den en positiv som sköter blinkandet/strömmen och en gemensam grund till båda två. Fram har jag en gemensam grund och två ytterligare kablar till barje blinkers. Rotade fram de gamla blinkersen och kollade, mycket riktigt går det tre mystiska kablar till varje. Får det inte att lysa eller blinka alls fram på hojen.
Nu har jag ju inte lagt ner så mycket tid på detta och hittar säkert någon lösning nästa garagerunda, men jag tänkte ändå att jag kunde fråga om någon vet varför man har tre kablar till en blinkers? Minus, plus och vadå?
Vi snackar Honda CB650 -80.
Fick tag på blinkers från staterna och byggde fästen idag och monterade på min bobber. Började med att koppla in bak och fick höger att lysa (läs: lysa inte blinka) när jag tryckte blinkersknappen åt höger. Likadant med vänstra. Bra, tänkte jag, då har vi ju iaf ström. Allt som behöver fixas är reläet.
MEN! Så ska jag börja koppla in skiten fram på hojen och då upptäcker jag att jag helt plötsligt har tre kablar till varje blinkers. Bak sitter den en positiv som sköter blinkandet/strömmen och en gemensam grund till båda två. Fram har jag en gemensam grund och två ytterligare kablar till barje blinkers. Rotade fram de gamla blinkersen och kollade, mycket riktigt går det tre mystiska kablar till varje. Får det inte att lysa eller blinka alls fram på hojen.
Nu har jag ju inte lagt ner så mycket tid på detta och hittar säkert någon lösning nästa garagerunda, men jag tänkte ändå att jag kunde fråga om någon vet varför man har tre kablar till en blinkers? Minus, plus och vadå?
Vi snackar Honda CB650 -80.
) eller ett modernt, lastoberoende blinkrelä.