Trasigt visir

NoLimit

Följ mig och bli tvåa
Gick med
19 Jan 2005
Hoj
Suzuki 1127 R
Under hösten lånade jag en gammal Shoei-hjälm av en kompis. Under de sista dagarna med moppen så gav naturligtvis visiret upp och gick sönder precis vid ena fästet. :gnissla Var inne i en mc-butik, men killen bakom disken sa att den här hjälmen inte längre går att få tag på. Han föreslog däremot, hör och häpna, att jag borde köpa en ny hjälm istället. Detta är inte aktuellt, dels för att hjälmen fortfarande funkar bra, och dels för att jag såklart vill lämna tillbaka samma hjälm jag lånade.

Några smarta idéer på hur jag ska göra för att kunna lämna tillbaka en fullt fungerande hjälm innan säsongen drar igång? Någon risk att det funkar med superlim? Eller hur ska man få tag på ett visir till en hjälm som inte längre säljs? :va

NoLimit skrev:
Under hösten lånade jag en gammal Shoei-hjälm av en kompis. Under de sista dagarna med moppen så gav naturligtvis visiret upp och gick sönder precis vid ena fästet. :gnissla Var inne i en mc-butik, men killen bakom disken sa att den här hjälmen inte längre går att få tag på. Han föreslog däremot, hör och häpna, att jag borde köpa en ny hjälm istället. Detta är inte aktuellt, dels för att hjälmen fortfarande funkar bra, och dels för att jag såklart vill lämna tillbaka samma hjälm jag lånade.

Några smarta idéer på hur jag ska göra för att kunna lämna tillbaka en fullt fungerande hjälm innan säsongen drar igång? Någon risk att det funkar med superlim? Eller hur ska man få tag på ett visir till en hjälm som inte längre säljs? :va

You break it, you buy it.

NoLimit skrev:

Vilken Shoei är det?

I värsta fall hade jag köpt ny hjälm till honom. Är man så slarvig så kostar det!

Jag har ett gammalt tjohej visir som du kan få om du pyntar frakten, vilken modell är det?

sweborn skrev:
You break it, you buy it.

Jovisst, men det känns ju lite jobbigt att köpa en ny hjälm bara för att en plastbit har gått sönder, hjälmmen i sig är det ju inge större fel på.

Står inget nummer eller liknande varken på eller i hjälmen vad jag kan se, förutom en lapp: E6 027651-3802155, antar att det är något annat....
Annars en "signatur" i nacken, vet inte om det är själva modellen som heter så..... se bilder

Bifogat

• DSC05180.jpg
    DSC05180.jpg
    104.1 KB · Visningar: 69
  • DSC05184.jpg
    DSC05184.jpg
    98.7 KB · Visningar: 134
Mavve skrev:
I värsta fall hade jag köpt ny hjälm till honom. Är man så slarvig så kostar det!

jajaja, tjöta! :tungan Om vi säger så här: jag hade bara oturen att använda hjälmen just den dagen som visiret hade bestämt sig för att ge upp. Den gick alltså sönder pga att den var sliten och använd helt enkelt.

I värsta fall kanske modellnr står under ett fult klistemärke eller nåt..... förstår ju om det underlättar när man vet exakt vilken modell det är

NoLimit skrev:
Jovisst, men det känns ju lite jobbigt att köpa en ny hjälm bara för att en plastbit har gått sönder, hjälmmen i sig är det ju inge större fel på.

Står inget nummer eller liknande varken på eller i hjälmen vad jag kan se, förutom en lapp: E6 027651-3802155, antar att det är något annat....
Annars en "signatur" i nacken, vet inte om det är själva modellen som heter så..... se bilder
Jag ska leta reda på min gamla hjälm, iof är visiret inte tonat.

NoLimit skrev:

Passar inte ett RF200 visir?
I så fall hittar du ett här www.touring.se/
Ta en bild på den sidan som är hel så kanske jag säkert kan säga om det är det.

NoLimit skrev:
jajaja, tjöta! :tungan Om vi säger så här: jag hade bara oturen att använda hjälmen just den dagen som visiret hade bestämt sig för att ge upp. Den gick alltså sönder pga att den var sliten och använd helt enkelt.

I värsta fall kanske modellnr står under ett fult klistemärke eller nåt..... förstår ju om det underlättar när man vet exakt vilken modell det är

Okej, jag hade oturen en dag att köra polarens hoj som ville in i en mur - MED HONOM BAKPÅ! :tungan

Det verkar ju lösa sig :)

Förresten: Hjälmar är en färskvara så att den paja innebär kanske att det är dags att ge den till soptippen?

Mavve skrev:
Förresten: Hjälmar är en färskvara så att den paja innebär kanske att det är dags att ge den till soptippen?

Jo, jag vet. Hade det varit min egna hjälm hade jag köpt en ny idag. Men det är ju lite jobbigt att lämna tillbaka hjälmen och säga: "Du, visiret på din hjälm gav upp så du får nog köpa en ny hjälm". Alternativet är att jag själv pröjsar en ny hjälm till honom, vilket inte känns som det mest riktiga heller, eftersom han har slitit på hjälmen i flera år, varpå jag använder den ett antal gånger under hösten och har oturen att visiret ger upp. Vad bilderna inte visar är tex att den sidan där visiret spruckit, har tidigare lagats, en kort bult har fått tjänstgöra som infästning.... :rolleyes:

Dilemma alltså. Vill ju inte lämna tillbaka en hjälm som inte går att använda. Inte heller köpa en helt ny hjälm åt honom. Vill helst kunna fixa visiret på något sätt och lämna tillbaka i samma skick jag lånade den.

NoLimit skrev:

ähh. ring till duells och snacka med dom. som grosister borde dom ju veta om det finns något att få tag på. dom kanske har något liggande.

köp en ny hjälm, den där e troligen inte värd lika mycket som ett nytt visir till den... även i säkerhetssynpunkt!

Besserwisser skrev:
Jag köpte både visir och nya skruvar på LELLES förra året så dom kan också ha lite delar.
http://www.lellesmc.se/lelles/

Efter lite letande verkar det som om hjälmen är av modell RF200. I så fall finns det även visir att köpa. Får fundera lite på hur jag ska göra..... bästa är ju såklart om han jag lånat hjälmen av också fattar att en ny hjälm inte är helt fel.

Tack för hjälpen så långt i alla fall! :Bugar

NoLimit skrev:

Skitsnack
Det finns massor med visir till den här modellen. GRV heter den. inte RF200. Men det är samma visir... Visiret ska vara märkt C10 Jag har en precis likadan hjälm som ligger som prydnad.
Wayne Gardner replika. "Köpte" ett nytt visir till den förra året, för tjejen lånade den och ville ha ett mörkt.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti