Trasiga gängor där oljepluggen sitter under motorn, vad göra?

krutow

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
Örebro
Hoj
2001 Suzuki GSX 750 R
Skuven är hel men den vill ej längre fästa, (har ny packning i koppar enl spec) olja läcker...
GSXR 750 -01

Blev misstänksam när jag såg gängflisor komma ut vid oljebytet, hoppades att det var skruven, men nej, det var gängan i motorn..

Vad göra, helicoil? Vet någon vilken dimension det ska vara?

Otroligt tråkigt, förra ägaren måste ha dragit den för hårt.

Vore glad för bra förslag

Mvh Krutow
 
Biltemakittet borde fungera alldeles utmärkt, var bara försiktig när du får in spån i motorn vid gängning.
då materialet är aluminium får du inte ut det med magnet, skölj med olja i påfyllningshålet.

Känner du någon med en svarv så kan du gå upp en dimension.
jag har gjort en konisk med något större diameter till en av mina bilar en gång i tiden.
 
Gängtejp och tjockare packning, inte koppar utan något mjukare.
 
jag har testat det där biltema kittet (på en fyrhjuling men de har ju ingen betydelse). Det gjorde tricket vilket jag var tacksam för! och gör som tidigare talare att du "sköljer ur" motorn med olja tills du känner dig säker på att inga fliser faktiskt rört sig upp i motorn från hålet.
Lycka till
 
Tack för alla tips
Lutar åt att lämna in för att göra Helicoil ändå
Better safe than sorry....
 
Ska du lämna in tråget måste troligen motorn ur ramen, dvs "lite" mer jobb än att fixa det själv.

Lämndade in en tidigare hoj (zzr600) för omgängning av oljehål ink ny oljeplug och byte av olja och det slutade på under tusenlappen, kan knappast ingått urplocking av motorn i den summan.
 
Lämndade in en tidigare hoj (zzr600) för omgängning av oljehål ink ny oljeplug och byte av olja och det slutade på under tusenlappen, kan knappast ingått urplocking av motorn i den summan.
Det beror nog mycket på var man lämnar in och hur hojen ser ut. På vissa gixxrar måste man ta ur motorn ur ramen för att kunna få loss tråget, och många firmor vill nog inte skruva med något det droppar olja om. Bara att få iväg hojen till en firma utan motorolja kan ju vara ett projekt också...
 
Jag brukar sätta upp motorn så att jag kan jobba underifrån så att man har tyngdkraften på sin sida med att få bort spånen vid såna där jobb. Fett på gängtappen hjälper ju också till.
I en 2t-motor och några enstaka 4t med separat olja för växellådan har man ju fördelen att aluminium är så mycket mjukare än kugghjul och kullager.
4t-motorer med glidlager känns ju dock mindre tryggt att göra jobbet utan att dela motorn.

Man får väl göra en riskbedömning med avseende på motorns värde och den extra tid det går åt för att dela motor. Gamla maskiner vill man ju ofta inte kosta på så mycket.
 
Efter att man gängat borde kunna torka rent på insidan runt hålet med en piprensare (finns det sådana nu för tiden?) som man böjt toppen 90° på.
 
Till Aryey

Hej
Köpte det du föreslog, många verkar tycka det funkat

Vilken av insatserna använde du? 19mm? Vet ej hur lång gänggången är, vet du?
Vill ju ej göra för lång så den sticker upp i tråget, då får man ej ur oljan..

Gissar jag rätt om jag tror du använde den längsta 19mm ?
Mvh Krutow
 
Om dom inte har bytt storlek så funkade biltemas gängsats för tändstift utmärkt på min K6.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...parationssats-for-tandstiftsganga-2000016884/

Hej
Köpte det du föreslog, många verkar tycka det funkat

Vilken av insatserna använde du? 19mm? Vet ej hur lång gänggången är, vet du?
Vill ju ej göra för lång så den sticker upp i tråget, då får man ej ur oljan..

Gissar jag rätt om jag tror du använde den längsta 19mm ?
Mvh Krutow
 
Av ren nyfikenhet, varför ställer du en fråga om alternativa metoder när du ändå har bestämt för Helicoil? Ska du lämna in tråget måste troligen motorn ur ramen, dvs "lite" mer jobb än att fixa det själv.

Jag har ej bestämt mig ännu, bara rädd att något ska bli för svårt att rädda...
Jag är rädd om hojen, lagt mycket pengar på den...

Så alla förslag är välkomna :)
 
Jag hade en 750:a -00:a och jag tänkte att det måste gå att få av tråget utan att ta ur motorn, men kunde inte säga med säkerhet. Men jag vet ju hur det ser ut när man har motorn ute och den är ju bara skruvad underifrån.

Men jag kollade upp det och mycket riktigt så verkar det gå om man lossar kylaren och tar bort grenröret.

http://www.gixxer.com/forums/18-01-...ipped-oil-drain-plug-oil-pan-replacement.html

Jag helicoilade om pluggen på Falcon, avsevärt enklare med torrsump. :hihi
 
Efter att man gängat borde kunna torka rent på insidan runt hålet med en piprensare (finns det sådana nu för tiden?) som man böjt toppen 90° på.
Möjligen som alternativ när du sköljt ur den för att kontrollera hur bra du lyckats, annars riskerar du att putta in spån.
 
Jag har också fixat en fyrhjuling med biltemas kit, funkar kanonbra och var både tätt och dom nya gängorna höll hela min tid ca 1 år till och säkert 7-8 oljebyten åtminstonde :tummenupp
Mina gängor följde också med ut första bytet jag gjorde.. man blir super imponerad! :huvet
 
Gjorde tändstift grejen, gängning gick bra, ingen läckage vid kall motor
Dock när motorn blir varm lägger sig lite olja på bulthuvudet, ej så det droppar men ändå..:(

Jag tror att de kopparbrickor jag har är för tunna, köpte på mekonomen, de är ej speciellt gjorda för oljeplugg..

Måste försöka få tag i aluminium M14 bricka som är tjock, vet någon var man kan hitta en sådan?

Ska ju vara aluminium enl. spec. Har även beställt en ny original oljeplugg tror ni det kan medfölja packning i den?

Tacksam för svar
Detta börjar bli frustrerande....

Säsongen är ju snart slut och vill ej få olja på bakhjulet.....
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top