Tre kablar till en blinkers

Daphi

Tjusig
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Ja
Hoj
Chief Drifter
Hade jag fått bestämma så hade jag kört utan blinkers, men eftersom farbror blå säkerligen inte tycker om den idén så blir jag väl så illa tvungen att skruva dit något som blinkar.

Fick tag på blinkers från staterna och byggde fästen idag och monterade på min bobber. Började med att koppla in bak och fick höger att lysa (läs: lysa inte blinka) när jag tryckte blinkersknappen åt höger. Likadant med vänstra. Bra, tänkte jag, då har vi ju iaf ström. Allt som behöver fixas är reläet.

MEN! Så ska jag börja koppla in skiten fram på hojen och då upptäcker jag att jag helt plötsligt har tre kablar till varje blinkers. Bak sitter den en positiv som sköter blinkandet/strömmen och en gemensam grund till båda två. Fram har jag en gemensam grund och två ytterligare kablar till barje blinkers. Rotade fram de gamla blinkersen och kollade, mycket riktigt går det tre mystiska kablar till varje. Får det inte att lysa eller blinka alls fram på hojen.

Nu har jag ju inte lagt ner så mycket tid på detta och hittar säkert någon lösning nästa garagerunda, men jag tänkte ändå att jag kunde fråga om någon vet varför man har tre kablar till en blinkers? Minus, plus och vadå?

Vi snackar Honda CB650 -80.
 
har dom inte positions ljus i blinkersen i usa???. därav 3 kablar till varje. en jord och en plus för pos ljus och en för blinken.
 
Den har possition i blinkersen fram, en av trådarna orange,blå? är blinkers.

Honda-CB65079-electrical-wiring-diagram.jpg
 
Last edited:
Fixade blinkersen idag, var inga större problem efter lite kliande i huvudet. Aldrig lätt att förstå sig på elen på en 30 år gammal hoj där folk uppenbarligen varit på och pillat.

Nu lyser de dock bara, vilket givetvis för tankarna till reläet. Funkade bra innan jag rev hojen, men nu lyser de bara som sagt. Sitter nya blinkers på hojen, men motstånd och liknande bör inte skilja mycket eftersom jag inte satt LED-blinkers på den.

Kan ett relä bara ge upp eller bör jag felsöka något mer?
 
Jag har tre kablar till mina blinkers, och det är för att de används som positionslampor i vissa länder. Lösningen på min hoj är att koppla ur den sladd som ger kräm till positionslampan. Dvs jag har bara 2 av 3 sladdar ikopplade, då funkar det.
 
Jag har tre kablar till mina blinkers, och det är för att de används som positionslampor i vissa länder. Lösningen på min hoj är att koppla ur den sladd som ger kräm till positionslampan. Dvs jag har bara 2 av 3 sladdar ikopplade, då funkar det.

Som sagt, det problemet är redan löst. Gjorde precis så. Problemet nu är att de inte blinkar, bara lyser när jag "aktiverar blinkers".
 
Som sagt, det problemet är redan löst. Gjorde precis så. Problemet nu är att de inte blinkar, bara lyser när jag "aktiverar blinkers".

Sorry, då måste jag ha läst fel. Är du säker på att det är de två rätta kablarna du kopplat in? Om du kopplar i bara en enda blinkers, funkar det då?
 
Sorry, då måste jag ha läst fel. Är du säker på att det är de två rätta kablarna du kopplat in? Om du kopplar i bara en enda blinkers, funkar det då?

Lugnt, har redan testat skifta kablar men är säker på att allt är som det ska sitta. Finns ingen annan vettig lösning på koppling.
 
Som sagt, det problemet är redan löst. Gjorde precis så. Problemet nu är att de inte blinkar, bara lyser när jag "aktiverar blinkers".

Moderna blinkreläer blinkar fortare om det går för lite ström genom, men om hojen är från 1980 så sitter det nog ett gammalt bimetall-relä. Då lyser det om det går för lite ström, jag föreslår att du kollar hur många watt det står på glödlamporna, normalt är 21 watt, det var det nog 1980 också. Eftermarknadsblinkers kan ha svagare lampor, 15 w kanske räcker för att de ska bli fel. Då föreslår jag starkare lampor (risk för att något smälter:yoparty) eller ett modernt, lastoberoende blinkrelä.
 
Och som någon nämde, har du båda paren inkopplade?
Oftast om en lampa faller ifrån så blinkar det andra paret med dubbla frekvensen, men det kan ju tänkas att konstant sken också kan bli en konsekvens.
 
På RDn är det klent i batteriet när det bara lyser,blinkar nyladdat.

Är det laddat?

Henrik
 
Bra svar allihop!

Yes, båda blinkersparen är inkopplade. Tänkte på det till en början också. Har inte kollat Watt-talet på de nya lamporna, så det ska jag helt klart kolla. Men först provar jag med att ladda upp batteriet helt enligt ovanstående inlägg. Det är ju faktiskt lite halvtrött nu efter några månaders vinter.
 
då provar man att lägga samman båda possition och blinklampan till blinkmatningen

På så sätt får man några fler watt och kanske får relät att blinka
 
*/ ?>
Nyheter
Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Back
Top