Trasig hastighetsmätare

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös
Halloj,

Var ute å åkte hoj idag. Det var till och från ett jäkla gnissel och liv från hojen vilket jag i vanlig ordning tillskrev EXUP-ventilen (det är en thunderace). Värre var ett "huggande" regelbundet ljud från framhjulet som kom och gick. Till slut kunde jag till och med känna att det högg i styret. Otäckt...Lät polaren testa men han hörde inga ljud alls. Däremot hade hastighetsmätaren tvärdött. Och alla missljud var borta. Alltså var det något med hastighetsmätaren som orsakat ljuden och hugget i styret.

Kan det vara så enkelt att vajern bara gått av eller är det troligtvis något dyrare eftersom jag t.o.m kunde känna "hugg" i styret? Typ om det är några kugghjul som skurit ihop eller nåt. Kanske måste byta en jäkla massa dyra delar..... :(

/tobbe

Är det vajermätare på dom där? Då har antagligen vajern eller nåt kugghjul pajat, börja med att plocka loss vajern så kan du snabbt konstatera om den har gått av. Annars är det bara plocka isär resten

GixxerJensa skrev:
2194222 Är det vajermätare på dom där? Då har antagligen vajern eller nåt kugghjul pajat, börja med att plocka loss vajern så kan du snabbt konstatera om den har gått av. Annars är det bara plocka isär resten

Japp det är vajer.

Jag är helt icke-meckar-kunnig - är det svårt? Risk för att göra bort sig? Det kanske är dags att köpa en Haynes....

Om du ser vart vajern kommer ut ur navet i framjulet(jag antar att den kommer därifrån och inte från motorn) så kan du säkert lista ut hur man skruvar loss den änden. Börja med det. Sen testar du om det går att dra ur själva innervajern ur höljet om det går kan du snabbt konstatera om innervajern är av nånstans. Om det inte går kan du testa att snurra på den åt nåt håll och se vad som händer, om du får hastighetsmätarn att röra lite på sig genom att snurra på vajern så är felet garanterat före vajern(alltså i navet)
Men en haynes kan väl aldrig skada, den kostar ju småpengar jämfört med ett verkstadsbesök

GixxerJensa skrev:
2194901 Om du ser vart vajern kommer ut ur navet i framjulet(jag antar att den kommer därifrån och inte från motorn) så kan du säkert lista ut hur man skruvar loss den änden. Börja med det. Sen testar du om det går att dra ur själva innervajern ur höljet om det går kan du snabbt konstatera om innervajern är av nånstans. Om det inte går kan du testa att snurra på den åt nåt håll och se vad som händer, om du får hastighetsmätarn att röra lite på sig genom att snurra på vajern så är felet garanterat före vajern(alltså i navet)
Men en haynes kan väl aldrig skada, den kostar ju småpengar jämfört med ett verkstadsbesök

Prima! Man tackar för hjälpen, det var vajern som gått av, det var bara att dra ut den. Nu chansar jag på att det var det enda som gick sönder och köper en ny. Jag gissar dock att monteringen kommer bli lite jobbigare, måste nog plocka av kåpan...

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025