Trasig laddningsregulator?

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Hej hopp..

Jag har haft problem med min motorcykel. Råkade kortsluta två kablar varpå jag blåste huvudsäkringen (den sitter vid startreläet), jag uppmärksammade dessutom en fin strimma rök från laddningsregulatorn. :skrämd

Häromdan när jag var ute och körde så fick jag inte igång hojen efter en kort paus, startmotorn orkade inte och jag fick springa igång maskinen, jag kunde köra ett par kilometer men sedan så dog den så fort den kom ner på tomgång.

Jag har köpt nytt batteri nu. Jag har mätt batterispänningen på batteriet efter att jag laddat det. Med avstängd motor & tändning påslagen får jag 12.7 V och med motorn igång 12.2 V. Detta säger mig att laddningen är 100% totaldöd. Kan det vara så? Jag satte multimetern mellan polerna på batteriet. Batteriet går utmärkt att ladda med batteriladdare.

Hur vet man om det är generatorn eller laddningsregulatorn som är kass?

Eftersom jag för detta ändamål införskaffat ett multimeter så mätte jag även hur mycket tjuvström hojen drar med tändningen avslagen (ett larm inkopplat), 3.7 mA fick jag då, är det bra eller dåligt? Det blir ingen gnista när jag sätter på kabelskorna på polerna. Mätte enligt schema som jag hittade i någon gammal tråd här på forumet..
 
Last edited:
Jag har haft en bränd laddningsregulator på en av mina hojar.. låter väldigt likt de problemen jag hade då iaf.

Det gick att mäta upp genom att kolla resistansen över laddningsregulatorn via alla olika trådar som sticker ut ur den.. Kommer inte ihåg på rak arm hur man gick till väga, men det stod väldigt bra beskrivet i min Haynes jag hade då.. gick med hojen när jag sålde tyvärr..
 
Dina mätningar säger följande:

1 batteriet är fulladdat
2.ladnningsregulatorn e kass du skall ligga över 14 me motorn igång.
3.3.7mA är helt godkänt värde i läckström - nästan obentlig
 
Tack för svaren :tummenupp

Vad skönt att det är som jag trott då, har beställt ny regulator från ebay.de.. ska man undvika att åka fram tills dess, alltså är det skadligt för batteri eller något annat att köra med kass regulator?
 
Tack för svaren :tummenupp

Vad skönt att det är som jag trott då, har beställt ny regulator från ebay.de.. ska man undvika att åka fram tills dess, alltså är det skadligt för batteri eller något annat att köra med kass regulator?
Lite osäker här men du kan förstöra generatorn om det är en kortis
i ladd-regulatorn.
 
Okej.. min kompis ska köra upp idag på min hoj :gnissla

Det får bära eller brista.. jag tar med mig ett extra batteri ut om det som sitter i börjar slokna..

Men tack för svaren!
 
Min kompis hade tur, med 30 meter kvar på trafikdelen av uppkörningen så tvärdör min hoj. "Det gör inget, vi var ju nästan klara" säger uppkörningsgubben och godkänner honom.. :)

Ibland har man tur..
 
Näe - för regulatorn kortsluter generatorn för att hålla spänningen på lagom nivå.
Korrekt iofs, men en regulator som dör kan låta ström från batteriet gå "baklänges" till generatorn. Strömmen kan då bli så hög att generatorn blir grillad, och resultatet av det är ytterligare sveda i plånboken.
 
Har exakt samma symtom och problem och har även gjort samma bedömning som ni andra. Gäller en Yamaha 750 offroad Super Tenerée -90.

Kanske dags att börja leta laddningsregulator...
MC-skrotar kan vara en bra idé va.
 
Kolla ebay.de, det heter "gleichrichter" men kan även kallas "regler".

Jag fick min för 40 €, men många går för 20-25 €. Frakten kostar 6 €.
 
Kolla ebay.de, det heter "gleichrichter" men kan även kallas "regler".

Jag fick min för 40 €, men många går för 20-25 €. Frakten kostar 6 €.

Hejsan.

Jag har kollat runt lite på denna sidan nu och letar efter någon som har råkat ut efter att laddningsregulatorn på en BB har gått åt helvete. Min kompis har precis råkat ut för det och jag var och mäte laddningen och den är uppe och surrar på 18v strax över tomgång. Jag sa till honom att det är bäst att låta mc stå tills det är fixat men det kliar ju i hans kropp så fort som solen skiner.

Var sitter laddningsregulatorn på en Blackbird?

All hjälp hade varit tacksam Mvh
 
Man tackar, har sökt en del nu och har hittad en regulator på en mc skrot, och efter lite sökande på hojen hittade jag mannicken bakom vänstra kåpan nära batteri, givetvis.
Jag är fortfarande lite osäker om den är pajad så jag undrar om man kan mäta spänning på regulatorn på något sätt?
 
Man tackar, har sökt en del nu och har hittad en regulator på en mc skrot, och efter lite sökande på hojen hittade jag mannicken bakom vänstra kåpan nära batteri, givetvis.
Jag är fortfarande lite osäker om den är pajad så jag undrar om man kan mäta spänning på regulatorn på något sätt?

Alla voltregulatorer (på gatmc med 3 fas) har 3st ingående kablar från statorn vanligen i samma färg (gul är vanligt) samt 2st kablar till batteriet. Mät volt DC i de utgående kablarna.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top