Trasigt bulthål till oljefilterlocket på Superduke

kljozk

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Pajala
Hoj
2007, KTM, Superduke
Nu har jag lyckats med nått väldigt jobbigt.
Jag lyckades först dra av bulten (M5*16) till locket på oljefitret på min 2007 Superduke.
Sen när jag skulle borra ut resten av bulten som var kvar i hålet lyckadess jag borra snett och det gick hål i godset och jag fick inte ut bulten. Så jag fortsatte borra i frustration utan ett vettigt resultat.
Nu behöver jag er hjälp!!
Vad ska jag göra?
Kan jag sätta en gängtapp i hålet och fylla igen med kemiskmetall??
Eller kanske fylla igen hålet helt och låta det färda se gänga nya gänger?

Snälla hjälp mig!
Sommar har just kommit upp till oss!
 
Ta en bild, så ska vi se vad som går att göra


I
 
Det är som en reva som är en mm bred och kanske två tre mm lång, mot utsidan av skruvålet, alltså inte in mot oljefiltret.
 
Låter som att det går att fixa med insatsgänga

M
 
Måste väll försöka få tag i en svetsare då. Om ingen har nått annat förslag.
 
Satt och läste just om JB weld och tror jag ska göra ett försök med de först.
 
Testa vet jag. Nu är ju inte detta samma men jag drog loss dom små muttrarna på min baklampa som satt plastade bara. Fyllde med JB weld och väntade ett dygn sen borrade jag o gängade satte sen i en insatsgänga och det funkade iaf. Sen har jag även lagt JB weld i en spricka inuti en motor på en lagerbana men inte monterat ihop det än men det känns bra. Är ju värt att testa. Tror det kostar 159 kr från JB welds hemsida och tog ett par dagar så låg det i postlådan fraktfritt. Ska ju vara oljebeständigt också. Sen ska man väl inte dra dom skruven hårdare än 6nm eller är det 10nm tro? Helicoil tål ju det iaf och det ska även JB weld palla. Värt ett försök iaf, tycker jag
 
Dock när du borrar sen se till att det finns ett stopp så inte gängan gängat ur sig. Är ju bara att borra lite längre än insatsgängan är.
 
Finns ju även alutite som du varmlöder på. Det blir kanonhårt det. Tyckte dock att det var svårhanterat..
 
betsällde hem en tub JB weld, kommer väll under veckan. Ska göra ett försök. Kan skriva här vad resultatet blev.
 
-alltså om jag kan nu "läsa rätt" bilden, den enda rätta som ger ett bra resultat är TIG-påfyllning (svetsa ihop allt) + nytt hål i rätt ställe + ny gänga (helst stålgänga dvs Heli-coil eller Biltemas "helicoil" från början).
Det saknas så mycket material att löda alu med JB/"lumiweld"-liknande tror jag inte riktigt på, även om det är med en stålgänga/insats: då man spänner, blir det rätt stora radiala krafter som försöker "öppna såret". I värsta fall lossnar och släpper det då du lyckats köra presis halva vägen 5 mil till närmaste byn (utlämningstället) och befinner dig just där då ensam, utan andra trafikanter eller mobiltäckning.. :lol

Men-men: OM det finns material bakom det trasiga gängan kan du väl borra ett 4mm (snarare 4.2mm) hål i rätta stället, och försöka göra M5 gänga som fungerar tillsammans med längre skruv, t.ex M5x25? Eller t.om 5mm hål och fixa en lös mutter på baksidan, manuellt vid monteringen?
Börja borrningen på *presis* rätt ställe med en liten bort (t.ex med bara 3mm).
Bäst om du monterar locket med den andra skruvet och tillverkar/använder ett litet jig '5.5'/3 mm rörbit som man kan försiktigt borra genom, i det rätta stället. Hoppas du förstår vad jag menar.

Det är inget stort problem om hålet+den nya längre gängan går till vevhuset, det går att göra tätt med Loctite eller packningslim (t.ex Hylomar). Värre om hålet skulle gå till en vattenkanal (iom man vill inte tappa vatten vid filterbyte).

(jag känner inte KTM, kanske detta är ren omöjlighet iom det snurrar någon "vevaxel-limpa" just där var befintliga hålet tar slut och det bara går inte)
-Med en sådan här halv-bra lösning skulle du kanske klara över säsongen till riktiga lösningen med TIG?
 
Nåt att tänka på är ju att du ska ha av locket fler ggr. så kanske ide att göra det ordentligt... helicoil kan ju följa med upp nästa gång..

svetsa med TIG och sen plana till tätytan ...

skruva dit locket på den hela gängsidan och därefter borrar du med locket som jigg för att få gänghålet rätt....

Med vänlig hälsning
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top